נציג תולדות אהרן העיד בפני ועדת מירון: "היו צריכים להגיד לנו תעצרו את המעמד"

בשעתיים האחרונות העיד נציג תולדות אהרן, הרה"ח הערש מיכל הלר הי"ו, האחראי מטעם החסידות על כל הלוגיסטיקה וההתנהלות של החסידות בל"ג בעומר במקום, בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון:

בדבריו אמר כי יש התעוררות גדולה בכל שנה, וזה קורה אצל כל הציבור העולה למירון להשתתף בהדלקה. במהלך דבריו העירה נשיאת העליון בדימוס השופטת נאור, כי היא ראתה את ההדלקה של האדמו"ר בטלויזיה וזה אכן אירוע מרשים מאוד.

נציג החסידות ה"מ הלר אמר כי באירוע משתתפים כעשרים אלף איש, ורובם הם כלל לא שייכים לחסידות, שכן החסידות מונה בסך הכל 1,700 משפחות. "מגיעים המוני עמך בית ישראל כי הם מרגישים התעוררות, זה עניין רוחני שמגיעים, זה לא קונצרט, ולכן גם האדמו"ר אומר את דבריו בעברית, על מנת שכולם יבינו". "99% של הטריבונות פתוח לכולם. רק יש טריבונה אחת אצל הגברים והנשים שזה נקרא VIP. חוץ מזה כולם יכולים לעלות ועולים. אנחנו בטלים ב-60 מאה פעם, רואים עלינו לפי הבגד שלנו מי אנחנו ומי לא.

על הקשר מול המשטרה הוא אמר כי כבר לפני ארבע שנים המשטרה הנחתה אותנו להגביה את הבמה של האדמו"ר, ולהוציא את ילדי החלאקה "הוצאנו אותם על פי הנחיית המשטרה, וגם את הנשים העלנו למפלס העליון, במקביל להעלאת הבמה של האדמו"ר. הכל היה לפי הנחיית המשטרה".

הנשיאה נאור שאלה מתי קיבל לידיו את התפקיד, והוא השיב" לפני 15 שנה. הוא ציין כי המשטרה נותנת הנחיות, אנחנו צריכים לעמוד בהם ורק אז יוצאים לדרך. השנה היו לנו איתם שש ישיבות. הכלל הוא: הם נותנים הנחיות ואנחנו מבצעים".

"אני כנציג ציבור חצה"ק תולדות אהרון, אני הוא זה שצריך לשמוע מהמשטרה מה לעשות ולהפעיל זאת. אנחנו לא בעלי הבתים לא על השטח ולא להחליט מה לעשות. אנחנו שומעים מהם מה צריכים לעשות, כמה קומות בטריבונות, כמה גדרות, איפה לתקן וכו'. אנחנו הולכים לפי הההנחיות של המשטרה בלבד", אמר.

הלר החמיא למשטרה, לכיבוי ולמקומות הקדושים. "הם עושים עבודתם במסירות נפש. הם לא ויתרו על קוצו של יו"ד. הם עובדים במסירות נפש שהכל יהיה בבטיחות מלאה. הרב ישראל דרעי יכול ללכת לישון ב-4 לפנות בוקר ושעתיים לאחר מכן בשעה 6 כבר רואים אותו שוב בשטח".

השופטת נאור שאלה אודות מספר האנשים שהותר להם להכנס לרחבה. "העידו אצלנו המהנדס ועוזרו, והם סיפרו כמה מותר להכניס ברחבה. אתה יודע על זה משהו?", שאלה ועל כך השיב: "אני לא ידעתי מזה עד אחרי האסון. לא היה שלט בכלל על השטח כמה מותר להכניס בו".

הוא חשף כי את אישור המהנדס וחוברת הבטיחות החתומה הוא קיבל שעתיים בלבד לפני האירוע שהאדמו"ר נכנס להדלקה. "הגיע המהנדס, זרק לי בחדר את החוברת ואמר לי יש לך אישור חתום". "אף פעם לא שמענו בכלל שיש הגבלה על כמות קהל, או על השטח. בכלל מי אנחנו שנגיד לבן אדם כן תכנס או אל תכנס? למה, זה שלנו? מה אנחנו משטרה? מותר לנו בכלל לשים מחסום באיזה מקום? יתירה מכך, היו מקומות שרצינו לחסום למשל במדרגות של רבי אלעזר שכל הנשים נמצאות שם, רצינו זאת בשביל ההפרדה בין גברים ונשים, אך המשטרה לא נתנה לנו. אמרו לנו בשום פנים ואופן אתם לא יכולים כי זה דרך מילוט. אנחנו קיבלנו את ההנחיה הזו ועבדנו לפיה למרות שלפי אורח חיינו הייתה צריכה להיות מחיצה". "לא שמנו מסמר אחד בלי המשטרה והמהנדסים. אין אחד שיגיד שתולדות אהרון עשה דבר קל וקטן בלי אישור". אני קיבלתי שעתיים לפני האירוע תיק שלם. מה אני יכול לראות? מה אני מבין ? אני מהנדס? אני אדריכל? אני יודע דבר אחד. עמדו ורקדו ולא היה שום בעיה בתוך השטח.

על הדוחק אמר הלר כי כי הוא לא ראה צפיפות חריגה מכל שנה והמשטרה לא העירה לנו. "היו צריכים להגיד לנו תעצרו את המעמד. למה אף אחד לא עשה זאת? אנחנו בסך הכל מצייתים למה שהמשטרה אומרת. ובסוף מי שעצר את המוזיקה זו הייתה המשטרה. לו המשטרה הייתה אומרת אין הדלקה בגלל שיש יותר אנשים, אני מבטיח לכם שלא הייתה הדלקה". "אני לא למדתי הנדסה ואני לא יודע כמה מותר על כל מטר. אני ילד טוב, ומה שאמרו לי זה מה שעשיתי. אם היו אומרים לי תעצור את האירוע, אז לא היו צריכים להגיד את זה פעמיים. זה היה קורה מיד".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *