נקמתו של יורש העצר הסעודי בנשיא ארה"ב על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה- ד"ר דרור מנור

אולם נראה כי מוחמד בן-סלמאן מצפצף על נשיא ארה"ב: לאחר שרשם לפני מספר ימים שיא עולמי בהוצאות להורג של 81 איש ביום אחד, הוא הבהיר בשיא הבוטות בפני אמצעי התקשורת, כי בתפקידו הבכיר באופ"ק (ארגון הנפט העולמי), הוא אינו מתכוון לשאוב כמויות גדולות של נפט ולהעבירם לארה"ב. בכך מאלץ בן-סלמאן את נשיא ארה"ב לשבור את החרם שלה על ונצואלה שבראשה עומד הנשיא הרודן ניקולס מדורו, כמקור נפט חדש שיציל את האמריקאים

ידוע לכל שסעודיה עושה לאחרונה כל מאמץ כדי להתנקם בארה"ב על רקע ההתפתחויות במלחמה העקובה מדם בין רוסיה לאוקראינה ומשבר האנרגיה שנוצר בעקבותיו. ברור כי יורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, מתחשבן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאור היחס הקריר שלו זכה הנסיך הסעודי מאז חילופי השלטון בארה"ב. בן-סלמאן מנצל את היתרון הברור שיש לסעודיה בשוק הנפט העולמי כדי להשפיל את ביידן ולא להגדיל את תפוקת הנפט הסעודית. נדמה כי יורש העצר הסעודי נהנה מאוד מהמצב החדש, וכי לממשל האמריקאי יהיה קשה מאוד להזיז אותו מעמדתו התקיפה.

הנשיא ג'ו ביידן השפיל במידה רבה את הנסיך בן-סלמאן. אם נסיעתו הראשונה לחו"ל של דונלד טראמפ כנשיא הייתה לסעודיה, ביידן הדגיש מפורשות עם כניסתו לתפקיד, כי אין לו שום תוכנית להיפגש עם הנסיך הסעודי בגלל המצב העגום של זכויות האדם בממלכה. בנוסף, נשיא ארה"ב חושד כי לבן-סלמאן יש תפקיד מרכזי בחיסולו של העיתונאי האופוזיציוני הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, בטורקיה בשנת 2018.

אולם נראה כי מוחמד בן-סלמאן מצפצף על נשיא ארה"ב: לאחר שרשם לפני מספר ימים שיא עולמי בהוצאות להורג של 81 איש ביום אחד, הוא הבהיר בשיא הבוטות בפני אמצעי התקשורת, כי בתפקידו הבכיר באופ"ק (ארגון הנפט העולמי), הוא אינו מתכוון לשאוב כמויות גדולות של נפט ולהעבירם לארה"ב. בכך מאלץ בן-סלמאן את נשיא ארה"ב לשבור את החרם שלה על ונצואלה שבראשה עומד הנשיא הרודן ניקולס מדורו, כמקור נפט חדש שיציל את האמריקאים.

כל מאמציה של ארה"ב לרתום את סעודיה למאבק במשבר האנרגיה עלו בתוהו: ביידן נאלץ לוותר לאחרונה על החרם הבלתי רשמי שלו על הממלכה בעקבות ההתפתחויות במלחמת רוסיה-אוקראינה. הממשל האמריקאי מחזר במרץ רב אחרי בית-המלוכה הסעודי. נשיא ארה"ב בכבודו ובעצמו התקשר לאחרונה למלך הקשיש והחולה סלמאן וניהל אתו שיחת טלפון ארוכה. מספר ימים לאחר מכן, ביידן אף שיגר שני שליחים אמריקאים בכירים לסעודיה, על מנת לנסות וללחוץ על קברניטי הממלכה להגביר את תפוקת הנפט.

במסגרת נקמתו של מוחמד בן-סלמאן בנשיא ביידן, הוא הצליח לרתום אליו את שליט איחוד האמירויות, הנסיך מוחמד בן זאיד, להתייצב לצדה של רוסיה. הנסיך הסעודי אף הציע בימים האחרונים יוזמת תיווך בין רוסיה לאוקראינה שתוביל להפסקת אש מיידית. נראה כי יורש העצר עצבני מאוד על נשיא ארה"ב לאור העיסוק הנרחב שלו בהפרת זכויות אדם בסעודיה; לאור דיוני הגרעין בוינה שמרגיזים את בית-המלוכה; לאור סירובו של ביידן להגדיר את החות'ים בתימן כארגון טרור. מדובר ברשימה ארוכה, שבן-סלמאן מוסיף לה עוד ועוד סעיפים.

אין ספק כי הנסיך מוחמד בן-סלמאן להוט בכל כוחו להשפיל את הנשיא ביידן. הוא מדגיש בפני אזרחיו, כי הפרת זכויות אדם בממלכתו, כולל ההוצאות להורג, היא עניין פנימי של סעודיה בלבד, ועל ארה"ב לא להתערב כלל בנושא הזה. הרי ידוע לכל כי סעודיה שומרת על עצמה שנים רבות מפני חתרנות שעלולה להפיל את בית-המלוכה, כולל שימוש נרחב בשירותי המודיעין שלה. ואכן, רוב האנשים שהוצאו להורג לפני מספר ימים היו תימנים וסורים שהשתייכו לאל-קאעידה ולדאעש. כפי שהדברים נראים כרגע, יש מבוי סתום בין ארה"ב, סעודיה ואיחוד האמירויות, ונראה כי כל מנהיגי מדינות המפרץ עומדים לתמוך ברוסיה, על כל המשתמע מכך. הנשיא ביידן יצטרך להשקיע מאמצים רבים כדי לשנות את דעתם של מנהיגי המדינות האלה, ובמיוחד את זו של מוחמד בן-סלמאן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *