נתניהו: "אני מציע לאיראנים – צאו מהר מסוריה"

רה"מ נתניהו בטקס החלפת הרמט"כלים: ״מולנו עומד גורם אחד מרכזי – איראן ושלוחות הטרור שלה. היא משקרת עכשיו, שהיא כביכול משגרת לוויין תמים לחלל, אבל בעצם רוצה להשיג את השלב הראשון של טיל בין יבשתי"

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו נאם הבוקר הבוקר בטקס חילופי הרמטכ"ל והענקת דרגת רב-אלוף לרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי, בבסיס הקריה בתל אביב:

״מולנו עומד גורם אחד מרכזי – איראן ושלוחות הטרור שלה. היא משקרת עכשיו, שהיא כביכול משגרת לוויין תמים לחלל, אבל בעצם רוצה להשיג את השלב הראשון של טיל בין יבשתי, בניגוד לכל ההסכמים הבינלאומיים. אנחנו תומכים תמיכה מלאה בהתנגדות התקיפה של ארה"ב לצעד התקפי זה.

שמעתי אתמול את דובר משרד החוץ האיראני אומר: "לאיראן אין שום נוכחות צבאית בסוריה, אנחנו רק מייעצים". אז אני מייעץ להם לצאת משם מהר, כי אנחנו נמשיך במדיניות התקיפה שלנו כפי שהבטחנו וכפי שאנחנו עושים, ללא מורא וללא הפסקה.

נבטיח אגרוף תקיפה מוחץ נגד אויבים קרובים ורחוקים כאחד. יידעו אויבינו המאיימים על קיומנו שהם ישלמו מחיר בלתי נסבל על תוקפנותם. צה"ל ושאר זרועות הביטחון יהיו ערוכים להכרעה במערכה רב-זירתית

בעשור הזה נשלים את ההגנה האקטיבית שתכסה את כל שטח המדינה, ונשלים את המכשול הקרקעי בכל הזירות".

"השורות האחרונות בדפי המורשת של הרמטכ"ל היוצא נכתבות היום, ובמקביל נכתבות גם השורות הראשונות בגיליון העשייה של הרמטכ"ל הנכנס. בשליחותנו המשותפת להבטחת ביטחון ישראל אסור שיהיה חלל ומעצור, חייב להיות רצף של נשיאה בעול למען מדינת ישראל ולמען ביטחון אזרחי ישראל. בעיניי, זוהי חובה אדירה, חובה עליונה וזוהי גם זכות כבירה.

גדי, אתה מסיים למעלה מ-40 שנות שירות מסור בצבא הגנה לישראל למימוש הזכות הזאת. אני בטוח שאתה זוכר גם את יום הגיוס שלך לחטיבת גולני, בנובמבר 1978, בין לבין משתרעת קריירה צבאית רבת תחנות, שגולת הכותרת שלה היא ארבעת שנותיך כמטכ"ל. בשמי ובשם ממשלת ישראל, ובשמם של אזרחי ישראל, תודה לך גדי מעומק הלב.

בארבע השנים הללו התמודדנו יחד עם אתגרים גדולים בזירות משתנות, בעזה, בסוריה, בלבנון ובמקומות אחרים. מולנו עומד גורם אחד מרכזי – איראן ושלוחות הטרור שלה. פעלנו באחריות ובשיקול דעת לסכל את ההתעצמות של מבקשי נפשנו. עשינו זאת באמצעות בלימת הסכם הגרעין עם איראן וחידוש הסנקציות עליה. היינו צריכים לנקב את השקרים של איראן, היא משקרת כל הזמן. היא שיקרה ביחס להסכם הגרעין, וחשפנו זאת עם הוצאת ארכיון הגרעין הסודי מטהראן. היא משקרת עכשיו, שהיא כביכול משגרת לוויין תמים לחלל, אבל בעצם רוצה להשיג את השלב הראשון של טיל בין יבשתי, בניגוד לכל ההסכמים הבינלאומיים. אנחנו תומכים תמיכה מלאה בהתנגדות התקיפה של ארה"ב לצעד התקפי זה.

עשינו את הפעולה של הגנת ישראל גם על ידי שיבוש ההצטיידות והניסיונות של ההצטיידות של חיזבאללה בנשק מדויק, השמדת המנהרות של חיזבאללה בצפון וחמאס בדרום – ומעל לכל, מניעת ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה. שמעתי אתמול את דובר משרד החוץ האיראני אומר: "לאיראן אין שום נוכחות צבאית בסוריה, אנחנו רק מייעצים". אז אני מייעץ להם לצאת משם מהר, כי אנחנו נמשיך במדיניות התקיפה שלנו כפי שהבטחנו וכפי שאנחנו עושים, ללא מורא וללא הפסקה.

כל פעולות בניין הכוח שלנו בשנים האחרונות מכוונות לחיזוק המוכנות של צה"ל להשגת מטרה אחת: ניצחון במלחמה. וככל שאנחנו חזקים יותר, כך אנחנו מגדילים גם את הסיכויים לשלום. בזכות יכולותינו המודיעיניות, המבצעיות והטכנולוגיות, קשרינו עם העולם הערבי מתהדקים כפי שלא היה מעולם. מדינות מוסלמיות מובילות מתקרבות אלינו. הן מבינות שאנחנו משמשים לא אויב להן, אלא משענת חיונית עבורן. בהעצמת הצבא שלנו, בהעצמת הכלכלה שלנו ובהעצמת הדיפלומטיה שלנו, הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה.

גדי, אתה היית חלק מזה, ואתה גם ראית את זה בפגישות שלך עם רמטכ"לים ממדינות ערב. ראית את החיבוק, אפילו צולם החיבוק. יש לך הרבה מאוד הישגים, אבל כעת אתה פושט את המדים בדרך להגשמת משאלות ישנות, אולי טיול תרמילאים. אני מאוד ממליץ על אמריקה הדרומית. ואולי גם תמצא אתנחתות אחרות בתחנות חייך. אני מאחל לך הרבה הצלחה בהמשך דרכך.

אביב, רב-אלוף אביב כוכבי, בנם של ריבה ושאול, שאול שנמצא איתנו כאן. אתה עם כומתה אדומה על הכתף, מה שמסמל את הרוח המיוחדת של הצנחנים – הקריאה "אחריי", הדבקות במשימה, והחתירה המתמדת למצוינות. כמצביא מנוסה, אתה תישא מעכשיו באחריות כבדה להבטיח שצבא הגנה לישראל יעמוד במשימותיו.

ישבנו יחד, דיברנו, שוחחנו, שיח קולח על העבר ועל ההווה, אבל בעיקר על העתיד, על העשור הקרוב. החלפנו דעות על תפיסת הביטחון הלאומי 2030 שהצגתי גם לך, כמו למטה הכללי. וזה ממוקד, החזון הזה, בהעצמה מסיבית שלנו – בהתקפה, בהגנה ובהרתעה. המטרה ברורה: להבטיח את העליונות שלנו על אויבינו ולהגדיל את הפער האיכותי בינינו לבינם. קודם כל נפעל לחזק עוד יותר את כושר התקיפה שלנו. נבטיח אגרוף תקיפה מוחץ נגד אויבים קרובים ורחוקים כאחד. יידעו אויבינו המאיימים על קיומנו שהם ישלמו מחיר בלתי נסבל על תוקפנותם. צה"ל ושאר זרועות הביטחון יהיו ערוכים להכרעה במערכה רב-זירתית.

שנית, נפעל בהגנה. בעשור הזה נשלים את ההגנה האקטיבית שתכסה את כל שטח המדינה, ונשלים את המכשול הקרקעי בכל הזירות. השילוב של ההתעצמות בהתקפה וההתעצמות בהגנה יגדיל גם את כושר ההרתעה שלנו. כל זה יחייב אותנו להשקיע יותר בביטחון.

אנחנו בנקודת מעבר היסטורית. עד עכשיו, פירות הכלכלה החופשית שטיפחנו מימנו את צורכי הביטחון שלנו, ועכשיו עלינו להוסיף יותר לביטחון כדי להגן על ההישגים שהשגנו בכלכלה, בתשתיות, במדינה כולה, מול איומים שלא הכרנו לפני כן.

אביב, יחד נזניק את צה"ל לשיאים חדשים של תחכום, טכנולוגיה וחדשנות. זה לא יומרני לקבוע שבכוונתנו, ולפי אמונתי גם ביכולתנו, להקדים את כל העולם, כי המעז מנצח. היצירתיות שלך, אביב, היכולת שלך לחשוב מחוץ לקופסה, הוכחה באימוץ שיטות פעולה שהוציאו את אויבינו משיווי משקלם. אני אתן דוגמה אחת: במבצע חומת מגן, פיתחת שיטה לפלס דרך עם לוחמיך מבית לבית דרך הקירות, וכך השתלטתם על מוקדי טרור ביהודה ובשומרון. ייתכן שאתה יודע – אם לא, אומר לך, שכמה עשרות שנים לפניכם עשו זאת לוחמי האצ"ל במערכה לשחרור יפו בתש"ח, בפיקודו של קצין המבצעים של האצ"ל עמיחי פאגלין, גידי. הם פערו חורים בקירות וכך התקדמו מבית לבית עד להכרעה.

אנחנו חודרים היום דרך קירות חדשים. אנחנו משלבים יותר ויותר סייבר, רובוטיקה ובינה מלאכותית בשדה הקרב. איננו שוכחים לרגע שמותר האדם מן המכונה. בתחילתו של חשבון ובסופו של חשבון אין תחליף לנחישותם של בנינו ובנותינו להתייצב במערכה, כשהם חדורים רוח של אהבת הארץ ונכונות להקרבה למען הכלל. כך עשו לוחמים יהודים, ולוחמים ישראלים שאינם יהודים, מאז תחילת תחייתנו הלאומית, אנשי אגודות השמירה, חברי ניל"י, לוחמי הגדודים העבריים, פעילי המחתרות, וכמובן לוחמי צה"ל.

זוהי תפנית כבירה בתולדות עמנו. מעם חבול ופצוע, חסר כוח מגן, חסר את היכולת להתנגד לצוררינו, לאלה ששאפו להשמידנו, הפכנו לעם לוחם, גאה במולדתו, נערץ על ידי העמים; עם שהחזיר לעצמו את הריבונות המדינית, את כושר ההתנגדות הצבאית, את הנכונות להשיב מלחמה שערה למבקשי נפשנו. בעזרת כוח הרצון הלאומי אנו חותרים לניצחון, ובמידת האפשר, ניצחון במינימום מחיר. זה המבחן האמיתי של מנהיגות ופיקוד – להשיג את היעדים במינימום אבידות. זה מה שמייחד מפקדים גדולים ממפקדים אחרים, כי מחיר הניצחון תמיד כבד, ומחיר חיי האדם הוא נורא. כל מי שראה את המשפחות, כל מי שחווה את יגונן מבין עד כמה המשימה הזאת קדושה. ולכן איננו מחפשים מלחמות מיותרות. אבל במלחמות נחוצות תידרש מאיתנו נכונות הקרבה.

אחזור לסיום על מה שאמרתי כאן שלשום: אם נהיה נכונים להגן על מדינתנו בכל מאודנו, ייתכן שלא נידרש למערכה כוללת. ואם נידרש לכך, צה"ל יעמוד באתגר, אזרחי ישראל יעמדו באתגר, מאוחדים ומלוכדים בשעת מבחן. ויחד, נבטיח את נצח ישראל.״

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *