סימון מוצרים שמקורם בשטחים – ד"ר דרור מנור

לעיתים נדמה כי אין שום בושה למדינות אירופה אשר נותנות גיבוי לרשות הפלסטינית ומפנות עורף לישראל: ב- 13 בנובמבר 2019 קבע בית הדין האירופי לצדק השוכן בלוקסמבורג כי מדינות האיחוד האירופי תהיינה מחויבות בסימון כל תוצרת שתגיע אליהן מההתנחלויות ברמת הגולן, מזרח ירושלים ויהודה ושומרון.

לעיתים נדמה כי אין שום בושה למדינות אירופה אשר נותנות גיבוי לרשות הפלסטינית ומפנות עורף לישראל: ב- 13 בנובמבר 2019 קבע בית הדין האירופי לצדק השוכן בלוקסמבורג כי מדינות האיחוד האירופי תהיינה מחויבות בסימון כל תוצרת שתגיע אליהן מההתנחלויות ברמת הגולן, מזרח ירושלים ויהודה ושומרון. כמו כן, המדינות תהיינה מחויבות לציין על התוצרת כי מקורה בהתנחלות ישראלית. מדובר בפסיקה שיפוטית שהיא רוחבית ואוטומטית, והיא אינה משאירה שיקול דעת כלשהו למדינות החברות באיחוד האירופי.

מדינת ישראל רואה בפסיקה מבישה זו כדבר בעייתי ביותר, כיוון שהיא מחייבת את כל מדינות האיחוד האירופי, 28 במספר, לסמן את תוצרת ההתנחלויות הישראליות. על כן, החליטו במשרד החוץ ובשגרירויות ישראל במדינות אירופה לצאת למסע מדיני רחב היקף כדי לשכנע את אותן מדינות שלא ליישם את הפסיקה המבישה הזו. המסע כולל גם אזהרות מפורשות שליישומה של הפסיקה יהיו השלכות על היחסים עם ישראל. ישראל אף פנתה לגורמים בכירים בוושינגטון כדי לגרום להם להתגייס למענה וללחוץ על מדינות אירופה שלא למלא אחר הפסיקה.

חשוב לציין שפסיקה זו הגיעה בעקבות עתירה שהוגשה על ידי "יקב פסגות" השוכן במועצה האזורית בנימין שמצפון לירושלים לבית המשפט המנהלי בצרפת נגד הנחיית נציבות האיחוד האירופי משנת 2015 לסמן תוצרת מרמת הגולן, מזרח ירושלים ויהודה ושומרון. בחודש נובמבר 2015 קראה הנציבות למדינות החברות באיחוד האירופי להזכיר על גבי מוצרים ישראלים שמקורם בשטחים, כי מדובר בתוצרת של ההתנחלויות ולא בתוצרת של מדינת ישראל.

צרפת, הידועה בנטייתה הפרו-פלסטינית, אימצה במהרה את ההנחיות שנקבעו על ידי נציבות האיחוד האירופי, ובמהלך שנת 2016 פרסם משרד הכלכלה הצרפתי הנחיות מפורטות המחייבות לסמן כל תוצרת שתגיע מההתנחלויות הישראליות. על כן, החליט "יקב פסגות" להגיש עתירה לבית המשפט המנהלי בצרפת נגד ההנחיות המקוממות שנקבעו על ידי נציבות האיחוד האירופי. בית המשפט קיבל את העתירה והורה במהרה למשרד הכלכלה הצרפתי להקפיא את יישום ההנחיות. אולם בכך נוצרה בעיה גדולה יותר: היות ומדובר ברגולציה אירופית, החליטה צרפת להעביר את הנושא להכרעה סופית בבית הדין האירופי לצדק השוכן בלוקסמבורג. כל ניסיונות משרד החוץ לשכנע את "יקב פסגות" למשוך את העתירה הבעייתית נכשלו בסופו של דבר.

משרד החוץ זעם על הפסיקה של בית הדין האירופי לצדק והדגיש כי החלטות מסוג זה מחזקות את הרשות הפלסטינית בסרבנותה לקיים משא ומתן ישיר עם מדינת ישראל, ומחזקות את שונאי ישראל וגורמים רדיקליים המחרימים את ישראל ומכחישים את קיומה. ברור כי קיימת בפסיקה זו נטייה פרו-פלסטינית ברורה ורצון לפגוע בכלכלת ישראל. הנטיות הפרו-פלסטיניות רק הולכות ומתגברות בקרב מדינות האיחוד האירופי בשנים האחרונות, ועל ישראל לפעול במלוא המרץ ובכל הערוצים האפשריים כדי לסכל אותן ולפגוע בכל ניסיון לקדם חרמות נגדה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *