סכנת טביעה – כך תגנו על ילדיכם בבריכה פרטית

מקרי הטביעה של פעוטות וילדים שאירעו בשבוע האחרון הפכו לקריאת השכמה עבור הורים רבים. כיצד מרחיקים את הסכנה? משגיחים בכל רגע נתון על הילדים, ולא משאירים צעצועים במים, דורה רוזק שאיבדה את בנה יהונתן ז"ל בבריכה פרטית מדברת על הקושי בהתמודדות וחזרה לשגרת חיים

"הקיץ רק התחיל וכבר אנו עדים למכה של טביעות ילדים",  ילדים מאוד אוהבים מים. המים מהווים עבורם מקור הנאה ואפשרות לפעילות גופנית נהדרת. עם זאת, המים עלולים להיות מסוכנים עבורם ודורשים מאתנו, המבוגרים השגחה מתמדת, צמודה ופעילה.

דורה קוזק איבדה את בנה יהונתן ז"ל לפני כשנה וחצי. היא מספרת כמה קשה לה עם האובדן הגדול, זה קרה באירוע משפחתי: "יהונתן היה בן זקונים, הוא אוהב מים, קשה לי לדבר עליו בלשון עבר".

דורה קוזק, אמא של יהונתן ז"ל, שהלך לעולמו בגיל 37 חודשים // צילום: מדף הפייסבוק

מתוך פוסט שכתבה בפייסבוק: אני כותבת מדם ליבי. הכאב קשה מנשוא, הכאב אינו נעלם. כל מקרה של ילד שטבע מחזיר את הזיכרונות, מציף מחדש את התמונות. העיניים דומעות והלב שוב נכמר על ההורים והמשפחה שתצטרך ללמוד לחיות עם האובדן, להתמודד עם רכבת ההרים הרגשית, ללמוד שוב לחייך ולהבין בסופו של דבר שהחיים נמשכים עם הכאב, העצב והחיוך המזויף — אך לאט לאט חייבים למצוא את תעצומות הנפש להמשיך ולחיות, לקום בבוקר בשביל הילדים שנשארו ובאמת צריכים אותנו. גם להם קשה, הם זקוקים לתמיכה ולהבנה ולחיבוק. וכולנו ביחד בוכים, צוחקים וממשיכים הלאה.
מחבקת אתכם מעומק הלב והנשמה,

בספר "פריקונומיקס", רב המכר שכתבו הכלכלן סטיבן לוויט וכתב הניו יורק טיימס סטיבן דבנר, הם מתריעים על כך ש"לעתים קרובות הורים מפחדים מהדברים הלא נכונים". כמו למשל, הורים לא ירשו לבתם לשחק עם חברה מסוימת בגלל קשר חברתי, או דברים אחרים שהם מחזיקים בבית, ומצד שני יעודדו אותה לשחק עם חברה אחרת, שבחצר הוריה יש בריכת שחייה.

טביעה מכונה "המוות השקט" מכיוון שהיא מתרחשת במהירות ובדממה:

בניגוד למה שרואים בסרטים, ילד טובע לא צועק ולאבוכה

ילדים יכולים לטבוע גם במים בעומק 5 סנטימטרים – ברגע שהאף והפה מכוסים במים, הם במצב של טביעה.

טביעה מתרחשת לרוב בזמן נתק בהשגחת המבוגר. בחלק גדול מהטביעות הילד מגיע באופן עצמאי למים, מבלי שהמבוגר הבחין בכך.

אז מה עושים?
ניתן למנוע מקרי טביעה באמצעות שינוי הרגלים להתנהגות בטוחה. השגחה פעילה של הורים, לימוד שחייה, גידור בריכות שחייה פרטיות, תוכניות חינוך והסברה, רחצה בנוכחות שירותי הצלה, שימוש באפודי הצלה תקניים בפעילות ספורט ימי – כל אלו יחד יכולים להציל חיים!

מסר להורים?

כשאתם הולכים למקום שיש בו מים, אתם מתפנים לילד ולוקחים אותו לכל מקום. אם זה לשירותים, להכין אוכל או להתקלח, אלא אם כן אתם יודעים באלף אחוז שהמקום מגודר ומאובטח ואין שום סיכוי שילד יוכל להתקרב אליו. זה עניין של שניות ואתה מאבד את היקר לך מכל.

"עלינו להבין שהילדים נמשכים למים והם נוטים להגיע אליהם, דווקא ברגע שאנחנו לא שמים לב, לכן חשוב שיהיה אמצעי הגנה נוספים. בריכה ביתית צריך לגדר ולהתקין שער עם נעילה אוטומטית למניעת כניסת ילדים ללא השגחה.

"כשמזמינים חופשה משפחתית חשוב לוודא שהסביבה מותאמת לילדים והבריכה מגודרת וכוללת שער עם נעילה אוטומטית. בנוסף, אנו ממליצים להתחיל ללמד שחייה ילדים חל מגיל ארבע, בהתאם ליכולות הילד. רק לאחר שהילד עבר מבחן מציל המאשר שהוא מספיק מיומן בשחייה, ניתן לאפשר לו להיות עצמאי במים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *