סקר דעת קהל מיוחד של המכון הישראלי לדמוקרטיה – 58% מהציבור מסכים שחוק החסינות הוא חוק פרסונלי

מדד "הקול הישראלי" שערך מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בדק את יחסו של הציבור לניסיונות החקיקה שנועדו להגביל את סמכויות בית המשפט העליון לטובת חיזוק הממשלה והכנסת.

חסינות אישית

58% מהציבור מסכימים עם ח"כ גדעון סער שחוק החסינות הוא חוק פרסונלי שנועד לפתור בעיה אישית ושהוא יפגע בליכוד, מהם 39% ממצביעי הליכוד ו-62% ממצביעי ישראל ביתנו.

למרות שהוא מסעיר את המערכת הפוליטית כבר שבועות, מהסקר עולה כי חוק החסינות לא חשוב לציבור: רק מעט יותר מ-5% מהציבור בממוצע (היהודי והערבי) חושבים שהיא צריכה לידון במסגרת המשא ומתן הקואליציוני. רוב בציבור היהודי סבור שיותר חשוב שהמשא ומתן הקואליציוני יעסוק במצב הביטחוני והבינלאומי של ישראל (50.1%), במצב הכלכלי (42.5%) ובמצב מערכות החינוך (19.2%) והבריאות (30.3%).

רק 6.1% ממצביעי הליכוד השיבו שחשוב להם שנושא החסינות יקודם במו"מ הקואליציוני – בדיוק כמו שיעורם בקרב מצביעי כחול-לבן, וכן 14.3% ממצביעי ש"ס.

רוב הציבור (60%) סבור שלא תקין שחברי כנסת יצביעו על חוק שייטיב ישירות עם מצבם המשפטי, אם אכן יגיע חוק החסינות להצבעה. 41% ממצביעי הליכוד חושבים כך, 50% ממצביעי ישראל ביתנו, אך 71.4% ממצביעי ש"ס (שגם העומד בראשה, אריה דרעי, חשוד כרגע בפלילים) סבורים שאין בכך בעייתיות.

דואגים לעתיד הדמוקרטיה

60% מהציבור סבור שהדמוקרטיה הישראלית תיפגע מביטול הפיקוח של הרשות השופטת על הרשות המחוקקת והמבצעת, מהם 45% ממצביעי הימין ומולם 87% ממצביעי השמאל.

67% מהציבור חושב שצריכה להיות הגבלה של סמכויות הפוליטיקאים על ידי ביקורת שיפוטית. 55% ממצביעי הימין סבורים כך ו-39% מהם מתנגדים לאמירה זו.

51.8% מהציבור מתנגד לשינוי שיטת מינוי השופטים כך שתתן יתר כוח בידי הפוליטיקאים, בעוד 29% מהציבור תומך בשינוי כזה.

מעניין לראות ש51.8% ממצביעי "הימין החדש" שלא עברה את אחוז החסימה מתנגדים לשינוי בשיטת מינוי השופטים, על אף שזהו אחד הדגלים שהובילה ראשת המפלגה, שרת המשפטים היוצאת, איילת שקד. כך גם 31.3% ממצביעי הליכוד ומחצית ממצביעי כולנו, שהייתה המפלגה שבלמה שינויים רבים במערכת המשפט בממשלה הקודמת.

32.1% מהציבור בעד חיזוק סמכויות בית המשפט העליון בתחום הבטחת שלטון החוק.

הסקר נערך באופן מקוון בקרב 704 ישראלים- מדגם מייצג של 603 יהודים ו- 101 ערבים. הנתונים נאספו ב-23/5/2019 על ידי מכון המחקר PanelsLTD.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *