עולם האופנה נפרד מהקשמיר

אנחנו בשיא החום של יולי אוגוסט, אבל מעצבי העל כבר מכינים קולקציות סתיו חורף. לאחרונה הצמר הרך, שמקורו בעזים במזרח אסיה, שהוא הקשמיר נמצא במרכז מחאה של פעילי איכות הסביבה ופעילים למען בעלי החיים. H&M, סטלה מקרטני, גוצ'י, איב סן לורן ובתי אופנה נוספים כבר הודיעו שיפסיקו או יצמצמו את השימוש בקשמיר

אחרי שעולם האופנה דאג לרווחתן של תולעי המשי, הרחיק אותנו מהפרווה והפיץ מודעות לתנאי ההעסקה במפעלי האופנה במזרח הרחוק, ואחרי שדור המילניום הבהיר לכולם שהוא אוהב אוהב אוהב אופנה ממוחזרת וכותנה אורגנית, קונה בחנויות יד שנייה ופחות ברשתות מהירות – עכשיו מתפנים כולם לטפל במוסריות של תעשיית הקשמיר.

העיסוק בקשמיר הפך לטרנד. בחודשים האחרונים הופצו הסברים אודות ייצור הקשמיר – צמר רך כענן, נעים כמשי, הנגזז מעזי קשמיר מיוחדות – בליווי הסברים מפורטים למה זה רע ובמי זה פוגע. שטחי המרעה בגבול מונגוליה-סין מעולם לא היו פופולאריים יותרו ורועי העזים הפכו לבעלי מקצוע שפאשניסטות מגלות בהם עניין ממשי. באתר "Business Insider" למשל סיקרו בהרחבה את הביקור במפעל הקשמיר וב-wallpaper.com הקדישו כתבה התומכת בקהילות מונגוליות המייצרות קשמיר.

ומה היו המסקנות? עזי הקשמיר, המעבירות את זמנן בעיקר על הגבול שבין סין למונגוליה, מחסלות ברעבתנות את העשב ואוכלות אותו ביסודיות מהשורש, מה שהופך את השטח למדבר ואת הגידול המאסיבי במספר העזים למפגע אקולוגי. לפי דיווחים של הממשלה המונגולית, כמעט 60 אחוז מאזור הערבות במדינה הפך למדברי בגלל שטחי המרעה של עזי הקשמיר, ואם לוקחים בחשבון כי נדרשות ארבע עזים כדי לייצר סוודר קשמיר אחד, לעומת עז אחת שיכולה לייצר חמישה סוודרים מצמר רגיל, אפשר להבין את גודל הבעיה.

עולם האופנה מיד נרתם לעזרה. והודיע שהוא ימנע משילוב קשמיר בעיצוביהם עד שנת 2020. H&M גוצ'י, איב סן לורן, בוטגה ונטה, בלנסיאגה ואלכסנדר מקווין.  סטלה מקרטני לעומת שאר מעצבי האופנה, שהיא בין המעצבות היחידות בעלות אג'נדה טבעונית טהורה שאינה מונעת מאינטרסים מסחריים. הכריזה כי תשתמש אך ורק בעודפי קשמיר שמגיעים מתעשיית העיצוב באיטליה, ולא תעצב יותר בקשמיר המגיע מערבות מהמזרח הרחוק.

הרווחים ממכירות קשמיר עומדים, לפי דיווחים של מגזין ה"וול סטריט ג׳ורנל", על מיליארדים ברחבי העולם. עד לפני עשר שנים נחשב צמר הקשמיר למצרך נדיר, לסמל יוקרה, ואז הפך לחומר גלם פופולארי וזול יחסית, כשהדרישה לקשמיר הפכה את העזים להכרח גדול יותר מכפי שהערבות המיוחדות של מונגוליה וסין יכולות להכיל. היום אפשר למצוא קשמיר במגוון מחירים ובאיכויות משתנות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *