עומסים וקריסת טורבינות: המשטרה התריעה מהדלקה של 'תולדות אהרן'

במצגת של יותר ממאה עמודים מחוז צפון במשטרה מתאר את הסכנות בהילולה ההמונית הזאת וקובע צעדים הכרחיים למניעת אסון לצד האיומים על פח"ע וחסימות צירי תנועה – במשטרה מתריעים מפני "לחצים בכניסות… ובאתר הקבר, ועל קריסת מבנים או טריבונות"

הערב במהדורה המרכזית של חדשות 13 חשף הכתב עמרי מניב את "האקדח המעשן" במחדל מירון – פקודת המבצע של המשטרה שהזהירה מאסון רגע לפני ההילולה – אף המלצה לא יושמה.

בכתבה נחשף המסמך שיככב במרכזה של כל ועדת חקירה שתקום לבדיקת מה שקרה בָּהילולה. בין שלל המזהירים והמתריעים מפני האסון במירון, היה גוף אחד שחזה בדיוק מצמרר כמעט מה יקרה, איפה, ובאיזו שעה – משטרת ישראל.

עמרי מניב מביא את מסמך פקודת המבצע של המשטרה שאם ההוראות שבו רק היו מיושמות בשטח , אפשר היה אולי למנוע את הטרגדיה
*
במצגת של יותר ממאה עמודים מחוז צפון במשטרה מתאר את הסכנות בהילולה ההמונית הזאת וקובע צעדים הכרחיים למניעת אסון לצד האיומים על פח"ע וחסימות צירי תנועה – במשטרה מתריעים מפני "לחצים בכניסות… ובאתר הקבר, ועל קריסת מבנים או טריבונות" באתר.  בפקודת המבצע יש מתחם מסוים אחד שמדליק נורות אזהרה אדומות מהבהבות – ולגביו הם חוזרים ומתריעים: מתחם ההדלקה של תולדות אהרון – למרות הוספת טריבונות נוספות ניכר כי הוא צר מלהכיל את כמות החוגגים ולפיכך יש להיערך להרחבתו עד גבול מתחם תולדות אברהם ובכלל זה להרחיב את היציאה / כניסה מגשר דב". ההוראה הזו לא בוצעה ובדיוק שם במעבר הצר שבין תולדות אהרון לתולדות אברהם האסון התרחש.

אתמול פורסם על מסכת הלחצים הפוליטיים שהופעלה על מפקד המחוז הצפוני מפוליטיקאים שונים בהם מזכ"ל אגודת ישראל וראש עיריית אלעד – אלה התמקדו בהדלקה של הרב בידרמן במתחם תולדות אברהם הסמוך למקום האסון.

והנה הקשר בין הלחצים האלה לבין סכנת חיים של ממש: בשנה שעברה  האירוע היה מצומצם בגלל הקורונה, אבל לפני שנתיים כמות החוגגים בהדלקה של הרב בידרמן לא תאמה את יכולת ההכלה של המתחם, דבר שהוביל אותנו להפסקת האירוע כשעה לפני סופה. 

מבחינת כמות ההדלקות ביחס לכמות המתחמים, מדרוג ומרחב נשימה בין ההדלקות, הגענו לקצה גבול הקיבולת… (כותבים במשטרה ומתריעים): אירוע ההדלקה של הרב בידרמן אינו מתאים למתחם תולדות אברהם וזאת בשל כמות המשתתפים העולה על יכולת הכלת המתחם.     
   
בהמשך הפקודה נכתב כי ניתן להדלקה של הרב בידרמן אישור של שלושת אלפים איש כאשר בפועל היו מעל שניים עשר אלף. במשטרה דורשים באופן ספציפי את הרחבת ושדרוג מתחמי הדלקות תולדות אברהם ותולדות אהרון. הראשון בוצע השני כמעט ולא.

מתברר כי בהילולה לפני שנתיים הוקפצו כוחות גדולים למתחם של חסידות בויאן מחשש לאסון של צפיפות יתר וניתנה אזהרה ספציפית על עומס הדלקות ומבקרים מסוכן בין השעות 0030 ועד 0430 לפנות בוקר.

על מתחם שבו ארע האסון בשעות הלילה אחראי מפקד תחנת נוף הגליל, על אכיפת עבירות הבנייה וההיתרים מועצה אזורית מרום גליל  וראש ענף רישוי ואבטחה צפון במשטרה ועל ביצוע סעיפים מרכזיים בפקודה – המרכז לפיתוח המקומות הקדושים. 

אישור התוכניות של המשטרה אצל המפכ"ל והצגתן לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה נעשה באיחור ניכר , סמוך מאוד לאירוע. 
בבוקר האירוע נערך תרגיל ארן – אירוע רב נפגעים – שעות לאחר מכן התרגיל הפך למציאות. 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *