עומק הטיוח באיראן לגבי הקורונה- ד"ר דרור מנור

איראן נחשבת לאחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מנגיף הקורונה בעולם. בשבועות האחרונות היא סבלה שוב מעלייה תלולה במספר החולים. מתחילת המגפה חושדים מומחים רבים ברחבי העולם כי ההנהגה האיראנית משקרת במצח נחושה הן לגבי מספר החולים ובהן לגבי מספר הנפטרים במדינה

איראן נחשבת לאחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מנגיף הקורונה בעולם. בשבועות האחרונות היא סבלה שוב מעלייה תלולה במספר החולים. מתחילת המגפה חושדים מומחים רבים ברחבי העולם כי ההנהגה האיראנית משקרת במצח נחושה הן לגבי מספר החולים ובהן לגבי מספר הנפטרים במדינה. אין ספק כי מדובר בהתנהגות מבישה של המשטר שאינו בוחל בשום אמצעים כדי להסתיר את הנתונים האמיתיים של תחלואת הקורונה ברחבי איראן.

מסמכים רשמיים שהודלפו לאחרונה חושפים כי מספר החולים והנפטרים באיראן גבוה פי שלושה מהנתונים שההנהגה האיראנית מוסרת לארגון הבריאות העולמי. על פי תחקיר שביצעה רשת בי. בי. סי בשפה הפרסית, המספר האמיתי של הנפטרים מנגיף הקורונה באיראן עומד על 42 אלף איש. זאת, כאשר על פי הנתונים הרשמיים שפרסמה ההנהגה האיראנית מספר הנפטרים עד לתאריך 20 ביולי עמד על 14,405 איש בלבד.

בתחקיר של בי. בי. סי מודגש היטב כי איראן נמצאת בתקופה האחרונה בגל שני של מגפת הקורונה ומומחים מרחבי העולם מתייחסים בחשדנות רבה לנתונים המועברים מההנהגה האיראנית לארגון הבריאות העולמי. חשוב לציין שהמספרים שמוסר המשטר לארגון כוללים אך ורק שמות של חולים המאושפזים במחלקות השונות או של נפטרים שהובאו לבתי-החולים. אולם ההנהגה האיראנית דאגה להסיר מהרשימות אלפי חולי קורונה השוהים בבתיהם, ועוד רבבות אשר נקברו בחשאי, מבלי שצוין כלל כי הם נפטרו מהנגיף הקטלני.

רשת בי. בי. סי מדגישה בתחקיר כי ההנהגה האיראנית מדווחת בכוונה על מספר נמוך במיוחד של חולים ונפטרים, למרות שהיא שומרת אצלה את הדיווחים האמיתיים על התחלואה והתמותה כתוצאה מנגיף הקורונה. הרשת הבריטית טוענת כי קיבלה מגורם אנונימי מידע לפיו כל מקרי ההדבקה והאשפוז תועדו בקפדנות רבה על ידי השלטונות האיראנים. כפי הנראה המשטר נהג בצורה מכוונת כדי להימנע מהודאה בכישלון של ניהול מגפת הקורונה.

הטיוח האיראני הוביל לכך שנאסר על אזרחים במדינה לדווח על חולי קורונה שהובאו לקבורה. נציגי המשטר הכריחו את המשפחות להודיע כי הנפטרים מתו כתוצאה ממחלות אחרות, רק לא קורונה. רופאים בטהרן אמרו לבי. בי. סי כי משרד הבריאות האיראני נמצא תחת לחץ כבד של גורמי מודיעין וביטחון ברחבי במדינה. אחד הרופאים אף טען כי משרד הבריאות נמצא בהכחשה מתמדת.

חשוב לציין כי בעיר הבירה טהרן נמצא כעת המספר הגבוה ביותר של נפטרים כתוצאה מנגיף הקורונה עם 8,120 איש. לעומת זאת, בעיר קום, מוקד ההתפרצות הראשון של הנגיף הקטלני בחודש ינואר, נרשמו 1,419 איש שנפטרו, ואשר מהווים מוות אחד לכל אלף תושבים. בטהרן נמצא גם המספר הגבוה ביותר של חולי קורונה.

אין ספק כי ההנהגה האיראנית כשלה בגדול בכל הקשור לטיפול בהתפשטות נגיף הקורונה במדינה עוד מתחילתה של המגפה הארורה. חבל שדווקא מערכת הבריאות האיראנית, אשר נחשבת לאחת המשוכללות במזרח התיכון, התדרדרה לשפל שכזה בעקבות התנהלות המשטר בטהרן. אם ההנהגה תמשיך להתנהל בצורה הזו, מספר החולים והנפטרים במדינה כתוצאה מהתפשטות הנגיף רק ילך ויגדל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *