עימות בין ארצות הברית לסין בשל הקורונה – ד"ר דרור מנור

בעקבות ההסלמה ביחסים הודיעה ארה"ב כי היא לא תפתח מחדש את הקונסוליה שלה בעיר וואהן, אשר נסגרה בינואר האחרון כאשר החלה מגפת הקורונה

בשבוע שעבר הודיעה ארה"ב לסינים לסגור מיד את הקונסוליה הסינית ביוסטון. זאת בטענה שסין ניסתה לרגל ולגנוב את סודות החיסון לקורונה. זאת כאשר בתחילת המגפה האשים הנשיא דונלד טראמפ את סין בכך שלא מנעה את הפצתו של הנגיף הקטלני. ההאשמות האמריקאיות הרגיזו מאוד את עובדי הקונסוליה, אשר שרפו מסמכים רבים בפחי האשפה שבחצר, נעלו את הדלתות ולא נתנו לכבאים המקומיים להיכנס למתחם שלהם. בייג'ינג רתחה מזעם ואיימה במהירות על וושינגטון שתצפה לפעולת תגמול מצדה של סין. אין ספק כי יחסי ארה"ב-סין הגיעו למשבר החמור ביותר מאז שכוננו יחסים דיפלומטיים בין המדינות בשנת 1979.

מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי הסיבה לסגירת הקונסוליה היא פעולת ריגול והתערבות בלתי חוקית של סין על אדמת ארה"ב. צעד זה נועד להגן על קניין רוחני אמריקאי ועל מידע פרטי של אזרחים אמריקאים. סין החליטה להגיב בחומרה והודיעה באמצעות מערך הדוברות של משרד החוץ שלה כי מדובר בהסלמה של ממש, תוך מתן הבטחה כי תבוצע פעולת תגמול נגד ארה"ב.

בעקבות ההסלמה ביחסים הודיעה ארה"ב כי היא לא תפתח מחדש את הקונסוליה שלה בעיר וואהן, אשר נסגרה בינואר האחרון כאשר החלה מגפת הקורונה. יש לציין כי לארה"ב יש שגרירות בעיר הבירה בייג'ינג וארבע קונסוליות נוספות ברחבי סין. מאז שפרצה המגפה מאשים הנשיא טראמפ את סין בכך שהיא לא פעלה כנדרש כדי למנוע את התפשטותו של הנגיף הקטלני, ואף לא דיווחה עליו בזמן.

הממשל האמריקאי טוען כי האקרים סינים פועלים במרץ כדי לגנוב ממעבדות אמריקאיות מידע הקשור לפיתוח חיסון נגד נגיף הקורונה. בנוסף, הממשל מאשים את סין בריגול, סחר בלתי חוקי והפרת זכויות אדם. לאחרונה הטילה וושינגטון סנקציות על מספר חברות סיניות, אשר הואשמו בהפרה ברורה של זכויות אדם.

חשוב להדגיש כי עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה החריפו יחסי ארה"ב-סין על רקע הסכם הסחר ביניהן. טראמפ האשים את סין בכך שהיא עושה מניפולציות במטבע שלה, היואן, כדי לפגוע בארה"ב. על כן, הנשיא הורה על הטלת מכסים גבוהים על סחורות סיניות המגיעות אליה. צריך לקוות כי ארה"ב תיישר בקרוב את ההדורים עם סין, וכי שני הצדדים יתפייסו במהרה. שתי המדינות אינן צריכות את ההחרפה המיותרת הזו ביחסים. המלחמה בנגיף הקורונה היא קשה ומתישה, ועל כל מדינות העולם להתאגד כדי למצוא חיסון יעיל נגד הנגיף הקטלני. ייתכן כי הנשיא טראמפ ישתף פעולה עם סין בעתיד הקרוב אם זו תגיע לחיסון נגד הנגיף לפני ארה"ב. הרי לאור המצב הקשה, וושינגטון תשתף פעולה עם כל גורם שיוכל להביא את החיסון המיוחל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *