עיתונאי ישראל היום תוקף: "כל הועדה לחקירת הצוללות תמוהה"

עוד פרטים על ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת רכש כלי השיט שהממשלה צפויה להקים ביום ראשון הקרוב

על פי נוסח ההחלטה שגיבש שר הביטחון בני גנץ, ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת רכש כלי השיט תחקור את "התהליכים הקשורים לקידום רכש כלי שיט, ולעסקאות הנוגעות לרכש כלי שיט, שהתקיימו בשנים 2009 עד 2016". המדובר על רכש ספינות סער 6, צוללות הדולפין, ספינות נגד צוללות, הפרטת מספנות חיל הים ומכירת צוללות למצרים.
"הוועדה תחקור את תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני ותיתן דעתה לנהלים הנוגעים לעניינים אלה".

על פי הצעת ההחלטה, הוועדה גם תבחן את הקשרים וממשקי העבודה בין המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, לבין משרד הביטחון.

העיתונאי אריאל כהנא כתב כי באופן תמוה נאמר כי הוועדה לא תחקור "את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים ולא תקבע ממצאים, מסקנות או המלצות בעניינם". מאחר שנאשמים אלה הכוללים את העד המרכזי מיקי גנור, סגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף, וראש לשכת ראש הממשלה לשעבר, דוד שרן , הם עדי מפתח בפרשה, לא ברור מה התועלת בעבודת הוועדה אם לא תוכל לתשאל אותם.

יצוין כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלביט, התנגד לאורך השנים לכינון ועדת חקירה משום שרצה למצות קודם לכן את ההליכים המשפטיים. בהצעת ההחלטה נאמר כי בשל כך, כאשר יתבקשו חשודים להעיד, הדבר ייעשה בתיאום עם היועמ"ש.

יצוין כי חלקים נרחבים של עבודת הוועדה, הפרוטוקולים שלה ומסקנותיה, יהיו חסויים משום שהיא תעסוק בסוגיות רגישות הנוגעות לביטחון המדינה. על פי הצעת גנץ, מסקנות הוועדה יוגשו בהקדם האפשרי ויכללו המלצות על התהליכים המתאימים לקבלת ההחלטות לקראת רכש אסטרטגי של מעכת הביטחון.

עלות הקמת הוועדה מוערכת ב-9 מיליון שקלים. על פי החוק, יעמוד בראשה שופט עליון אותו תבחר נשיאת בית המשפט העליון.

ראש הממשלה בנט והשרים שקד וכהנא עדיין לא הודיעו כיצד יצביעו. יתר שרי הממשלה צפויים לתמוך בהקמת הוועדה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *