עלות הטיפול בחולי סכרת והשמנה – 29 מיליארד ₪ לשנה

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן: "אנחנו בצפי של הכפלת חולי הסוכרת, ואל מול סכומים אדירים כאלו ונזק אנושי רב, לא מספיקה ההשקעה של 100 מיליון ₪ בלבד לקידום הבריאות"

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן קיימה היום דיון בנושא התמודדות עם מחלת הסוכרת. בדיון עלו נתונים חדשים על היקף העלות למדינת ישראל בטיפול בחולי סוכרת והשמנה המהווה גורם משמעותי בפיתוח מחלת הסוכרת – ע"פ דברים שאמרו משרד הבריאות בדיון, החישוב בדו"ח שהוגש למשרד מראה כי עלות הטיפול בחולי הסוכרת הוא 9 מיליארד ₪ בשנה על קרוב ל550 אלף חולים בישראל. ד"ר דרור דיקר, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ויו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, דיווח לוועדה כי מחקר שיפורסם בקרוב יוכיח כי העלות למדינת ישראל בטיפול בהשמנה הוא 20 מיליארד ₪ .

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן אמר: "אנחנו בצפי של הכפלת חולי הסוכרת. יש מיליון איש בישראל עם טרום סכרת. אם לא נעשה עכשיו משהו, הם פשוט יהפכו לסוכרתיים. כל שנה נוספים למעגל הקשה הזה עוד ועוד אנשים. נהיינו בית חרושת לסוכרת. צריך תקצוב עצום לצמצם את המיליון איש שיכולים להיות סוכרתיים ולבנות מנגנון מובהק למי שיצליח להוריד את אחוז העוברים ללא סוכרתיים. זה יהיה המלחמה והמאבק שלי כאן בוועדה למנוע את התחלואה הזו. הוועדה כאן תדון גם בדברים המקצועיים בפועל -לראשונה בכנסת ישראל נרד פה לבדיקה מקיפה כזו בדיוני הוועדה איך למנוע מחלות. הטרום סכרת ניתנת למניעה. המחלה יקרה ופוגעת באיכות החיים. אם לא נפעל, נגיע למיליון אזרחים. מבחני התמיכה כיום לא מספקים. הנתונים שעלו היום בדיון המיוחד מראים על סכומים אדירים של מיליארדים מעבר לנזק אנושי רב שיש ממחלות הסכרת וההשמנה. לא מספיקה ההשקעה של 100 מיליון ₪ בלבד שיש כיום ונועדה לקידום הבריאות בכלל יחד עם נושאים אחרים".

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, אמר בדיון: "עשינו מחקר מקיף ומעקב עם קבוצת חיילים שגויסו. אלו ששקלו מעל 30 – היו בפי 4 בקבוצת אלו שחלו במחלות לב בתוך 30,40 שנה. השמנה היא הגורם המרכזי למחלות סכרת ולב. חייבים להטמיע שילוב של אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית. חולים במחלת סוכרת ידועים יש למעלה מ500 אלף והנחה שלנו שיש קרוב ל600 אלף. יש יותר מ 20000 סוכרתיים שמתווספים בשנה. המטרה שלנו לייעץ למשרד הבריאות להוסיף מאמצים לשינוי תמונת הסוכרת בישראל. אפשר לראות בנתונים בוודאות כי מי ששותה יותר מ3 כוסות שתיה ממותקת בשבוע, סיכויו לחלות בסוכרת היא כפולה".

פרופ' רונית אנדולט, אגף התזונה במשרד הבריאות הציגה לוועדה את הנתונים ולפיהם בשנת 2030, הצפי הוא למיליון חולי סוכרת בישראל. לדבריה, שיעורי הסוכרת באוכלוסייה החרדית בגילאים 25-75 גבוהים מעט משיעורי הסוכרת כשאר האוכלוסייה היהודית באותם הגילאים, עם פער מקסימלי של פי 1.6 בקבוצת הגיל 45-54. שיעורי הסוכרת באוכלוסייה הערבית והבדואית גם הם גבוהים משמעותית בהשוואה לשיעורי הסוכרת בקרב האוכלוסייה היהודית. בין האוכלוסייה הערבית (ללא בדואים) לבין האוכלוסייה היהודית (ללא חרדים) נצפה פער מקסימלי של פי 2.9 בקבוצת הגיל 35-54. בין האוכלוסייה הבדואית לבין אוכלוסייה היהודית (ללא חרדים) נמצא פער מקסימלי של פי 3.4 בקבוצת הגיל 45-54.
עוד אמרה כי יש קשר ברור בין המחלה לבין המצב הכלכלי-חברתי וכי שיעורי הסוכרת בקרב תושבים המתגוררים בשכונות בעלות ציון כלכלי-חברתי נמוך ובינוני-נמוך היו גבוהים יותר בהשוואה לשיעורי חולי הסוכרת המתגוררים בשכונות בעלות ציון כלכלי-חברתי בינוני-גבוה וגבוה.

ד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, אמרה בדיון: "לא ניתן למנוע השמנה עם פעילות גופניות. כל מחלות הסוכרת זה תולדה של סביבת מזון מזיקה וזה עוד הרבה יותר מזיק מסיגריות. אם סיגריות היו זולות לא היינו מצליחים למגר, אז אותו הדבר גם לגבי המזון".

ד"ר דרור קידר, יו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, אמר בדיון: "אם רוצים למנוע סוכרת, חייבים לטפל בבעיית השמנה אבל בישראל יש 0 מרפאות לטיפול בהשמנה. לסוכרת יש המון תרופות ופרוטוקולי טיפול – אבל לשמנת אין כל תרופות ומרפאות. אישה שחייה עם השמנה ונכנסת להריון – הילוד כבר נפגע מזה ומתוכנת לפתח את המחלה הזו גם כבוגר. המשמעות המניעתית הנדרשת כה חשובה בהיבט הדורי הבא. צריך לבסס את כלל הטיפול בהשמנה כדי למנוע את הנזק האנושי והכלכלי".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *