עלייה חדה בצריכה הפרטית

קובעי המדיניות קונים זמן בתקווה שיפותח חיסון אפקטיבי

עלייה במספר ההידבקויות אפיינה גם מדינות אחרות שפתחו את המשק לפעילות.

באיראן לדוגמה, מספר המקרים החדשים בשבוע החולף חזר לרמות השיא של סוף חודש מרץ. המאבק בווירוס נראה כתהליך מתמשך, וכל עוד זה המצב, חלק גדול מפעילויות המשק לא שב למסלולו. כך לדוגמה, המסעדות נפתחו בתחילת יוני, אך המגבלות וחששות הציבור גורמות לתפוסה להיות נמוכה יחסית. תכניות הסיוע של הממשלה מסייעות לעסקים ולמשקי הבית לגשר על התקופה הזו. התמונה הכלכלית תתבהר כשתוכניות אלו יגיעו לסיומם, בינתיים קובעי המדיניות קונים זמן בתקווה שיפותח חיסון אפקטיבי.

הפתיחה של המשק לפעילות בחודש האחרון הביאה לעלייה חדה בצריכה הפרטית, ורואים את זה לדוגמה ברכישות המקומיות בכרטיסי אשראי, שרמתן הגיעה לזו של טרם הקורונה. יחד עם זאת, נתונים אלו הושפעו מהיעדר הנסיעות לחו"ל: עצירת הנסיעות לחו"ל פועלת להגדלת רכישות מקומיות, בעיקר של מוצרי מזון ואופנה. פתיחת המשק גם שיפרה את אמון הצרכנים בחודש מאי, אם כי לא לרמה שטרם התפרצות הקורונה.

העובדים בחל"ת שבים לעבודה אבל בקצב מאוד איטי, זאת למרות התמריץ בסך 7,500 שקלים שהמדינה מעניקה למעסיקים עבור כל עובד ששב מחל"ת. קשה לדעת בזמן אמת מה מספרם המדויק של העובדים שלא חזרו, האומדנים הם של כ- 800 אלף איש, כלומר כ-20% ממספר המועסקים במשק. גם אלו ששבים לעבוד לא תמיד זה במשרה מלאה, וסביר להניח שנראה בשנה הקרובה מגמה של ירידה בשכר הריאלי.

הציפיות לאינפלציה בשוק ההון המשיכו לעלות לרמה של כ-0.7% לשנה הקרובה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה ל-42 דולר לחבית. עלייה זו צפויה להשפיע בעיקר על מדד המחירים לחודש יולי (במידה והמחיר יתייצב). מנגד שער החליפין נמצא במגמת ייסוף, בעיקר מול הדולר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *