פוטין מתפוצץ: פינלנד ושבדיה הודיעו על הצטרפות לנאט"ו

המהלך המדיני שעלול להוציא את פוטין מדעתו

‏בסופו של יום דרמטי התממשו כל ההערכות המוקדמות – פינלנד ושבדיה הודיעו באופן רשמי על כוונתן להגיש בקשת הצטרפות לברית נאט״ו.

‏ר״מ שבדיה מגדלנה אנדרסון הודיעה מעט מוקדם יותר היום, בסיום כינוס של וועידת מפלגת השלטון הסוציאל דמוקרטית, על החלטתה לקדם את הצטרפות ארצה לברית נאט״ו, וזכתה לתמיכת המפלגה, דבר שממש איננו עניין של מה בכך בכל הקשור לזירה הפוליטית במדינה, ולמדיניות העקרונית של שבדיה בדבר נייטרליות.

‏למרות מסורת של 200 שנות נייטרליות מצד ארצה, אמרה בין השאר ר״מ שבדיה מגדלנה אנדרסון: ״אירופה, שבדיה והציבור השבדי חיים במציאות חדשה ומסוכנת. הביטחון האירופי שעליו ביססה שבדיה את ביטחונה נמצא תחת מתקפה. אנחנו, הסוציאל-דמוקרטים, חושבים שהדבר הט‏וב ביותר לביטחונה של שבדיה הוא שנצטרף לנאט"ו".

מוקדם יותר ערכו נשיא פינלנד סאולי נינייסטו ורה״מ סאנה מארין מסיבת עיתונאים משותפת בה הודיעו באופן רשמי על כוונתם להגיש לברית נאט״ו באופן רשמי את בקשת ההצטרפות.

הנשיא הפיני אמר בין השאר כי ״זהו יום היסטורי. עידן חדש מתחיל״.

‏ר״מ פינלנד מארין אמרה בין השאר: ״איננו יכולים לסמוך יותר על כך שיהיה עתיד שליו ליד רוסיה בכוחות עצמנו. זו הסיבה שאנחנו מקבלים את ההחלטה להצטרף לנאט"ו: זה מעשה שלום, כדי לוודא שלעולם לא תהיה שוב מלחמה בפינלנד בעתיד". הפרלמנט הפיני בהלסינקי צפוי לאשר את החלטת הנשיא ורה״מ בקרוב.

‏לאחר מכן תגיש פינלנד באופן רשמי את בקשתה לברית נאט״ו, ככל הנראה במהלך עשרת הימים הקרובים.

הפרשן יאיר נבות מנתח: "הצטרפותן הצפויה של שתי המדינות לנאט״ו היא כאמור התפתחות דרמטית במישור הגיאופוליטי האירופי, ומפלה אסטרטגית עבור רוסיה, שלא ברור אם צפתה את המהלך או את המהירות שבו הוא יתרחש. לפינלנד כפי שציינתי בעבר גבול יבשתי בן 1,340 ק״מ רוסיה, והוא יהפוך בקרוב לגבול עם ברית נאט״ו.

למעשה אורך גבול החיכוך של רוסיה עם נאט״ו ‏יוכפל. לשבדיה אמנם אין גבול עם רוסיה,אך הצטרפותה לברית תשפיע כמובן על כל איזור הים הבלטי ואיזור האי גוטלנד, עם אפשרות להגברת הנוכחות של כוחות ברית נאט״ו באיזור. בהתחשב בעובדה שאחת המטרות המוצהרות של הנשיא פוטין, בהתבסס על דרישותיו הבטחוניות מחודש דצמבר, היו להרחיק את נאט״ו מגבולותיה של רוסיה, הרי שבמבחן התוצאה, כמעט שלושה חודשים מאז הרחבת הפלישה שלו לאוקראינה, הוא מביא במו ידיו לתוצאה אסטרטגית הפוכה בתכלית ורעה לרוסיה בראייתו שלו – ברית נאט״ו תרחיב דרמטית את נוכחותה על גבולותיו.

"זהו כישלון מהדהד של פוטין, ואין ספק שגם רבים בממסד הרוסי מבינים זאת, גם אם אינם מעזים להצהיר כך בפומבי.", סיכם נבות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *