פורסם הדוח הסופי של 'ועדת הקורונה'

"כשלים חמורים בניהול המשבר"

כשלים חמורים בניהול המשבר, כך עולה מהדו"ח הסופי של הוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת לנושא קורונה ומתפרסם כעת.

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת עפר שלח טוען כי : "למרות הזמן להיערכות, המשבר נוהל באופן לא סדור".

עוד קובע הדו"ח כי גופי החירום הוחלשו והודרו מהטיפול במשבר. מחברי הדוח סבורים כי אף שנעשו מאמצים להצטייד במכונות הנשמה כשלה היוזמה והמערכת גם לא עמדה ביעד שנקבע להיקף בדיקות קורונה.

הדוח מציין כי למרות עבודתם המאומצת של גופי מערכת הביטחון שהובילו את התחום, עמדה ההצטיידות בפריטים חיוניים על שיעור נמוך יחסית למה שנדרש, והמערכות הקיימות בשגרה במשרד הבריאות, ובראשם חברת "שראל", הוכחו כלא מספקות בעת חירום.

נתון מדאוג נוסף העולה מהדוח מצין כי כמות כוח האדם לטיפול במונשמים הייתה נמוכה.

ולכך יש השפעה ישירה חלילה במצבי קיצון לו היו מתרחשים או חלילה לו יתרחשו בעתיד.

עוד נושא שנדון במשך כל ההתרצות היו כמויות הבדיקות הנעשות יום ביומו. לפי הדוח, לא חלה התקדמות של ממש בחודשי המשבר וכי בפועל הבדיקות לא חצו את סף ה־10 אלף ליום בחודש מאי. במקביל, לא חל שיפור של ממש בקיצור פרק הזמן הקריטי שבין הבדיקה לקבלת תוצאותיה, ניטור החולה וסביבתו וקטיעת מעגל ההדבקה.

לסיכום אמר חבר הכנסת שלח: "הוועדה משלימה היום את עבודתה, ומניחה המלצות ליישום מיידי. למרות זמן לא מועט להיערכות, משבר הקורונה נוהל באופן לא סדור, דבר שיש לו השלכות כלכליות וחברתיות קשות, שאיתן נתמודד עוד זמן רב. יישום ההמלצות שלנו והפקת הלקחים חיוניים, אם ברצוננו לצאת מן המשבר הנוכחי ולהיות מוכנים טוב יותר לעתיד".

המלצות הדו"ח:

להקים ולמסד רשות לאומית לשעת משבר שתסתמך, ככל האפשר, על מערכות קיימות שפועלות בשגרה, ובראשן הרשויות המקומיות ומשטרת ישראל.

הקמת קווי ייצור חיוניים במפעלים ישראליים לאמצעים חיוניים, כמו מכונות הנשמה וחומרי הרדמה, ולהקפיד על מלאי של אמצעי מיגון ובדיקה לטובת הצוות הרפואי.

למסד תהליך של חקירה אפידמיולוגית באמצעים אנושיים וטכנולוגיים ולקבוע תקנות לשימוש באמצעי ניטור אלקטרוניים, תוך הימנעות מפגיעה גורפת ולא פרופורציונלית בזכויות הפרט.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *