פעיל הקירוב בבודפשט בסיפור מפעים שהתרחש עמו לפני שבועות ספורים

כמעט עלה השחר כשהסתיימה השיחה. אותו יהודי יצא להמשיך את הבירורים, כשאני נותר בבית אפוף מחשבה. לא אלאה ולא אפרט, אך בדרך על-טבעית הגיעה כבר בצהרים תוצאת הבדיקה, והיא היתה לא פחות מדרמטית…הרב ישראל פישר מפעילי הקירוב בבודפשט שבהונגריה, בסיפור מפעים שהתרחש עמו לפני שבועות ספורים

חלק מהזמן אני עסוק פה בקהילת היראים בבודפשט בלימוד וקירוב רחוקים, שזה צו השעה. ההתבוללות כאן בלתי נתפסת. שואה רוחנית של ממש, רח"ל! אבל רואים ניסים גלויים בכל יום, ממש איך השכינה הקדושה מטיבה ומגלה את אור הגנוז לימים שיבואו ויהיו טובים.

כך אירע לי ממש לאחרונה, בימים שלפני חג השבועות. ניסיתי להניא בחור צעיר – עדיין לא עבר ברית מילה אך יהודי בוודאות – שהגיע ללמוד במסגרת קהילתית, להצילו מהתבוללות. הוא הגיע למנחה-מעריב, וכשאני יוצא מבית המדרש, היא ממתינה לו. היא ביקשה לשוחח עמי ובראשי מתגלגלת מחשבה איך מונעים את ההתבוללות הנוראה הזו.

כאשר התחלנו לשוחח על כך היא טענה ש'זה לא הגון ולא פייר'… וכמו כל הונגרי/ה מצוי/ה החלה לבכות… ניסיתי כל מיני דרכים, אך היא התגלתה כבחורה עיקשת והצהירה שאף תהיה מוכנה להתגייר. המחשבה שלי הייתה שהיא קליפת עמלק, חלילה, או שרות המואבייה לפני…

למדתי מהניסיון של העוסקים בתחום והתחלתי לחקור אותו ואותה על משפחתה, מהיכן הם, מקורם וכדו'. זה היה עבורה שינוי מוזר בשיחה. בשלב הזה כמעט הלכתי לאיבוד כשתיארה את מוצאה ושמות המקומות היכן שורשי משפחתה. ההגייה של שמות הכפרים נוראית לאיש כמוני, וככל שהכפר יותר נידח ויותר קטן כך שמו תופס יותר אותיות…

לשמחתי, הסכימה שאצרף מישהו נוסף לשיחה. הזמנתי את אחד מהמיוחדים של הקהילה, פרוש וצדיק יסוד עולם שיודע ומבין בהליכות עולם של סוג האנשים הללו. הוא ורעייתו הרבנית הצדקת ניהלו שיחה פה בבית שנמשכה ונמשכה וכללה טלפונים להוריה וסביה וסבתותיה ו…הרישומים נערמים על שולחני.

כמעט עלה השחר כשנפרדנו כל אחד לדרכו, כשהצדיק הנ"ל מהקהילה, חגור חגורת קרב לברר מה יעלה בידיו מכל הנתונים שנערמו על השולחן, יצא לדרכו אי שם לברר בירורי יוחסין, ואני נותר בבית אפוף מחשבה ותהייה.

לא אלאה ולא אפרט, אך בדרך ניסית ועל טבעית מגיעה כבר בשעות הצהרים התשובה של הבדיקה והיא לא פחות מדרמטית:

נמצאו המצבות של הסבא והסבתא של הנערה מצד אמא ומצד אביה. ובכן: אמא שלה יהודייה, בת לאב יהודי נימול, שאמו הייתה יהודייה ואביו הונגרי נכרי, ובת ליהודיה שהורי שניהם היו חסידים ואנשי מעשה. אביה בן לאב הונגרי, אך אמו יהודייה בת יהודי ויהודיה. משמעות הדבר שהיא ממש יהודיה.

הסברנו להם שחשוב שיקימו בית כשר והדרכנו אותם את ההדרכה הראשונית. היא בכתה וקרעה מעליה את שרשרת הצלם מזהב, דרכה עליה והשמידה אותה.

בחג השבועות, כשהתבקשתי לעלות ולקרוא את מגילת רות, היה לי קשה לקרוא בלי לדמוע. הידיעה שמעלי, בעזרת נשים, נמצאת יהודיה שגילתה את הבורא יתברך בדרך פלאית ממש, עוררה בי געגועים עזים לבורא יתברך. זכיתי בזכות אבות להיות שותף לרגעים מפעימים של ההרגשה, שהנה אני עומד למרגלות ההר העשן במדבר סיני, כאן – בבודפשט הנידחת.

'במה' bama.org.il

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *