פרופ' איתן פרידמן: "תפסיקו להפחיד אותנו"

"יש הבדל ענקי בין אנשים שבדיקת המעבדה שלהם חיובית לאנשים שזה מלווה תסמינים"

פרופ' איתן פרידמן מנהל היחידה לאונקו גנטיקה בבית החולים שיבא תל השומר בראיון ל103 מנתץ את הטיעון לפיו אנחנו נמצאים בגל השני של הקורונה ורגע אחד לפני התפרצות חזקה ביותר.

לדבריו ההפחדות שנשמעות בעת האחרונה ע"י גורמים ממשלתיים ואנשי רפואה מתוך המערכת נובעים מדבר אחד בלבד: "משרד הבריאות חושש מקריסת המערכת הרפואית ולכן פועל להשטחת העקומה, על מנת לוודא שיש "כוח אדם ומכשירים כדי לטפל באנשים שזקוקים לטיפול רפואי בתוך בית החולים".

לדבריו: "אנחנו היום נמצאים במצב מצוין. המשאבים הקיימים בישראל והעתידים להגיע לכאן, יוכלו לתת מענה להרבה יותר אנשים שחולים קשה".

מנהל היחידה לאונקו גנטיקה בבית החולים שיבא תל השומר התייחס גם להודעות השונות בהן מןדגש שאנחנו כביכול נמצאים בעיצומה של מגיפה: "צריך להבין יש הבדל ענקי בין אנשים שבדיקת המעבדה שלהם חיובית לאנשים שזה מלווה תסמינים רוב האנשים, רוב 298 אתמול הוגדרו כחולים, הם אנשים בדיקת המעבדה הייתה חיובית, הם אינם חולים".

לשיטתו הפניה לציבור לא נעשית בצורה נכונה מרגיעה ואחראית: "המידע הזה, ההרגעה הזאת, הדיבור בגובה העיניים, זה חסר מטעם מקבלי ההחלטות. אי אפשר לחיות בתחושה ש-'עומדים עלינו לכלותינו'. למזלי הגדול, אני אמנם מקבל את משכורתי ממשרד הבריאות אבל אני מחויב לגלות את האמת, להסתכל על נתונים באופן בלתי תלוי ולא מחויב לאף אחד מבחינת דין וחשבון. אני לא חושב שצריך להקל ראש, שלא תבינו לא נכון. אני חושב שצריך להתרגל לפחות לשנה הקרובה או לחודשים הקרובים עד שיהיה חיסון יעיל, לקבל את העובדה שאנחנו צריכים לשמור על 3 דברים ברורים, ריחוק, היגיינה ועטית מסכות בחללים סגורים, אלה הדברים הבסיסיים בהם אנחנו ניבדק וניבחן.

צריכים לומר לנו את האמת, לתת את הדברים החיוביים. כן, אנחנו נמצאים במצב טוב; כן, אנחנו יודעים לטפל במחלה; כן, הפקנו לקחים מהפעם הקודמת; כן, אנחנו ערוכים; כן, הגדלנו את ביצוע הבדיקות; כן, אנחנו מגבירים את קצב קבלת התשובות. עוד דבר שקצת מטריד אותי בעניין הזה, הסתכלתי על הנתונים ואני רואה שמספר המחלימים בישראל כמעט 0, הביולוגיה לא מתאימה לזה. קצב האנשים שנדבקים צריך להיות מלווה בקצב של אנשים שהחלימו".

לסיום המלצתו למקבלי ההחלטות בממשלה: "סדרו את העניין של ההסברה. דברו לציבור בגובה העיניים. תפסיקו להפחיד אותנו, אנחנו רוצים להתגייס כאשר נבין למה אנחנו מתגייסים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *