צה"ל מודה: ייתכן שעיתונאית אל ג'זירה נהרגה מאש החיילים

לפני הבדיקה הפתלוגית: בצה"ל מודים כי ייתכן כי העיתונאית נהרגה מאש צה"ל

דובר צה"ל: אתמול (ה') הציגו מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, ומפקד חטיבת הקומנדו, אלוף-משנה מני ליברטי, לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, את מסקנות הביניים של התחקיר לאירועי הירי אשר הביאו למותה של הכתבת שירין אבו עאקלה.
 

בלילה המדובר (11 במאי 2022) יצאו לוחמי צה״ל למבצע מעצרים בנפת ג׳נין. במסגרת הפעילות במחנה הפליטים, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה״ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים.

לקראת סיומו של המבצע, באור יום ובעת יציאת הכוחות מהכפר, נפגעה עיתונאית פלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה גם בזמן חילופי האש.

מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. בסיום תחקיר הביניים נותרו עוד מספר פרטים הדורשים בירור, אך מתבהרת התמונה אודות האירוע והאפשרויות השונות לירי אשר הביא למותה.

המסקנה מתחקיר הביניים היא שלא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת.

מהתחקיר עולה כי ישנן שתי אפשרויות למקור הירי שפגע בה:
כחלק מהניסיון לפגוע בכוח הצבאי בוצע ירי מאסיבי של חמושים פלסטינים, בו נורו מאות כדורים ממספר מוקדים. כחלק מהניסיון של החמושים הפלסטינים לפגוע בכלי הרכב הצה״ליים נורו עשרות רבות של כדורים באופן לא מבוקר לכיוון כלי הרכב הצבאיים, שהוא גם הכיוון בו שהתה הכתבת וייתכן שזהו מקור הירי שפגע בה.

האפשרות השנייה היא שבמהלך הלחימה אחד הלוחמים ביצע ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית לעבר מחבל שירה על כלי הרכב בו היה הלוחם. 

המחבל ירה צרורות לעבר לוחם צה"ל מספר פעמים וישנה האפשרות שהכתבת שעמדה בסמוך למחבל החמוש ומאחוריו נפגעה מירי הלוחם לעבר המחבל. המרחק מכלי הרכב  לכתבת הינו כ- 200 מטרים. 

קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין שתי האפשרויות הללו. נכון לרגע זה הפלסטינים לא נענו לבקשתנו לקיים תחקיר משותף או להעביר לנו את ממצאי החקירה שלהם ובין היתר גם את הקליע.

ישראל אף הציעה לנציגים הפלסטינים (וכן לנציג אמריקאי) להיות נוכחים ולהשתתף בתהליכי הבדיקה המקצועיים, הפתולוגיים, הבליסטיים ואף בבדיקה הפורנזית של הקליע – הצעות אלו נתקלו בחוסר שיתוף פעולה וללא מענה. 

הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת.

בצה"ל מסרו כי "אנו מביעים את צערנו על מותה של שירין, רואיםחשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו.
צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים."

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. חמושים פלסטינים??? מחבלים!!!

    מה זה הדבר דובר צה"ל הן נקראים מחבלים מחבלים!!
    טרוריסטים.
    לא חמושים פלסטינים

    יוחאי |
    הגב