קורבנות האסון בנמל ביירות דורשים צדק – ד"ר דרור מנור

תושבי לבנון התלוננו בקשר לחקירת האסון בנמל ביירות בשנה שעברה. החקירה נפסקה בגלל הדחת השופט החוקר ביטאר שגם מאויים על ידי חיזבאללה שהוא האשם העיקרי בפיצוץ האדיר שארע לפני כשנה. יש בטר הזה פרטים מעניינים כולל יציאת הלבנונים לפהפגנות סוערות נגד השלטונות ובמיוחד נגד משרד המשפטים הלבנוני.

לאחר יותר משנה מאז שארע הפיצוץ האדיר בנמל ביירות, נודע כי השופט החוקר את האירוע החמור החליט להקפיא את החקירה לחלוטין. כפי הנראה שהחלטה זו נלקחה כיוון שהשופט החליט להעמיד לדין גורמים בכירים בלבנון, כולל מחיזבאללה, שלפי פרסומים באמצעי התקשורת איים לחסל את השופט שדורש לעשות צדק. הדבר גורם לתסכול וזעם רב בקרב תושבי לבנון שגם כך סובלים ממשבר כלכלי חמור ביותר ומהשתוללות מגפת הקורונה. משפחות הנספים באסון החליטו לצאת למאבק רחב היקף על מנת שהאחראים למחדל הנורא יועמדו לדין. משפחות אלה מסמנות במאבק הן את איראן והן את ארגון הטרור השיעי חיזבאללה.

נראה כי שנה לאחר הפיצוץ האדיר בנמל ביירות, אשר גרם למותם של 207 בני אדם ולפציעתם של אלפים, חקירתו של האירוע תקועה פעם נוספת, דבר שגרם לזעם עצום בקרב תושבי לבנון שכועסים מאוד על השלטונות. בימים האחרונים אזרחים רבים יוצאים לרחובות ודורשים צדק מהרשויות, תוך מיצוי הדין עם האשמים האמיתיים בביזיון הזה. בהפגנות, שנערכו גם מול ארמון משרד המשפטים בביירות, הוזכרו פעמים רבות איראן וחיזבאללה.

הכעס הציבורי ההולך ומתגבר נגרם בעקבות עיכובים רבים בחקירתו של הפיצוץ. בשבוע שעבר נעצרה החקירה לחלוטין. השופט החוקר את הפיצוץ שארע בחודש אוגוסט 2020, טארק ביטאר, הכריז על הקפאתה של החקירה. ההכרזה של השופט הגיעה בעקבות תביעה שדרשה לעצור באופן מוחלט את החקירה ולהחליף את ביטאר בשופט אחר.

מי שהגיש את התביעה היה נוהאד מצ'נוק, שכיהן כשר הפנים הקודם, ושהוא אחד החשודים המרכזיים באחריות להזנחה הרבה של הנמל שהובילה בסופו של דבר לפיצוץ האדיר. כפי הנראה מדובר באחסנה בלתי תקינה של אמוניום חנקתי. מצ'נוק החליט שלא לוותר ודרש שייחקרו עדים נוספים הפרשה. בית המשפט ייאלץ בקרוב להכריע איך החקירה תמשיך להתנהל בעתיד.

חשוב לציין כי השופט טארק ביטאר החל בחקירת הפרשה החמורה בפברואר 2021, לאחר שהוא החליף שופט אחר. סביר להניח כי ביטאר הגיע לאותה המסקנה כמו השופט הקודם, שצריך להעמיד לדין גורמים בכירים בלבנון, כולל בעלי תפקידים בחיזבאללה. אמצעי התקשורת הלבנוניים פרסמו לאחרונה כי ארגון הטרור השיעי מאיים בעקבות מסקנה זו על חייו של ביטאר.

אין ספק כי הפרשה החמורה הזו צריכה לבוא לסיומה עם העמדה לדין של האחראים למחדל הנורא שפגע קשות בעם הלבנוני. על הממשלה בראשות נג'יב מיקאתי לפעול במלוא המרץ כדי שביטאר ימשיך לנהל את החקירה. נדמה כי לתושבי לבנון אין שום ברירה אחרת, אלא לצאת להפגין ברחובות. רק כך הם יצליחו לבטא את זעמם נגד האחראים למותם של בני משפחותיהם. ברור להם שאם בית המשפט ייקח את החקירה מהשופט ביטאר, האחראים לפיצוץ ייצאו ללא עונש וירגישו שהם עומדים מעל לחוק. התושבים יודעים היטב מי הם הפושעים שאחראים לפיצוץ הנורא (איראן וחיזבאללה), אבל הם חוששים לחייהם ואינם מוכנים להסתכן ולפעול נגדם. למרות ההפגנות הרבות נראה כי אזרחי לבנון מנסים להשיג את הבלתי אפשרי, וקשה להאמין כי השלטונות ימצו את הדין עם האשמים האמיתיים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *