קו חם של ניצולי שואה לניצולי שואה

אנחנו עובדים עם מתנדבים רבים שאומרים לניצולים את הדבר החשוב ביותר בעיני: לא שכחנו.

המחלקה לעבודה סוציאלית בקהילה, במינהל לשילוב חברתי, מקיימת כל השנה פעילות ענפה במסגרת תכנית "פרח לניצול". כ-9000 ניצולי שואה מתגוררים בעיר, מהם כ-2000 שמטופלים על ידי המנהל לשילוב חברתי וסובלים מבעיות כלכליות או חברתיות.

כדי להפיג את הבדידות, הוקם קו חם ייחודי שהקימה העירייה שמורכב מתנדבים, ביניהם גם ניצולי שואה שמתקשרים לניצולי שואה משוחחים איתם ומנעימים את זמנם. אחת המתנדבות היא סילביה ליבוביץ (90), שהיתה ילדה בתקופת השואה ועלתה לארץ אחרי המלחמה. היא הקימה משפחה והיום יש לה שלושה נינים "כשאני מגיעה לעירייה ואני מדברת עם אנשים שעברו גיהינום כמוני ויותר אני רק רוצה לחבק אותם, אני מרגישה שאני באמת מצליחה לעזור ולפעמים כל מה שצריך זה שמישהו יקשיב. אני מודה מקרב לב על ההזדמנות שלי להתנדב". סגן ראש העירייה, מוטי עג'מי, המחזיק בתיק שילוב חברתי, מספר: "דווקא מתוך המקום המשותף הם מצליחים להגיע אליהם, בתוך חוויות שלעיתים מורכבות". עג'מי מוסיף כי "יום הזיכרון לשואה ולגבורה המצוין השבוע, מעלה באופן קבע על סדר היום גם את מצבם הכלכלי והחברתי של ניצולי השואה החיים בקרבנו. ואכן לצערי, המדינה שלנו לא השכילה לחלק נכון את המשאבים שלה על מנת לסייע לשורדי השואה שצריכים לשרוד גם את המציאות העגומה של ישראל 2019. במנהל לשילוב חברתי הוכחנו שאפשר אחרת ולאורך כל השנה אנו עובדים עם מתנדבים רבים שאומרים לניצולים את הדבר החשוב ביותר בעיני: לא שכחנו. בזכותכם אנחנו פה. אני שומע מניצולי השואה שהחיבוק הזה שהם מקבלים מתושבי העיר מצליח להיות משמעותי עבורם ולתת משמעות אמיתית".

תוכנית נוספות המופעלות באמצעות מתנדבים ופעילים ומטרתן לחזק את הקשר בין ניצולי השואה לקהילה: 'סיירת תושבים' – אירוח לחברה בבתי הקשישים בחגים ובמועדים ושמירה על קשר רציף עמם, 'תן כבוד' – ביקור חובשים בוגרים ובני נוער, מאגף הנוער ו'איחוד והצלה', בבתי הקשישים כדי לארח להם לחברה, מעקב אחר ערכיהם הרפואיים וסיוע במצבי הזנחה, אירועים חברתיים ואירועי 'קבלת שבת' – אירועים חברתיים מהנים לאוכלוסייה המבוגרת בשיתוף ארגון המתנדבים ONE DAY. האירועים משלבים חלק אמנותי והרצאות מותאמות כמו בטיחות בדרכים, מניעת ניצול כלכלי, מניעת נפילות), כולל הסעות וליווי מבית הקשיש וחזרה וסיוע במיצוי זכויות באמצעות מתנדבים וימי עיון, הרצאות והפצת עלוני מידע. השירותים ניתנים ללא תשלום, ומוצעים גם לדוברי רוסית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *