קנסות כבדים: ועדת הכלכלה אישרה את הצו לצמצום זיהום האוויר

הקנס לרכבים המזהמים – 500 שקלים לרכב בבעלות פרטית ו-1,000 שקלים לרכב של תאגיד

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את בקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה, העוסק בעבירת קנס שנועדה לסייע בהסדרת התנועה של כלי רכב בעיר ירושלים, לשם צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה בעיר. התיקון נועד לאפשר לעיריית ירושלים לאכוף, באמצעות קנסות, את איסור הכניסה לעיר לרכב מזהם.

ראש צוות חקיקה בעיריית ירושלים, עו״ד שמואל שפט, הציג את התכנית ואמר כי הכוונה היא לקנוס רכב מזהם שיכנס לירושלים, ולבצע אכיפה באמצעות מצלמות. לדבריו, האכיפה תבוצע כלפי כל כלי רכב במדינת ישראל שרשום  ברישיון הרכב שהוא מזהם. הוא הוסיף כי בישראל קיימים כ-30 אלף רכבים כאלה, וכי בכניסה לעיר יוצבו תמרורים שיודיעו על כך. עוד ציין עו"ד שפט, כי רכב מזהם מוגדר כרכב דיזל ישן, שיוצר  לפני שנת 2005, שיש בו פליטה מוגברת של חלקיקים.

עו"ד שפט אמר כי עיריית ירושלים עדכנה את התוכנית התחבורתית, הרחיבה את התוכנית לכל ירושלים, וקבעה כי הקנס לרכב בבעלות פרטית יעמוד על 500 שקלים, ועל רכב בבעלות תאגיד 1,000 שקלים.

מנהל הפרויקט מטעם העירייה, תומר שנהר, אמר כי יצאו מכתבים רשומים לכל בעלי הרכבים המזהמים, המעדכן אותם על כך שהם נדרשים לפעול בהתאם לחוק ולהתקין מסנן. הוא הוסיף כי את התקנת המסנן יסבסד המשרד להגנת הסביבה, בסכום של 3,000 או 6,000 שקלים.

ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, הסביר ש"יש תשתית של חקיקה ארצית שעליה ירושלים מסתמכת, עבירות הקנס קבועות ואין פה מצב שכל עירייה קובעת גובה קנס אחר. אנחנו מסייעים לעיריית ירושלים, וגם מסייעים לבעלי הרכב הישן להפחית את הזיהום, בין היתר דרך  סבסוד של יותר מחצי העלות. נכון להיום במדינת ישראל הותקנו כ-7,000 מסננים על רכבי דיזל מזהמים. במידה ופקח עוצר לבדיקה רכב מזהם הוא בודק במסופון את מספר הרכב, ולפי זה רואה אם הרכב המזהם מותקן בו מסנן או לא".

זלצברג הוסיף, כי בחיפה וירושלים מדובר בתכניות שצריכות לצאת לפועל, אך זה לא על שולחן הדיונים באף עירייה אחרת. הוא ציין, כי "בשנים האחרונות הירידה בזיהום האוויר היא מתונה, ואני מקווה שהפרויקט שאנחנו מדברים עליו יפחית דרמטית את זיהום האוויר".

ח״כ אורי מקלב, שמילא את מקומו של היו"ר, הציע לבצע תכנית להורדת כלי הרכב המזהמים מהכביש לגמרי, באמצעות גריטה. הוא ביקש ממשרד התחבורה לבחון לתקצב את התכנית ולאפשר לבעלי רכבים ישנים לקבל 6,000 תמורת העברת הרכבים המזהמים לגריטה. זלצברג השיב, כי "הייתה  תכנית לגריטת רכבי דיזל, אך הנתונים היו מאכזבים, 7,000 התקינו מסננים ורק אלף הגיעו לגריטה". ח״כ מקלב אמר כי הוא מעדיף שלבעלי הרכבים תהייה אופציה להחליט בין גריטה להתקנת מסנן.

בתום הדיון אישר ח"כ מקלב את התקנות, כאמור, אך ביקש להמתין עם היישום מספר ימים כדי לקבל תשובה סופית מהמשרד להגנת הסביבה באשר לאפשרות הגריטה. התיקון צפוי להיכנס לתוקף בעוד כחודש.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *