קשיים בהגעת תלמידי ישיבות מחו"ל

לאיש מראשי הישיבות המתבססות על תלמידי חו"ל אין מושג מה הנהלים

דוד ביטן (הליכוד), יו"ר וועדת עליה וקליטה בכנסת, סיכם היום (ראשון) עם משרד החוץ כי תלמידי ישיבות קטינים מחו"ל, לא יאלצו להגיע פיזית לקונסוליות הישראליות – לצורך הגעתם ללימודים לארץ. הורי-תלמידים אלו יחתמו על אישור יציאת בנם בפני נוטריון ציבורי, אישור זה יועבר למוסד בו ילמדו – וזה יעביר את האישור בצורה מרוכזת לרשות האוכלוסין. בנוסף, ביקש ביטן מרשות האוכלוסין לאשר את כניסתם של הורי כ-200 נשים מחו"ל, שילדו לאחרונה בארץ.

ביטן הבטיח גם להשיג מהאוצר תקציב לצוות נוסף, לארבעת החודשים הקרובים בלבד, במשרד החוץ שיכלול נציג רשות האוכלוסין – כדי להקל על העומס. הוועדה דנה היום במצוקה בה נתקלים מוסדות תורניים רבים, המתבססים על תלמידים מחו"ל, והחשש הוא כי התלמידים לא יצליחו להתחיל את לימודיהם בתחילת חודש אלול בארץ, בגלל העדר אשרות כניסה לתלמידים.

לאחרונה אישר שר הפנים כניסתם לארץ של תלמידים וסטודנטים חדשים לשנת הלימודים הבאה בכל המסגרות הלימודיות. במסגרת ההנחיות שהוצאו לראשי הישיבות, החל מיום רביעי האחרון, האחריות על הגעתם חלה על מוסד הלימודים. במסגרת ההנחיות נקבע, כי עד 6 תלמידים יצטרכו לשהות באזור בידוד נפרד עם שירותים ומקלחת ייעודיים לאזור זה. בדיונים קודמים דובר על העומס בקונסוליות ועל זמני המתנה ממושכים בטיפול בבקשות שמוגשות.

לדברי ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ביום חמישי האחרון יצאו נהלים ברורים להגעת תלמידי הישיבות. לא התלמידים פונים אלא הישיבה, ומוסד שמוסדר בנהלי הבידוד והריחוק הנדרשים יקבל אישור. הוא הדגיש את החובה להקפיד על הקפסולות בישיבות, כדי למנוע התפשטות התחלואה. לדבריו, לא ניתן להסתפק בבדיקה בלבד ולא בבידוד, כיוון שתוצאותיה ייחשפו רק לאחר שהחולה ידביק אחרים.

לפי ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), הטילו על הקונסוליות הישראליות בחו"ל את כל המעמסה שטיפלה בעבר רשות האוכלוסין, יוסף טייב (ש"ס) טען כי לאיש מראשי הישיבות המתבססות על תלמידי חו"ל – אין מושג מה הנהלים, ומה לוח הזמנים ומיכל קוטלר-וונש (כחול לבן) דרשה שקיפות בנהלי רשות האוכלוסין ומשרד החוץ, ונגישות לציבור.

אייל סיסו, ראש חטיבת עניינים קונסולריים במשרד החוץ, תלמידי הישיבות לא צריכים להגיע פיזית לקונסוליות אלא הישיבות ירכזו את כל הפרטים – והיא תעביר אלו לרשות האוכלוסין. רק התלמידים מתחת לגיל 18, כיוון שנדרש אישור ההורים ליציאתו מארץ מוצאו – צריכים להגיע פיזית לקונסוליות. שיעורם הוא רק 5% מהפונים. סטלה ראפ, סמנכ"לית עניינים קונסולריים במשרד החוץ, הדגישה כי במספר נציגויות מדובר בעובד אחד או שניים בלבד, המטפלים בבקשות אשרה, בגלל הקורונה. תלמידי ישיבה או סטודנטים חייבים באשרת-סטודנט. ביטן ביקש ממיכל יוספוף מרשות האוכלוסין, להשוות את תנאי ביקורי ההורים לבנות השרות לאומי מחו"ל – בדומה לביקורי הורים לחיילים בודדים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *