רבני ודייני ספרד וראשי ביה"ד הגדול של אירופה נועדו לגיבוש הנהלים לעבודת ביה"ד

את ימי העיון פתח נשיא הפדרציה, מר יצחק בן זקן שהדגיש עד כמה זה חשוב עבורו באופן אישי ועבור הפדרציה של הקהילות היהודיות שתיכון רבנות ובית דין חזקים ומקצועיים המגובים ע"י בית הדין דאירופה והרה"ר לישראל. 

בהשתתפות אבות בתי הדין, דיינים, רבני הערים המשמשים בקודש בספרד וראשי בית הדין דאירופה הסתיימו בהצלחה רבה שני ימי עיון מרכזיים שהתקיימו במלון 'אמורה' שבמרכז מדריד.

בימי העיון המיוחדים – 'המציאות הקהילתית לאחר המגיפה' –  שהתקיימו בחסות הפדרציה של הקהילות היהודיות של ספרד בשיתוף עם בית הדין הגדול דאירופה שעל ידי 'ועידת רבני אירופה', עסקו המשתתפים בהשפעת המגיפה על החיים הרוחניים בקהילות יהודיות בספרד, בדרכים להתמודדות עם נזקי המגיפה ומינוף הפעילות של רבני ספרד בקהילות כשגולת הכותרת של ימי העיון הייתה גיבוש הנהלים וסדרי העבודה לכל מעשי בית הדין של בית הדין הגדול דאירופה שיפעל ויתן מענה הלכתי לכל קהילות ספרד וימנע פרצות והתנהלות שלא על פי רוח ישראל סבא בכל הנושאים הנוגעים לענייני בית הדין.

את הכינוס המיוחד יזם נשיא הפדרציה מר יצחק בן זקן שמאז נבחר לתפקידו עוסק ללא לאות בגיוס משאבים לקידום וחיזוק הרבנים והקהילות היהודיות בספרד ובעצה אחת עם נשיא הועידה רב ואב"ד מוסקבה חבר ביה"ד דאירופה הגאון רבי פנחס גולדשמידט הוחלט לקיים את הכינוס החשוב.

בפני המשתתפים נשאו דברים אב"ד לונדון חבר בית הדין הגדול ויו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי מנחם געללעי, רבה של מדריד הרב משה בן דהאן, רבה של ברצלונה הרב דניאל אשכנזי, ושיעור הלכתי שכלל שאלות ותשובות עם הרה"ג רבי ירמיהו קגנוף חניך ישיבת "נר ישראל" לשעבר דיין בביה"ד בולטימור ומחבר סדרת ספרי שו"ת 'נמלא טל'. את ברכת הרבנות הראשית לישראל נשא הרב הראשי ונשיא מועצת הרה"ר הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף.

לפני כשלוש שנים פנו רבה של מדריד, הרב משה בן דהאן וראשי קהילת יהדות ספרד לגאב"ד אירופה ולונדון הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי (רבי חנוך בן בלימלא לרפו"ש) בבקשה שבית הדין שע"י 'ועידת רבני אירופה' יקים בית דין קבוע וחשוב בספרד שנועד לתת מענה הלכתי לצורכי הקהילות בכל עניני השו"ע ולמנוע פרצות ומכשולות בקהילות שונות בענייני הגיור. הגר"ח ארנטרוי ד' יחלימו וירפאהו, קיבל את בקשתם, וכך נחתם הסכם בין הפדרציה ל'וועידת רבני אירופה' שבמסגרתו יכהנו גם חלק מרבני ספרד שהוסמכו ונמצאו ראויים לכהן כחברים בבית הדין. הגר"ח ארנטרוי מינה את הדיין הרה"ג רבי אלימלך ונצטה מלונדון אשר כיהן בעברו גם כסגן הרה"ר לצ'ילי השולט בשפת המדינה ובקי במנטליות של בני הקהילות הדוברות ספרדית, ליישם לכוון ולנהל את שיתוף הפעולה. עתה, עם הרחבת פעילות בית הדין הגדול של אירופה ומינויו של רבי אלימלך ונצטה כמנהלו, נועדו, כאמור, הרבנים והדיינים לגיבוש הנהלים וסדרי העבודה לכל מעשי בית הדין ברחבי ספרד להעמידם על פי מסורת הפסיקה כהוראת רבותינו גדולי הפוסקים והכוונתם. 

הגאון רבי משה לבל ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, המנהל הרבני של הועידה וחבר ביה"ד דאירופה ומוסקבה אמר כי 'פעילותו של בית הדין בספרד שהוקם ע"י הגאון רבי חנוך ארנטרוי התרחבה מאז ובמהלך השנים זכתה בעצה ותושיה והדרכה של אב"ד לונדון וחבר ביה"ד דאירופה הגר"מ געללעי שאף קיים ביקורים רבים במדריד ותרם מניסיונו הרב לביסוס והעמדת בית הדין על פי הוראות מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלחט"א. הוא הביע את בטחונו שפעילות בית הדין דאירופה הפועל בשיתוף פעולה הדוק עם הרבנות הראשית לישראל, תורחב ותועמק להגדלת שלטון ההלכה בקהילות, למניעת פרצות ולביסוס היהדות ברחבי אירופה.

את ימי העיון פתח נשיא הפדרציה, מר יצחק בן זקן שהדגיש עד כמה זה חשוב עבורו באופן אישי ועבור הפדרציה של הקהילות היהודיות שתיכון רבנות ובית דין חזקים ומקצועיים המגובים ע"י בית הדין דאירופה והרה"ר לישראל. 

רבה של מדריד, הרה"ג רבי משה בן דהאן, אמר כי לזכות ולכבוד היא לו ולקהילה במדריד לארח פורום רבני כה מכובד. הוא העלה את זכרו של הרב יצחק בנדיבא זצ"ל, שכיהן למעלה מ-50 שנה כרב הראשי לעיר סיוטה במלאת שבעה לפטירתו. 

הדיין רבי אלימלך ונצטה שיבח את המארח מר יצחק בן זקן והודה לו על שיתוף הפעולה ההדוק והסיוע להקים בית דין קבוע וחשוב למדינת ספרד שיפעל בערי ספרד ע"י ובהכוונת ביה"ד דאירופה כמסורת ישראל סבא וכפי הוראות גדולי פוסקי דורנו, לקורת רוחם של מרנן גדולי ישראל שליט"א. 

לאחר שיעורו ההלכתי של הגר"מ געללעי קיימו המשתתפים דיון ביוזמות תורניות שישפיעו על עתיד היהדות בספרד. בעיקר דנו הרבנים בתוכנית מעשית לפתיחת כוללי אברכים לחיזוק קהילות באזורים שונים בספרד, ובתוכניות לקליטת אברכים שיצאו מספרד ללמוד בישיבות קדושות ברחבי העולם ובישראל השבים לקהילות כרועים רוחניים להגדיל תורה ולהאדירה. מר משה לוי האחראי לענייני דת של הפדרציה, הדגיש את הרגע הייחודי בהיסטוריה היהודית העכשווית של ספרד, שכן הקהילה מבורכת ברבנים שהם בני תורה, שלמדו מספר שנים בישיבות ובכוללים בארץ ישראל וייסדו כוללים בישראל, באמריקה הלטינית ובמליליה שבספרד, ולאחר הסמכתם הם מצוידים במטען רוחני ורבני שיוכל להבטיח שעתידה של ספרד יואר באור התורה ולהחזרת תור הזהב הרוחני של יהדות ספרד. 

במושב המרכזי דנו המשתתפים ובהם: הרב משה אמסלם הרב הראשי לטורמולינוס, הרב אהרן לוי הרב הראשי למלאגה, הרב יעקב לוי הרב הראשי לסיוטה, הרב עילאי עוזיאל עוזר רבה של מדריד וראש המשגיחים, הרב חיים ממן רב קהילת 'אור הילדים' במדריד, הרב סעדיה כהן חזן ראשי ושוחט של מדריד והרב אלי ביתן רב בית הכנסת רמב"ם במדריד, בגיבוש נהלי עבודה מחייבים של הפדרציה של הקהילות היהודיות בספרד וכל הקהילות ברחבי המדינה מול בית הדין הגדול של אירופה בנושאים: בירורי יהדות, גירות, גיטין, ואף דיני ממונות ומקוואות. 

בטקס הענקת פרס עש הלורד הרב יעקובוביץ למלך ספרד. צילום ארכיון באדיבות צלם ארמון המלוכה במדריד
הגר״מ געללעי בשיעור בפני דיינים בירושלים

צילום: חוויאר שיכמן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *