רוב העובדים מהבית – נשים

כך עולה מנתוני משרד הכלכלה שהוצגו בוועדת העבודה והרווחה. 32% נשים שאינן חרדיות, 32% נשים חרדיות, ו-19% נשים ערביות. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי: שוק העבודה לא יחזור לעבר. יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום: לטפל באי-מיצוי הפריון בישראל ובפערי-השכר בין גברים לנשים

אחוז האבטלה כיום (4.7%) קרוב לזה ערב פרוץ המגיפה (3.8%), אך עדיין קיים פער של כ-66 אלף מועסקים בדצמבר 2021 לרמות התעסוקה ב-2019, כך עולה מדיווח שרת הכלכלה אורנה ברביבאי היום (שני) לוועדת העבודה והרווחה. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) לוועדה קשר פורה ויעיל עם המשרד, ומצאנו שיתוף פעולה יעיל ומהיר, בפתרון בעיות. היא קראה לשרה לקדם את הוראת-השעה שיזמה המעניקה דמי אבטלה מלאים למי שנמצא בהכשרה מקצועית, ולטפל באי-מיצוי הפריון בישראל ובפערי-השכר בין גברים לנשים.

השרה ברביבאי הבטיחה לקדם את ההכשרות המקצועיות בכלל ואת הוראת-השעה בפרט, ושיבחה את יו"ר הוועדה על פעילותה. לדבריה, המשרד משקיע בתעשיות ארוכות-טווח ובודק את צרכי המדינה ומבחינה דמוגרפית את הכלכלה העתידית, ולהערכתה "שוק העבודה לא יחזור למה שהיה. החקיקה צריכה להתייחס לעובד כפרט, לתעסוקה העתידית, ולמיצוי שוק העבודה הפוטנציאלי".

לדבריה, יש להעניק לילדים בפריפריה הזדמנות-שווה לבן גילו במרכז הארץ, ולפעול לסגירת-פערים ביכולת ההזדמנות בתעסוקה למגזר החרדי והערבי. 25 אלף חרדים שיוכלו לצאת לעבוד מיד לאחר אישור חוק הגיוס החדש – חייבים לקבל תכנית ממשלתית מתוקצבת ומסודרת לשילובם בעבודה.

מיכל רוזין (מרצ) הלינה על תעסוקת-חסר של ערבים בטכנולוגיית-עילית למרות המחסור בעובדים, מופיד מרעי (כחול לבן) קרא להרחבת התעסוקה במגזר הדרוזי, הצ'רקסי והערבי, אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) הדגיש את הפער בין מספר תאונות-העבודה הנחקרות במשרד הכלכלה לבין אלו המדווחות בביטוח הלאומי, יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) ציין את הצורך לעודד מעסיקים להתייעל אנרגטית, ואילו יצחק פינדרוס (יהדות התורה) קרא להגברת יכולת התעסוקה של נשים חרדיות, ולפתור את הזכאות למעונות-יום.

ניצן ממרוד, מנהל האגף להכשרות מקצועיות במשרד, דיווח על עלייה של פי-שניים במספר התלמידים (37 אלף בשנת 2002 מול כ-60 אלף ב-2021), עליה של 1300% בתלמידים הלומדים בהכשרות עם מעסיקים (מ-430 תלמידים ב-2020 ל-6,000 תלמידים כאלה בשנת 2021), כ-89% מבוגרי ההכשרות מועסקים, ו-76% מועסקים במקצוע אותו למדו. היעד לשנה הקרובה הוא כי מתוך 60 אלף הלומדים, 15 אלף יהיו בסבסוד או במימון מלא של המדינה,

תאיר איפרגן, הממונה על זרוע העבודה במשרד, סיפרה על ההתאוששות המשק, וכי אחוז האבטלה כיום (4.7%) קרוב לזה ערב פרוץ המגיפה (3.8%). עדיין קיים פער של כ-66 אלף מועסקים בדצמבר 2021 לרמות התעסוקה ב-2019. כיום נרשמו 1.4 מובטלים על כל משרה פנויה במשק (141 אלף), והענפים בו מספר המשרות הפנויות הוא גבוה במיוחד הוא ההסעדה והאירוח (13%), מידע ותקשורת (9%) ובינוי (7%). רוב המועסקים מהבית בימים אלו הן מועסקות, 32% נשים שאינן חרדיות, 32% נשים חרדיות, ו-19% נשים ערביות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *