רוסיה טובחת גם במאלי, והעולם שותק! ד"ר דרור מנור

מה בדיוק פוטין מעולל באפריקה?

אמצעי התקשורת פירסמו לאחרונה עדויות שונות לפיהם, חיילי יחידת שכירי החרב הרוסית המכונה בשם "כוח ווגנר" פועלים במדינה האפריקאית הענייה מאלי ורוצחים אזרחים חפים מפשע. זאת במסגרת המאבק העיקש וחסר הפשרות של המשטר במאלי בארגון אל-קאעידה. העדויות הגיעו בעיקר לארגון זכויות האדם "יומן רייטס ווטש". "כוח ווגנר" נחשב ליחידה צבאית אכזרית ובלתי מתפשרת הידועה לשמצה באכזריותה. לאחרונה הגיעו דיווחים כי היחידה הזו פועלת מטעם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין גם ברחבי אוקראינה.

תושבים מקומיים ששימשו כעדי ראייה דיווחו לאחרונה כי במאלי רצחו חיילי "כוח ווגנר" כ- 300 גברים שהשתייכו לקבוצה האתנית הידועה בשם "פולה". האירוע המחריד התרחש בסוף חודש מרץ. האכזריות של החיילים הרוסים הייתה בלתי נסבלת: הם הובילו קבוצה של גברים מאליים לגדות הנהר, הצביעו על חלק מהם, ופשוט ירו בהם עם נשק קל מטווח קצר. עם אותם הגברים שנרצחו לא היו חיילים מצבא מאלי.

 

ארגון זכויות האדם "רומן רייטס ווטש" פרסם לאחרונה מספר עדויות מצמררות שארוע הרצח המרכזי התרחש בעיר מורה השוכנת במרכז מאלי במהלך הימים האחרונים של חודש מרץ. כמאה חיילים רוסים מ"כוח ווגנר" הגיעו ליום השוק של העיר, שבו השתתפו אלפי תושבים. עדי ראייה מסרו לארגון כי החיילים חסרי הרחמים ירו בחלק מהתושבים ששהו בשוק, ובשיא חוצפתם ביצעו חיפוש דקדקני ומשפיל בבתיהם של תושבים אחרים.

חשוב לציין כי העיר מורה נחשבת למעוז של ארגון אל-קאעידה. המשטר במאלי מנהל בעשר השנים האחרונות מלחמה עיקשת נגד הארגון האסלאמי הקיצוני השולט באזור באמצעות הכנופיות האכזריות שלו. רוב התושבים באזור זה הם כפריים עניים, ואנשי אל-קאעידה מכריחים אותם לחיות אך ורק לפי חוקי השריעה הנוקשים ולשלם להם כופר לעיתים קרובות.

אחרי ההפיכה הצבאית במאלי בשנת 2020 העדיף המשטר החדש לחתום על חוזים צבאיים עם יחידת שכירי החרב הרוסית "כוח ווגנר", אשר ידועה באכזריותה הרבה, על מנת שהיא תילחם באל-קאעידה ובארגונים אסלאמיסטיים נוספים שפועלים במדינה האפריקאית הענייה. יש להוסיך ש"כוח ווגנר" פועל רבות גם באוקראינה מטעמו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אמצעי התקשורת דיווחו לאחרונה כי הכוח נכנס לתוך שטח אוקראינה במטרה להתנקש בתקופה הקרובה בחייו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי.

 

אין ספק שמדובר באירוע חמור ביותר שאסור לעבור עליו לסדר היום. למרות שמדובר במלחמת חורמה נגד ארגונים אסלאמיסטיים קיצונים, ובעיקר אל-קאעידה, אין שום הצדקה מצד חיילים רוסים לטבוח באזרחים מאליים חפים מפשע שלא עשו רע לאף אחד. ועוד כאשר מדובר באזרחים שהוחזקו תחת השגחתו של כוח צבאי. ברור לכל כי המשטר במאלי צריך להזמין כמה שיותר מהר צוות חקירה עצמאי ואמין שיחקור לעומק את הפרשה העגומה הזו. מדובר בצוות שיישלח על ידי האו"ם או האיחוד האפריקאי. נדמה כי אלה שהיו צריכים להילחם לצד מאלי במאבקה הארוך באל-קאעידה ובארגונים קיצנויים נוספים, היו הכוחות הבינלאומיים של "כוח ברקן", בפיקודה של צרפת שפעלו במדינה תקופה מסוימת. אולם כוחות אלה נאלצו לעזוב את מאלי לאחר ההפיכה הצבאית שהתרחשה בשנת 2020.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *