רעידת אדמה במשטרה – אחרי חשיפת היקף השימוש בפסגוס: בר לב מקים ועדת בדיקה למשטרה

רעידת אדמה במשטרה: שר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיע היום (שני) כי בכוונתו להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הפרסומים, לפיהם המשטרה עקבה אחרי שורת בכירים באמצעות תוכנות ריגול. את ההודעה פרסם בר לב לאחר פרסום ממצאים נוספים מתחקיר כלכליסט, שלפיהם היקף השימוש שעשתה המשטרה בפגסוס היה נרחב ביותר

רעידת אדמה במשטרה: שר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיע היום (שני) כי בכוונתו להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הפרסומים, לפיהם המשטרה עקבה אחרי שורת בכירים באמצעות תוכנות ריגול. את ההודעה פרסם בר לב לאחר פרסום ממצאים נוספים מתחקיר כלכליסט, שלפיהם היקף השימוש שעשתה המשטרה בפגסוס היה נרחב ביותר, וכי באמצעותו נאסף מידע מודיעיני על פעילי מחאה, עיתונאים, אנשי עסקים, פוליטיקאים, יועציהם וקרוביהם.

המשטרה שתלה תוכנת ריגול אצל אבנר נתניהו, מובילי מחאות ועיתונאים בוואלה. על פי הפרסום, השימוש בתוכנת פגסוס של NSO נעשה בלי צו וגם נגד מנכ"לי משרדי המשפטים, האוצר והתחבורה, עדים בתיקי 4,000 ובזק ויועציו של נתניהו, פעילים מרכזיים במחאות הנכים והאתיופים ואיש העסקים רמי לוי.

החוקרים הדביקו בתוכנה גם מספר שהיה רשום על שמו של בנו של ראש הממשלה דאז אבנר נתניהו. חיטוט שם העלה התכתבויות בלשון נקבה מכיוונו של אבנר לכאורה. במשטרה הסיקו מכך שייתכן כי זהו הנייד שבו משתמשת לעתים אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. גם הניידים של יועצי התקשורת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה.

היקף השימוש בפגסוס היה נרחב ביותר: פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות מכל סוג ומין כמעט, יועצי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני משפחתתו.

"החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות", אמר בר-לב.

עוד הוסיף השר: "מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ״לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות. אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם – ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו – המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".

הבוקר שוחח השר בר-לב עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי. "פניתי לשר לביטחון הפנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט", אמר הבוקר שבתאי, "שתבחן את הנושא על כל היבטיו – וזאת כדי להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד, ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) התייחס לפרשה: "או שנעשה את זה בעצמנו בוועדת חקירה פרלמנטרית, או שנתקן את החוק ונמנה שופט חוקר עם סמכות למעצרים, לחיפושים, לחקירות ולבדיקות. כל יום שהאנשים שהחזיקו בסמכויות הללו לא נעצרים ונחקרים הוא עוד יום שהם יכולים לתאם עדויות ולשבש הליכי משפט".

שרת הפנים אילת שקד. "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם", אמרה. שרת העלייה פנינה תמנו-שטה הביעה זעם רב על הדיווח בתחקיר שגם פעילי מחאת יוצאי אתיופיה היו תחת מעקב, ואמרה כי "בפרשה הזו הכול היה פרוץ, השוטרים הפכו לעבריינים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *