"רשות מקרקעי ישראל מונעת בזדון קבורת חינם מתושבי בני ברק"

ראש עיריית בני ברק הרב אברהם רובינשטיין: "רשות מקרקעי ישראל מונעת בזדון קבורת חינם מתושבי בני ברק, אם זו הדרך, נקיים חשיבה מחודשת על קידום תכניות ושיתוף פעולה עתידי"

מתח שיא בין עיריית בני ברק לרשות מקרקעי ישראל: בדברים שנשא אתמול ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין, חשף ראש העיר כי רשות מקרקעי ישראל – רמ"י, בחרה לנקוט צד ולמנוע מתושבי בני ברק לזכות לחלקת קבר ללא תשלום בבוא זמנם: "רשות מקרקעי ישראל בחרה שלא לאפשר לבני ברק לקבור את המתים שלה מחוץ לעיר כשהיא מפריעה ומנסה לחבל ולעכב בכל דרך ובכל טצדקי בכדי לנסות לחסום את בני ברק למנוע עוול וכאב ממשפחות שכולות ולאפשר להן לקבור את מתיהם כדת וכהלכה ללא התחייבות לתשלומים חסרי הגיון וצדק" אמר הרב רובינשטיין.

הרקע לדברים, הוא פעילותה של עיריית בני ברק לתיקון עוול היסטורי המעיק קשות על תושבי העיר, לפיו תושבי בני ברק נאלצים לשלם הון עתק על חלקת קבורה בבתי העלמין באזור, כאשר הסיבה לכך היא רצונם הפשוט להקבר כדת וכהלכה בקבורת שדה כדעת גדולי הפוסקים. וכך, בעוד שקבורת החינם היא 'קבורה בקומות' (מבני בטון כחלקות קבורה דוגמת חניון מרובה מפלסים) או קבורת כוכים ('קבורת סנהדרין'), הרי שקבורה בחלקת אדמה משתנה מעיר לעיר בהתאם לרמת הצפיפות בבתי העלמין, כאשר באזור המרכז – אזור המנוהל על ידי גחש"א ת"א – מופנים תושבי בני ברק ל'קבורת קומות' חינם בבית העלמין ירקון, בעוד חלקת קבורה כהלכה כרוכה בתשלום. כך, משפחות נפטרי העיר מוצאות את עצמן ברגעים הקשים ביותר של אובדן בן משפחה ל"ע, כמי שנאלצים למנהל משא ומתן על חלקת קבר בכל אחד מבתי העלמין, ולהתחייב על תשלום גבוה הנע בין ארבעים אלף שקלים עד למאה עשרים אלף שקלים ויותר בבתי עלמין אחרים.

לאחר שלא נמצאו פתרונות ישימים בבתי העלמין באזור, הגיעה עיריית בני ברק לסיכום עקרוני עם חברה קדישא פתח תקווה, לפיו תשתתף עיריית בני ברק בעלויות הפיתוח של בית העלמין העתידי שיוקם בתחומי העיר אלעד, ובתמורה לכך יזכו כלל תושבי בני ברק לקבורה חינם כדת וכהלכה בהידור, חינם וללא כל עלות מצד התושבים, כפי שזכאים לכך מרבית תושבי ישראל בעוד בשל מצוקת מקום – נעדרו ממנה תושבי בני ברק במציאות מעיקה ומכאיבה.

בימים האחרונים החליטה רשות מקרקעי ישראל להתייצב לצד גורמים שונים שההסכם לצנינים בעיניהם מטעמים כלכליים ומחשש לאובדן ההגמוניה על ניהול מערך הקבורה ובתי העלמין באזור, ולנסות לחבל בהסכם בכל דרך בטענות שונות ומקוממות. הגיעו הדברים עד כדי כך שרשות מקרקעי ישראל מסרבת לחתום על היתר בנייה לבית העלמין באלעד רק משום שהוא ישמש גם את תושבי בני ברק, דבר המעלה תחושות קשות של מעורבות והתחשבנות בשירות גורמים בעלי עניין מטעמים בלתי ענייניים זאת בעוד  שהטענות כולן ניתנות לפתרון והסדרה בנקל במעט רצון טוב כפי שנוהגת רמ"י במקרים משמעותיים בהרבה.

בדבריו הכריז ראש העיר כי בני ברק יוצאת למאבק בנושא: "אני מצהיר כאן באופן הברור ביותר, כי  אם לא ייתנו לבני ברק להגיע להסדרת קבורה ללא עלות לתושבי העיר, אנחנו מצידנו נעשה בכל תכניות הבינוי האזוריות (תב"ע) חשיבה מחודשת. אנו מחזיקים בקרקעות רבות בצפון העיר, קרקעות שגם לרשות מקרקעי ישראל מעוניינת בהסדרה שלהן והפשרתם למסחר ולמגורים לכלל הציבורים בישראל, אם זו ההתייחסות לעיר ולצרכיה באופן דרקוני, גם בני ברק תבחן את דרכה ואת נכונותה למהלך בינוי עתידיים. אני קורא לכולם תסירו את ההתנגדויות שלכם. אל תמנעו מתושבי בני ברק מזכות לדבר הבסיסי אותו זכאי כל תושב בישראל – לזכות לחלקת קבר כדת וכהלכה ללא תשלומי עתק וללא אפלייה"

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *