שבוע קריטי למניעת הסלמה בעזה: היעד שהושמד – לשיפור דיוק רקטות חמאס

בכך עשויות להפוך רקטות חמאס לתקניות יותר עם סיכוי נמוך ליפול או להתפרק במהלך מעופן. חקר הביצועים שבוצע בצבא אחרי התקיפה לימד כי היעד אכן הושמד, ובכך המערך הרקטי של הארגון, שעדיין לא התאושש לגמרי ממבצע "שומר החומות", ספג מכה משמעותית.

בצה"ל מסמנים את השבוע האחרון של הרמדאן כקריטי לבלימת ההידרדרות הביטחונית: חמאס אינו מעוניין בהסלמה, הג'יהאד האיסלאמי מנסה לאתגרו. בתקיפת חיל האוויר השבוע הושמדו חומרים כימיים לייצור מנועים רקטיים. זו המשמעות הכלכלית של סגירת מעבר ארז, כתחליף לתקיפה נוספת ברצועה

אחרי הירי בשבוע האחרון לעוטף עזה, בצה"ל מסמנים את השבוע הקרוב כקריטי לבלימת ההידרדרות הביטחונית. לפי כל הסימנים שמזהים בצה"ל, חמאס כן מעוניין בהמשך השקט הביטחוני וההקלות האזרחיות שתושבי הרצועה נהנים מהן, ולכן גם נמנע מחידוש צעדות המחאה לגדר, כולל בימי אזכור פלסטיניים. עם זאת, עיקר הדריכות והכוננות הגבוהה יוכוון לשבוע הקרוב, השבוע האחרון של הרמדאן. בין היתר החשש הוא מירי צלפים על מטרות ישראליות בגבול, ולכן תישמר הדריכות הגבוהה באוגדת עזה, עם כוחות שריון וחי"ר נוספים.

המתקן התת-קרקעי שהותקף באמצע השבוע על ידי חיל האוויר גרם לחמאס לאבד נכס משמעותי בהתעצמות שלו – החומרים הכימיים לייצור מנועים רקטיים יועדו להשביח בצורה ניכרת רקטות לטווחים שמעל 15 ק"מ, לייצב אותם במהלך מעופן ובכך לדייק, יחסית כמובן לנשק סטטיסטי, את יכולת הפגיעה שלהן במטרה.

בכך עשויות להפוך רקטות חמאס לתקניות יותר עם סיכוי נמוך ליפול או להתפרק במהלך מעופן. חקר הביצועים שבוצע בצבא אחרי התקיפה לימד כי היעד אכן הושמד, ובכך המערך הרקטי של הארגון, שעדיין לא התאושש לגמרי ממבצע "שומר החומות", ספג מכה משמעותית.

בצבא ובדרג המדיני אמרו כי במקביל להיערכות שהייתה לחדש את תקיפות התגובה ברצועת עזה – מהלך שלא בוצע בסופו של דבר – הדרג הצבאי הבכיר הוא שהמליץ לסגור את מעבר ארז לפועלים פלסטינים ממחר (ראשון), כחלופה לתקיפה של יעדי טרור ברצועה. המלצה זו התקבלה בסופו של דבר.

בצמרת הביטחונית קיימו בסוף השבוע המתוח הערכת מצב לאחר שלושת אירועי ירי הרקטות השבוע לעוטף עזה, שהחמור שבהם, ביום רביעי, הסתיים בפגיעת רקטה 107 מ"מ בחצר בית בשדרות, מבלי שכיפת ברזל הצליחה ליירטה. בצה"ל מעריכים כי הג'יהאד האיסלאמי עומד מאחורי לפחות שני אירועי הירי הראשונים, וזאת בזיקה ישירה לפרובוקציות ולהפרות הסדר האלימות בהר הבית בשבוע האחרון.

בצבא סבורים כי בכך מנסה ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה לאתגר את חמאס. הארגון השולט בעזה פועל, באמצעות מחסומים ומעצרי פעילים, לנסות ולאכוף את השקט בתוך הרצועה – אבל במקביל מלהיט את האש בירושלים ומעודד פיגועים ביהודה ושומרון.

בצה"ל ובדרג המדיני מסבירים כי ההחלטה להעדיף סנקציה אזרחית ולא צבאית על הירי הכפול הלילה לשטחים פתוחים בעוטף, באזור הקיבוצים סופה וכפר עזה, נבעה מהמשמעות הציבורית הכבדה של המהלך: אלפי פועלים עזתים החלו להתרגל בחודשים האחרונים, לראשונה מאז הטלת המצור הישראלי על עזה ב-2007 בעקבות השתלטות חמאס על הרצועה, לצאת לישראל ולהתפרנס במשכורת יומית של 300-600 שקלים, בבנייה או בחקלאות, לעומת 60 שקלים ליום בממוצע, אם מצאו עבודה בעזה מוכת האבטלה.

בדומה לשבועות שקדמו להסלמות בשנים האחרונות, גם הפעם מזהים ואומרים גורמים צבאיים כי חמאס חפץ בהמשך השקט הביטחוני בדרום. אלא שהפעם, ציבורית, יש לו יותר מה להפסיד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *