שודד הבנק שהפך לגיבור לאומי בלבנון – ד"ר דרור מנור

המצב הכלכלי הנואש בלבנון הוביל ירקן ששמו עבדאללה אל-סאעי לשדוד את חסכונותיו שלו מהבנק בגלל החוק הטיפשי החדש של ממשלת לבנון. הוא הפך להיות גיבור לאומי במדינה הערבית הענייה ותושביה כה מתוסכלים ומיואשים. זאת כאשר מגפת הקורונה משתוללת ברחבי המדינה

ידוע לכל כי לבנון שקועה עד הצוואר במשבר כלכלי איום ונורא כבר תקופה ארוכה, והיא צריכה נס כדי להימנע מפשיטת רגל. מי שסובל בעיקר מהמצב הם האזרחים שנאלצים להתמודד עם מחסור ועוני, וכן עם השתוללות מגפת הקורונה שאינה מרפה מהמדינה הערבית הענייה. לאחרונה פורסם סיפור מעניין המדגיש עד כמה קשה מצבו של האזרח מהשורה: הבנק סירב בכל תוקף לאשר לירקן עבדאללה אל-סאעי למשוך מחשבונו את חסכונותיו, אז הוא החליט לנקוט בצעד נועז ולשדוד את החשבון של עצמו. אל-סאעי נעצר במהרה על ידי משטרת לבנון והפך לסמל חשוב של המחאה האזרחית על המצב הכלכלי האנוש במדינה.

הסיפור העצוב והמרגיז של עבדאללה אל-סאעי מעסיק רבות את הממשלה, מערכת הביטחון ורשויות בתי-המשפט, ובמיוחד את אזרחיה של לבנון. הסיפור הזה הוא כה טעון עד שפרקליטים ידועים מעיר הבירה ביירות החליטו לייצג בחינם את אל-סאעי אשר מוחזק בבידוד מוחלט בתחנת משטרה בבקעת הלבנון. ארגוני זכויות אדם ופרקליטים תובעים מהשלטונות לשחרר מיד את אל-סאעי. אמצעי התקשורת בלבנון עוסקים רבות בסיפורו המיוחד של הירקן הלבנוני המיואש שנאלץ לשדוד את חשבונו האישי מהבנק שלו , כיוון שלא הייתה לו שום ברירה אחרת.

הירקן אל-סאעי נכנס ביום שלישי, 25 בינואר, לסניף "בנק לבנון והעולם הערבי" שביישובו. הוא ביקש מהפקידים להוציא מחשבונו הפרטי חמישים אלף דולר שנועדו לרכישת כמויות גדולות של ירקות ופירות לשתי החנויות שבבעלותו. אל-סאעי הסביר לפקידי הבנק שאין לו ברירה אחרת אלא להוציא את הכסף, כיוון ששתי החנויות נשדדו במהלך חודש דצמבר. הירקן המסכן טען כי פנה מספר פעמים בתקופה האחרונה למנהלי הבנק, שבו הוחזק החשבון שלו על מנת לקבל המחאות בנקאיות, אך בקשותיו נדחו.

אל-סאעי נקלע לבעיה כלכלית חמורה במיוחד לאור החוק החדש אשר אוסר על בעלי חשבונות הבנק בכל היישובים במדינה להוציא את חסכונותיהם הפרטיים בגלל המשבר הכלכלי הקשה. הירקן המרוגז הבין שלאור המצב אין לו שום סיכוי לקבל את הדולרים שכה הזדקק להם בשביל עסקיו. אל-סאעי הגיע לסניף של "בנק לבנון והעולם הערבי" כשהוא מחזיק מכל בנזין מלא, שפך את כולו על הרצפה תוך איומים תקיפים על פקידי הבנק שרוקנו במהירות את חשבונו הפרטי ומסרו לו את כל הכסף.

אל-סאעי הצליח לחמוק במהירות מהבנק, ואף העביר את הכסף שנשדד לאשתו. אולם משטרת לבנון עצרה אותו תוך זמן קצר. מאז התקרית האלימה, הוא מוחזק בבידוד מוחלט בתחנת המשטרה, כאשר פרקליטים ידועים ובכירים הכריזו כי יפעלו בהתנדבות מלאה כדי להגן עליו. לטענתם, אל-סאעי לא גרם שום נזק, וכל רצונו היה לממש את זכותו המלאה לקבל את חסכונותיו מהבנק.

מאז המקרה הפך עבדאללה אל-סאעי לגיבור לאומי בלבנון, והוא אומץ בלבביות על ידי האזרחים. הסיפור המיוחד שלו זוכה לסיקור נרחב באמצעי התקשורת בלבנון ובעולם הערבי כולו. אשתו של אל-סאעי, כארם, נעלמה לחלוטין לאחר שהספיקה להחזיר לרשויות את הכספים שנשדדו. הוא עצמו נוהג בצניעות רבה, כאשר הכריז על שביתת רעב, ואפילו התנצל בפני פקידי "בנק לבנון והעולם הערבי" על המבוכה הרבה שגרם להם.

אין ספק כי הסיפור המיוחד הזה מראה עד כמה כבד המשבר הכלכלי בארץ הארזים. מגפת הקורונה העמיקה את המשבר הזה עוד יותר. לאותו ירקן מסכן פשוט לא הייתה שום ברירה אחרת, והוא נאלץ לשדוד אפילו את חשבון הבנק של עצמו כדי לשרוד. המשבר הקשה הוביל חצי מהאוכלוסייה הלבנונית אל מתחת לקו העוני. המצב שנוצר הוא כה קשה עד שהרשויות מדווחות על זינוק במקרי הגניבה והשוד של מוצרי יסוד, כמו פורמולה לתינוקות. לאזרחים רבים אין אפילו כסף ללכת למכולת ולקנות מוצרי מזון בסיסיים למשפחותיהם. הם כל כך מתוסכלים ומאוכזבים מהממשלה הלבנונית הכושלת עד שרבים מהם נאלצים לבצע פשעים כדי לשרוד. החוק הלבנוני החדש האוסר על בעלי חשבונות הבנק לגעת בחסכונות שלהם הוא טיפשי למדי ומזיק עוד יותר לאזרחים שגם כך מתוסכלים ומיואשים מהתנהלות הממשלה שאינה מוכיחה את עצמה בשום תחום, כולל בכל מה שקשור לטיפול במגפת הקורונה המשתוללת במדינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *