שוק הכשרים יפתח: הרפורמה של הנדל יוצאת לדרך

 
רפורמת הכשרות בסלולר אותה מוביל שר התקשורת, יועז הנדל, תאפשר ניידות מספרים מלאה בקרב מנויי שירות קו כשר, ללא יוצא מן הכלל ותאפשר תחרות בקווים הכשרים על שלל מרכיביהם: תיפתח האפשרות להתנייד לכל חברות הסלולר ולשמור על המספר

למרות מחאת הרבנים, שר התקשורת, יועז הנדל, מתכוון לאפשר ניידות מספרים מלאה בקווים הכשרים ולפתוח את שוק הקווים הכשרים, והמכשירים המשמשים את הציבור החרדי לתחרות.

פתיחת השוק לתחרות תפרק את המונופול ששולט בשוק הסלולר הכשר הכולל כחצי מיליון מנויים, תקל על מעבר בין חברות ותוזיל את המחירים לצרכן.
 
שר התקשורת, יועז הנדל בירך על הרפורמה: "תפקידי כשר התקשורת הוא להסדיר את השוק ולוודא שלכל אזרח בישראל תהיה גישה שווה לכלל השירותים. המצב הנוכחי הראה כי כשמנגנון אחד שולט בשוק צומחות תופעות בעיתיות. איפה שיש כאוס ועוולות צרכניות, אנחנו נתקן. אנחנו רוצים לאפשר לציבור החרדי להגן על עצמו מתכנים לא רצויים ואין לנו שום כוונה להתערב בסינון התכנים שהציבור מעוניין בו, אבל נוצר מצב בעייתי שהם כבולים לגוף אחד ויחיד שקובע מחירים ופוגע בזכויות של הצרכנים. אנחנו יוצאים היום להליך שימוע שמטרתו להסדיר את שירות הקו הכשר עבור הציבור החרדי, לאפשר לו חופש בחירה ולייצר תחרות. כל אדם שיחפוץ בכך יוכל לשמור על ״טלפון כשר״ לו ולילדיו ללא נגישות לאינטרנט. הרפורמה תעניק כוח לצרכן, שיוכל לרכוש מכשיר סלולרי בהתאם להשקפת עולמו, ותוזיל את המחירים. במדינת ישראל, ראוי שיהיה דין אחד ותנאים שווים בכל מקום. לא אוטונומיות."
 
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "משרד התקשורת הוביל בשנים האחרונות מהלכים שהביאו לכך ששוק התקשורת הוא השוק התחרותי בישראל. הבשורה הצרכנית הזאת של שוק איכותי ותחרותי, פסחה על האוכלוסייה החרדית. ועדת הרבנים היא גוף מונופוליסטי שקובע לחצי מיליון צרכנים את היבואנים, המכשירים, סוגי החסימות ועוד. כל אלו משפיעים רבות על איכות השירותים והמחירים שמשלם הציבור החרדי על שירותי התקשורת שהוא צורך. מנוי קו כשר לא יכול לבחור אם הוא מעוניין בשירותים אחרים כמו מסרונים, והוא לא יכול להתנייד עם המספר שלו לתכניות אחרות. יש כאן פגיעה צרכנית שאנחנו בוחנים איך לתקנה."

בעשור האחרון רפורמות בשוק התקשורת בישראל חוללו מהפכה תחרותית חסרת תקדים בשוק הסלולר שהגדילה את רווחתו של הצרכן במיליארדי שקלים. כיום, שוק הסלולר בישראל הוא מהתחרותיים ביותר בקרב המדינות המפותחות. עם התפתחות הטכנולוגיה הסלולרית, בביצוע שיחות, הודעות SMS וגלישה באינטרנט, התפתח צורך של חלקים בציבור להימנע משימוש בטכנולוגיות מתקדמות או מהיחשפות לתכנים מסוימים בשל טעמים תרבותיים, חינוכיים, דתיים וערכיים. במסגרת כך מסופק כיום על ידי חברות הסלולר שירות קו כשר לכחצי מיליון מנויים המזוהים ברובם עם החברה החרדית.

שירות הקווים הכשרים במתכונתו הנוכחית כולל מספר מאפיינים עיקריים: חסימת האפשרות להתקשר למספרי טלפון מסוימים בהתאם לרשימה שאותה קובעת ועדת הרבנים; וכן חסימת האפשרות לעשות שימוש בשירותים שונים כגון גלישה באינטרנט ושליחה או קבלה של מסרונים. בנוסף, לטלפון הכשר כרטיס SIM ייעודי שרק באמצעותו יכול המנוי לקבל שירותי רשת במכשיר שאישרה לשימוש ועדת הרבנים, ולא ניתן לעשות בו שימוש במכשיר שלא קיבל אישור כאמור. מאפיין נוסף הוא מספר סלולרי ייעודי שחברות הסלולר הגדירו אותו אצלן כחלק מ"קומת מספור" ייעודית לשירות זה. מאפיינים אלה של הקו הכשר כפי שהתפתחו במהלך השנים, יצרו כבילה בין המכשיר, כרטיס ה-SIM, מספר הטלפון ושירות הגבלת שיחות יוצאות כך שמתקיימת פגיעה תחרותית כתוצאה ממגבלות אלה.
 
ועדת הרבנים היא הגוף היחיד שמספק שירות קו כשר ובכך מהווה למעשה מונופול, כפי שקבעה רק לאחרונה הממונה על התחרות. הוועדה  מגבילה את שירות השיחות היוצאות, ואת ניידותם של חצי מיליון משתמשים לחברות, חבילות סלולר שונות ושוק מכשירים מפותח זאת לעומת מנוי רגיל אשר נהנה מניידות מספרים מלאה. בנוסף, ועדת הרבנים שולטת על שוק המכשירים ומכתיבה שימוש במכשירים ספציפיים למרות קיומם של מכשירים נוספים בעלי תכונות דומות, ואף זהות. כל אלה פוגעים בתחרות ומפחיתים באיכות ובמגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן שמעוניין במכשיר סלולרי כשר. במצב הקיים מנויי הקווים הכשרים אינם נהנים ממלוא פירותיה של המהפכה התחרותית שהוביל משרד התקשורת בשוק הסלולר.
 
רפורמת הכשרות בסלולר אותה מוביל שר התקשורת, יועז הנדל, תאפשר ניידות מספרים מלאה בקרב מנויי שירות קו כשר, ללא יוצא מן הכלל ותאפשר תחרות בקווים הכשרים על שלל מרכיביהם: תיפתח האפשרות להתנייד לכל חברות הסלולר ולשמור על המספר, והרפורמה תוריד את החסם המשמעותי ביותר שמונע התפתחותו של גוף כשרותי אחר שייצר תחרות על ליבו של הצרכן בסוגיות כמו סוג הכשרות, מחירי החבילות, המגוון ואיכות המכשירים המשווקים. המשרד סבור כי את רפורמת הניידות יש להחיל על כלל הציבור בישראל כולל על מנויי הקו הכשר באופן בו מספר הטלפון יהיה מזהה אישי של המנוי ולא מזהה קבוצתי. בנוסף, למנוי קו כשר תהיה את היכולת לעבור בין תוכנית שירות קו כשר לתוכנית אחרת באותה חברת הסלולר, ולהיפך, תוך שמירה על מספר הטלפון האישי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *