שמונה רשויות בראש מדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות לשנת 2019

המדד המורחב הוחל על 39 הרשויות אשר במדד 2017 קיבלו ציון בין 80 ל- 100

ראשון לציון בראש מדד השקיפות עם ציון 100, כך מפרסמת הבוקר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי"ל המקיימת מזה תשע שנים את מדד השקיפות באתרי הרשויות. השנה הורחב המדד באופן ניכר הכולל 90 קריטריונים תוך מתן דגש מיוחד על מידת השקיפות בתחומי תכנון ובנייה, חברות ועמותות עירוניות, מכרזים, ורישוי עסקים וזאת בנוסף לקריטריונים הנבדקים מדי שנה ובהם פרסום תקציב הרשות, פרוטוקולים מישיבות המועצה, מענקים ותמיכות, ארנונה. במדד 2017 זכתה ראשון לציון 98 והפעם, על אף הרחבת הקריטריונים שיפרה העירייה עוד יותר את השקיפות באתר האינטרנט שלה והשיגה את הציון המושלם.

שמונה הרשויות שהגיעו למקום הראשון השנה במדד וזכו לציון 100 –חולון, כפר סבא, קרית ביאליק, מגדל העמק, ראשון לציון רעננה עכו ועפולה. במקום השני אשדוד בציון 99 ואת המקום השלישי חולקות באר שבע וקריית אונו בציון 97. שלושת הערים הגדולות גם הן בציון גבוה – תל אביב וחיפה עם 95 וירושלים 93.

לעומת זאת הרשויות "החלשות" בהנגשת המידע לציבור באתרים הן: גבעת שמואל עם הציון 79, בת ים שזוכה לציון 78 ואחריהן ראש העין ודימונה עם 77 ו-74 בהתאמה. בתחתית המדד ניצבות טבריה ומעלות תרשיחא בציון 68 וסוגרת את הרשימה קריית ים עם 64 בלבד.

המדד המורחב הוחל על 39 הרשויות אשר במדד 2017 קיבלו ציון בין 80 ל- 100. למרות ההרחבה הניכרת של הקריטריונים במדד, הציון הממוצע של כלל הרשויות עומד על 91. עם זאת ניכרים עדיין פערים לעומת חלק מן הרשויות המקומיות בפריפריה. עם זאת, למרות מגמת השיפור הכללית, נדרש שיפור מהותי בפרסום קוד אתי, הסכמים קואליציונים וטפסי ניגוד עניינים במרבית אתרי הרשויות – פרסומים מהותיים להגברת אמון הציבור בנבחריו. מנהלת המדד היא ד"ר גלית אבידר ובעריכתו הסתייעה בוועדה מייעצת ובראשי העמותה.

ככלל, תוצאות המדד מעידות על השינוי המהותי במודעות של ראשי הרשויות להחלת סטנדרטים של שקיפות בהתנהלות הרשות ונבחריה, ובהנגשת מידע מפורט באתרי האינטרנט שלהן. מסקנה זו מתקבלת בבירור מהשוואת נתוני המדד בשנה זו, לנתוני מדדי השקיפות בשנים קודמות וזאת למרות הרחבת הבדיקה והוספת 33 קריטריונים שנבדקו לראשונה במדד 2019. לשם השוואה העיר טייבה – היחידה מבין הרשויות הערביות במדד, נמצאת במגמת שיפור מתמדת וזוכה השנה לציון 86 לעומת 81 במדד 2017 ולציון 13 במדד 2016. גם העיר חיפה ממשיכה אף היא במגמת השיפור וזכה השנה לציון 95 לעומת 82 במדד 2017.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *