שניאורסון פינת חב"דסקאיא: בעיירה ליובאוויטש שברוסיה מחכים ליהודים

בשנים האחרונות חווה העיירה המנומנמת פיתוח אדיר שבא לידי ביטוי בין היתר בשיפוץ בית העלמין, סלילת דרכי גישה מסודרים אליו, שחזור בית הכנסת בעיירה הסמוך לאוהל, וכן שחזור והקמתו מחדש של ה'זאל' הגדול של ישיבת 'תומכי תמימים'

היסטוריה בעיירה ליובאוויטש שבמערב רוסיה: הנהלת מחוז סמולנסק, שבו נמצאת העיירה שהיוותה במשך יותר מ-100 שנים את בסיסה של חסידות חב"ד-ליובאוויטש, אישרה קריאת שמות לכמה מהרחובות בעיירה, בהם שמות היסטוריים ושמות חדשים. המשותף לכל השמות – שעברו הליך בירוקרטי – היא שמדובר בשמות יהודיים וחב"דיים בוהקים. השמות כבר מופיעים על מפות והשלטים החדשים הוצבו בעברית וברוסית.

במסגרת הפרויקט המיוחד, שאותו יזם השליח במקום והמנהל בפועל הרב גבריאל גורדון בשיתוף עם הרשויות המקומיות, נקרא הרחוב שבו נמצאת גם נחלתו הפרטית של הרבי מליובאוויטש בעיירה, בית שנרכש עבורו על ידי כמה חסידים בשנת תשמ"ט, בשם: "אוליצה חב"דסקאיא". המקום מכונה 'בית שניאורסאהן' והמספר שניתן לבית, בהשגחה פרטית, הוא 14 – בגימטריא חב"ד.

בנוסף, בעיירה הקטנה התווספו שלטים הנושאים את השמות: רחוב שניאורסון, רחוב שילעווע – על שם הרחוב ההיסטורי שבו הייתה בעבר 'חצר רבותינו נשיאנו' וישיבת 'תומכי תמימים'. הדרך המובילה ל'בית החיים' של העיירה בו שוכן האוהל שבו טמונים אדמור"י חב"ד וכן הרבניות, זכתה לשם "הדרך לאוהל".

בשנים האחרונות חווה העיירה המנומנמת פיתוח אדיר שבא לידי ביטוי בין היתר בשיפוץ בית העלמין, סלילת דרכי גישה מסודרים אליו, שחזור בית הכנסת בעיירה הסמוך לאוהל, וכן שחזור והקמתו מחדש של ה'זאל' הגדול של ישיבת 'תומכי תמימים' – מלאכה שנמצאת כעת בשיאה. הרב גורדון משקיע רבות, כלכלית ופיזית, גם בחשיפת בית העלמין העתיק שאותר מתחת להריסות ולאשפה.

עד לפרוץ הקורונה, הגיעו למקום מידי חודש כאלף מתפללים מרוסיה, ארץ ישראל, ארצות הברית ומדינות אירופה – וגם כעת, למרות המגפה, פוקדים את העיירה מספר זהה, כאשר כולם תושבי רוסיה שבצל משבר הקורונה החלו לפקוד את המקומות הקדושים בו בתדירות גוברת והולכת. כדי לקלוט את זרם המבקרים הרב, הצפוי לאחר שהשמים ייפתחו שוב, הרב גורדון שמסתייע רבות בחבר אגו"ח הרב יצחק הכהן קוגן, "הצדיק מלנינגרד" – מקים במקום גם קרוב ל-10 בתי הארחה מעץ משובח, ו-3 מהם כבר עומדים על תילם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *