שערוריה: בנק ישראל מפתה דווקא בעת הזו לקחת משכנתאות

רק לאחרונה 100,000 לקוחות ביקשו דחייה של החזרי המשכנתא

בנק ישראל פרסם היום (ג'), הקלות רגולטוריות נוספות, שמטרתן לסייע ללווי המשכנתאות בעת המשבר. מטרת ההנחיות החדשות, היא הפחתת השפעות משבר הקורונה על נוטלי המשכנתאות, ובמקביל להקל על עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום, ובשל כך לא עומדים בקריטריונים לקבלת משכנתא. הנחיות אלו, פורסמו לאחר המלצות התאחדות יועצי המשכנתאות בפנייתם לבנק ישראל בחודש שעבר.

בין ההקלות שבנק ישראל הוציא, ישנה העלאת מגבלת שיעור ההחזר מהכנסה ל-70% בתנאים מסוימים, בניגוד ל-50% כנהוג היום. הקלה נוספת היא הפחתת דרישות ההון הנוספת של 1% על משכנתאות הניתנות בתקופת משבר הקורונה.

למרבה הפליאה כל זאת מתרחש כאשר רק לאחרונה לקוחות הבנקים ביקשו דחייה של החזרי משכנתא, המדובר בכ -100 אלף משכנתאות לתקופה של בין 3–4 חודשים בהיקף כספי כולל של 1.33 מיליארד שקל.

היקף המשכנתאות הכולל עמד נכון לסוף 2019 על 364 מיליארד שקל, כאשר סה"כ ישנן 900,000 משכנתאות שנלקחו ע"י כלל לקוחות הבנקים.

כך שאם לוקחים בחשבון שנדחו 100 אלף משכנתאות למשקי בית, מדובר ב־11% ממשקי הבית שזכו לדחייה.

אבי אבגיל, יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות: "ההנחיות החדשות של בנק ישראל, שניתנו גם בעקבות המלצות התאחדות יועצי המשכנתאות ומכתבם לבנק ישראל ב-16.3, נותנות פתרון ללקוחות הנמצאים בחל"ת וגם נותנת לבנקים כלים להתמודד עם התופעה הזו. אנחנו מצפים מבנק ישראל להמשיך בצעדים אלו ולהמשיך לקבל את הצעות התאחדות יועצי המשכנתאות, בהן דחיית משכנתא לתקופה של עד חצי שנה ולא עד 3 חודשים, וכן שמירת 24 ימי ריבית מיום קבלת מסמכים. בנוסף, אנו מקווים שהבנקים יקבלו גם הם את ההמלצות בהקדם ויאפשרו חתימה דיגיטלית במייל על המשכנתא ללא הגעה לסניף."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *