שריפות ענק באלג'יריה – ד"ר דרור מנור

שריפות הענק שהשתוללו ברחבי אלג'יריה בשבוע שעבר גבו מחיר כבד: לפחות 62 בני אדם נהרגו בשריפות, מתוכם 28 חיילים שנשלחו לסייע לרשויות בכיבוי ובחילוץ של לכודים. אין ספק כי מדובר באסון לאומי כבד. האירוע הקשה מכביד מאוד על הממשלה שנאלצת להתמודד גם עם התפשטות נגיף הקורונה באזורים רבים במדינה. השריפות שהשתוללו במדינה הענקית מצטרפות לשריפות האיומות המשתוללות בחלקה הדרומי של יבשת אירופה, כולל איטליה, יוון וטורקיה

לא מספיק שאלג'יריה סובלת ממגפת הקורונה תקופה ארוכה, כעת היא נאלצת לסבול מהטבע שמשתולל אצלה: יותר משישים בני אדם נספו בשבוע שעבר בשריפות ענק באלג'יריה. חלק מהם הם חיילים שנשלחו לסייע לרשויות במאמצי החילוץ. מאות תושבים נאלצו לפנות את בתיהם. ממשלת אלג'יריה הבטיחה לפצות את הנפגעים כתוצאה משריפות האיומות ופנתה למדינות העולם לסייע לה באמצעות מטוסי כיבוי שיעזרו לרשויות להשתלט על המצב הקשה שנוצר.

שריפות הענק שהשתוללו ברחבי אלג'יריה בשבוע שעבר גבו מחיר כבד: לפחות 62 בני אדם נהרגו בשריפות, מתוכם 28 חיילים שנשלחו לסייע לרשויות בכיבוי ובחילוץ של לכודים. אין ספק כי מדובר באסון לאומי כבד. האירוע הקשה מכביד מאוד על הממשלה שנאלצת להתמודד גם עם התפשטות נגיף הקורונה באזורים רבים במדינה. השריפות שהשתוללו במדינה הענקית מצטרפות לשריפות האיומות המשתוללות בחלקה הדרומי של יבשת אירופה, כולל איטליה, יוון וטורקיה.

חשוב לציין כי השריפות האיומות השתוללו מסביב לעיר הבירה אלגי'ר באזור ההררי קהיליה שבצפונה של אלג'יריה, כמאה קילומטר מהבירה. רוב ההרוגים הגיעו מהאזור הזה. בנוסף לעשרות ההרוגים, 12 חיילים נוספים מאושפזים בבתי-החולים במצב קשה כשהם סובלים מכוויות קשות. מחוז קהיליה, שבו התרכזו מרבית השריפות, הוא הררי, ומאכלס כמה כפרים שהגישה אליהם מסובכת למדי. חלק מתושבי הכפרים נאלצו לברוח במהרה מבתיהם, בעוד אחרים עשו כל מאמץ להילחם באש המתפשטת בעצמם באמצעות ענפי עצים, דליים ומכלי מים מפלסטיק. החיילים נספו כאשר ניסו לכבות את האש, אך לא הצליחו להימלט ממנה. לפי עדויות שונות, משפחות רבות נמלטו לבתי-מלון, אכסניות ומעונות של האוניברסיטה.

ממשלת אלג'יריה הזדעזעה עמוקות מהיקף האסון המחריד. הנשיא עבד אל-מג'יד כתב בחשבון הטוויטר שלו כי כל החיילים שנהרגו בשריפות הם "שאהידים", אשר הצילו מאה איש בשני אזורים של מחוז קביליה. ראש הממשלה ושר הפנים טענו כי השריפות נגרמו בשל הצתה מכוונת שכללה חמישים דליקות במקביל, במספר רשויות מקומיות באזור. לפי דעתם, נראה כי הדליקות היו מתואמות מאוד, דבר הרומז לכך שמדובר במעשה פלילי. הממשלה הבטיחה לפצות את כל אלה שנפגעו כתוצאה מהשריפות. בשירות הכבאות של מחוז קביליה היו חסרים אמצעים משוכללים לכיבוי אש, כמו למשל מטוסי כיבוי. על כן, הממשלה באלג'יר הודיעה בשבוע שעבר כי היא פונה עם בקשה לסיוע דחוף ממדינות העולם, כולל סיוע עם מטוסי כיבוי.

השריפות שהשתוללו באלג'יריה מהוות רק מקרה אחד נוסף בשרשרת של שריפות רחבות היקף ברחבי הים התיכון ובמדינות השוכנות בחלקה הדרומי של אירופה. המקרים הקשים האלה מגיעים על רקע דו"ח חמור ביותר של האו"ם שהתפרסם בשבוע שעבר וקבע כי ההתחממות הגלובלית הובילה לעלייה חריגה באירועי מזג האוויר קיצוניים. לפי הדו"ח, מדובר במצב שרק ילך ויחמיר במהלך השנים הקרובות.

אין ספק כי מדובר באירוע חמור ביותר שייתכן כי היה נמנע אם הרשויות באלג'יריה היו מתפקדות כמו שצריך ומחזיקות בציוד הדרוש, כולל מטוסי כיבוי. אולם אין מה לצפות ממדינה כה ענייה ולא מסודרת אשר סבלה שנים ארוכות ממלחמת אזרחים עקובה מדם. הממשלה באלג'יר צריכה להתמודד עם מצב כלכלי לא פשוט וגם עם התפשטות מגפת הקורונה ברחבי המדינה. צריך לקוות כי הממשלה תפיק את הלקחים הדרושים ותדאג לכך שאירוע חמור שכזה לא יקרה פעם נוספת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *