תוצאות הסגר: הרכישות בכרטיסי אשראי ירדו בכ- 25% לעומת השבוע שלפני הסגר

יותר ממאתיים אלף דורשי עבודה חדשים

הסגר הביא לירידה חדה בפעילות הכלכלית – הרכישות בכרטיסי אשראי ירדו בכ- 25% לעומת השבוע שלפני הסגר. פתיחת חנויות מסחר לא צפויה כאמור בשבועיים הקרובים, והצריכה הפרטית תישאר לכן ממותנת מאוד. התמשכות ההגבלות צפויה להביא לירידה חדה בתוצר של הרבעון הרביעי, והתוצר השנתי צפוי להתכווץ בכ- 5.5%.

יותר ממאתיים אלף דורשי עבודה חדשים בעקבות הסגר. שיעור האבטלה (בהגדרה המורחבת) צפוי לעלות לכ- 16% כבר במחצית השנייה של ספטמבר. רוב העובדים בחל"ת צפויים לשוב בהדרגה למקום עבודתם, אך ככל שמתארך הזמן חלקם מתייאשים מלמצוא עבודה ועסקים נסגרים. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה צפוי לכן לרדת ביחס למצב בתחילת השנה.

המגבלות על הפעילות הכלכלית מתמשכות ויש לכך השפעות על מדידת האינפלציה בטווח הקצר. סעיפים כמו נסיעות לחו"ל, טיולים בארץ ועריכת מסיבות לא נמדדים כלל.

במדד חודש ספטמבר מחירי המלונות ימדדו רק על סמך השבועיים הראשונים של החודש. גם סעיף החינוך יימדד באופן חלקי. אנו מעריכים כי ההשפעה על המדדים לא תהיה כמו בתקופת הסגר הראשונה, אך היא עדיין קיימת, ואנו נוטים לכן להפחית מעט את תחזית האינפלציה לחודשיים הקרובים. מנגד, אנו רואים עלייה חדה במחירי הסחורות החקלאיות בעולם, ואלו ישפיעו על מחירי המזון בעוד מספר חודשים. בהסתכלות של מספר שנים קדימה, אנו חושבים שעליית החוב הממשלתי והדפסות הכסף של הבנק המרכזי מעלים את הסיכון לאינפלציה גבוהה יותר בעוד מספר שנים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *