תחומי הלימוד שכדאי ללמד בבית הספר היסודי

השנים הראשונות בבית הספר היסודי מוקדשות קודם כל לרכישת מיומנויות הלימוד הבסיסיות.  החל מקריאה וכתיבה ובסיס של הבנת המספרים. בשנים המתקדמות יותר, לקראת העלייה לחטיבת הביניים חלק ניכר מהתלמידים מסוגל להתקדם הרבה יותר ולרכוש כישורים שיסייעו בהכוונה בעתיד

בשנות השמונים החלה תכנית הכשרת מכוננים ברחבי הארץ ותלמידי בתי הספר היסודיים למדו תכנות בשפת פסקל ורכשו כישורים בסיסיים בתחום.

היום, כאשר קיים צורך עצום במתכנתים, במיוחד ב"סטארטאפ ניישן" ישראל, תחומים רבים יכולים לעבור לבית הספר היסודי כחלק מתוכנית הלימודים. מדוע לחכות עד לגיל מאוחר יותר על מנת ללמוד קורס סייבר? האם לא כדאי לדעת כבר בגיל צעיר מאד לבנות אתרים בשפת HTML? כישורים נוספים כמו היכרות עם מושגים פיננסיים במסגרת לימודי כלכלה או הקניית מיומנויות תפעול ותיקון מחשב – כל אלה יכולים להיות בסיס איתן ללימודים מאוחרים יותר. בגיל שבו המוח מתפתח והסקרנות בשיאה, לצד זמן שיש לילדים בשפע כדאי להכניס לתוכנית הלימודים מספר מקצועות. אספנו עבורכם את שלושת המקצועות שהיינו שמחים לראות במערכת השעות של הילד.

לימודי סייבר

תחום הסייבר עבר מהפכה בשנים האחרונות. מלימודי האקינג מורכבים שדרשו הכרות עם מגוון תחומי ידע כמו תכנות, אבטחת מידע ומתמטיקה ברמה גבוהה ניתן להתחיל להכיר תפעול של מערכי הגנה בסיסיים. חלק מהפריצות המתבצעות היום לארגונים לא דורשות ידע מקיף בתוכנה – בנייה של וירוס מחשב וכן הגנה מפני וירוס כזה מתבצעת כיום בכלים פשוטים.

הקנייה של מיומנויות בסיסיות אלה, תוך החדרת הערכים המתאימים על מנת שהידע ישמש לצרכים חיוביים בלבד יכולה לתת לילדים בסיס שאותו יוכלו להרחיב גם בצבא (ביחידה כמו 8200) או בעבודה עתידית בשוק הפרטי.

אחד החסרונות בתחום הוא ההתפתחות המהירה שלו. בכל שנה איומי הסייבר משתנים מעט. אך אם הילדים רוכשים את הכלים הבסיסיים להבין כיצד יוכלו לבנות פתרונות גמישים המתאימים לשינויים אלה – השמיים הם הגבול.

נכון, לימודי סייבר אינם מתאימים לכל ילד. גם בקרב העוסקים בתחום בגיל מבוגר יותר רבים מעדיפים לעבוד בתחום יישומי כמו בניית אתרים או תכנות אפליקציות. אך, אם נוכל לאפשר לילדים לבחור ללמוד פחות מידע תיאורטי שחלקו מאבד מהרלוונטיות לאורך השנים ונעניק להם כלים לרכוש ידע נוכל ליצור חברה יצרנית עם גמישות מחשבתית גדולה יותר.

לימודי HTML

בדומה לעולם הסייבר גם תחום בניית אתרי האינטרנט התפתח בצורה עצומה בשני העשורים האחרונים. היום, חלק ניכר מפיתוח האתרים מתבצע על ידי תכנות ובנייה דינמית ופחות נבנה בצורה סטטית. עם זאת, לימודי HTML מעניקים את הידע הבסיסי לבנייה של דפי אינטרנט אותם ניתן לשלב בחלק הנראה (ה-UI) של אתר האינטרנט או אפליקציית המובייל המבוסס על דפי אינטרנט.

לימודי HTML קלים מאד ובתוך שעות מספר הילדים יכולים לבנות אתר משלהם ולגלות כיצד משלבים נכון טקסטים ותמונות עם רקעים מתאימים, איך יוצרים לינקים ואיך בונים את החלקים השונים בטפסים הנשלחים על ידי המשתמש. בעתיד, יוכלו להרחיב את הידע הזה ולהוסיף את צד השרת עם תכנות מורכב יותר או לתכנת בצד הלקוח עם שפה כמו JavaScript.

לימודי כלכלה

התחום הפיננסי הוא הבטן הרכה של החברה הישראלית. כאשר אחוז ניכר ממשקי הבית נמצא באופן קבוע ביתרה שלילית כדאי להתחיל לשקול לימודי כלכלה. ההבנה של הדרך בה כסף עובד, הכרות עם מושגים כמו ריביות, משכורת חודשית, הלוואות או אפילו השקעה בשוק ההון יכולה לשנות את העתיד הכלכלי של הדורות הבאים שלנו.

נסו לשער בנפשכם אילו יתרונות היו להבנה פיננסית עבורכם בתחילת הדרך לאחר התיכון, בזמן הצבא או בזמן הלימודים באוניברסיטה. כאשר יש לילדים את הפנאי ללמוד ולהבין כי "כסף לא צומח על עצים" תגלו שקל יותר להסביר להם מדוע לא תרכשו בקניון פריט מסוים ונבחר דווקא בפריט אחד עם תג מחיר זול יותר. לימודי כלכלה מעניקים גם יכולות מתמטיות גבוהות אותם יוכלו לסיים בשיעורי החשבון כיום ובשיעורים שילמדו עד הבגרות.

לסיכום, שנות הלימוד הראשונות בבית הספר היסודי הן הזדמנות פז להעניק לילדים יותר מכישורי קריאה או חשבון בסיסיים. במיוחד בשנים האחרונות לבית הספר היסודי כדאי להציע לילדים מספר שיעורי בחירה בהם יוכלו להעשיר את עולמם.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. תפור על החרדים חחח

    אנגלית לא לומדים אז סייבר?! הציבור שלנו עדיין פרמטיבי כתבה כזו תתאים בעוד 30 שנה אולי לביננתיים לומדים על שוורים שאכלו עגבניות

    חיים |
    הגב