תחילת עידן ראיסי באיראן בצל מגפת הקורונה – ד"ר דרור מנור

ההנהגה בטהרן שלא הצטיינה מעולם במתינות, נהפכה עם התמנותו של אבראהים ראיסי לנשיא, לקיצונית יותר. ראיסי שמכונה "התליין מטהרן" ושאחראי להוצאתם להורג של אלפי מתנגדים למשטר

ההנהגה בטהרן שלא הצטיינה מעולם במתינות, נהפכה עם התמנותו של אבראהים ראיסי לנשיא, לקיצונית יותר. ראיסי שמכונה "התליין מטהרן" ושאחראי להוצאתם להורג של אלפי מתנגדים למשטר, נכנס לאחרונה לתפקיד הנשיא. מדינות המערב, ובראשן ארה"ב, מחכות לראות כיצד ינהג הנשיא החדש, הנחשב לבן בריתו של המנהיג העליון עלי חמינאי, בסוגיות חשובות שדורשות טיפול מיידי: הסכם הגרעין, המאבק מול מדינת ישראל וההתמודדות המורכבת עם המשבר הכלכלי ההולך ומחריף, כולל ההפגנות רחבות ההיקף בתוך המדינה האסלאמית השמרנית.

אין ספק כי המצב הפנימי באיראן הוא בכי רע. עם התמנותו לנשיא, ראיסי מתח ביקורת נוקבת על קודמו בתפקיד, חסן רוחאני, שלדבריו שקע באשליות שווא והוביל את המדינה בדרך שאינה נכונה. ברור לכל כי ראיסי יצטרך להשקיע מאמצים כבירים יחד עם שרי הממשלה האיראנית החדשה, וביניהם שרי החוץ והנפט, על מנת לנסות ולהתחיל להוציא את המדינה מהבוץ הכלכלי שבו שקעה כתוצאה מהסנקציות האמריקאיות וממשבר הקורונה.

לנשיא ראיסי צפויה התמודדות קשה ומורכבת עם מגפת הקורונה ונזקיה האדירים אשר פגעו קשות בחברה האיראנית. לפי נתונים שפורסמו, רק שמונה אחוזים מהאוכלוסייה המקומית קיבלו מנות חיסון נגד הנגיף הקטלני, המדינה נסגרה, והסיוע הכלכלי ממדינות אסיה ובעיקר מסין הולך ופוחת. זמן קצר לפני השבעתו של ראיסי לנשיא, יצאו עשרות אלפי צעירים באיראן להפגנות רחוב רחבות היקף, בעיקר בשל משבר המים והחשמל. כמובן שהמפגינים, שרובם צעירים, לא העזו לקרוא בשמו של ראיסי במהלך ההפגנות, אבל הניפו שלטים רבים נגד "הדיקטטור".

מצב האבטלה במדינה קשה, ולפחות 17 אחוזים בקרב השכבה האיראנית הצעירה בגילאי 35-19 אינם עובדים כלל. בעיית האבטלה הטרידה את ההנהגה בטהרן עוד זמן רב לפני שפרצה מגפת הקורונה. אולם המצב החריף במידה רבה מאז פרוץ המגפה בתחילת שנת 2020, וצעירים רבים מסתובבים מיואשים ברחובות ללא אפשרות לפרנס את משפחותיהם בכבוד.

הנשיא הנכנס ראיסי אמור לעסוק רבות בענייניה הפנימיים של איראן- כלכלה, חינוך, תעסוקה, וגם בשיפור מערכת הבריאות המקומית הנאלצת להתמודד עם בעיות רפואיות חמורות, ובראשן המאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה. בשל קרבתו הרבה של ראיסי למנהיג העליון חמינאי ישנם גורמים המזכירים אותו כיורשו המתוכנן של חמינאי. אולם בשל השתייכותו הברורה של ראיסי לזרם השמרני במדינה, ייתכן כי הוא יוזמן להשתתף במפגשי הצמרת החשובים והיוקרתיים בלשכתו של השליט בטהרן. הדבר יוכל לסייע בידו להתחיל ולשפר את מצבה הפנימי של איראן, במיוחד בהיבטים הקשורים למשבר הכלכלי.

אין ספק כי לנשיא החדש יהיה קשה מאוד להתמודד עם המצב הפנימי הקשה באיראן, ובמיוחד עם המשבר הכלכלי ההולך ומחריף. זאת כאשר הוא נאלץ להתמודד גם עם משבר המים והחשמל אשר מעיק מאוד על האוכלוסייה. ראיסי יצטרך להפנות משאבים רבים שממש אין לאיראן כרגע על מנת לנסות ולשפר במידת מה את המצב הקיים. קשה להאמין שאיראן תעבור שינוי רציני, שאף יכלול ביצוע רפורמות חשובות, במהלך תקופת כהונתו של ראיסי. על הנשיא החדש לפעול ביעילות ובנחישות כדי למגר את מגפת הקורונה המשתוללת ברחבי איראן, ואשר פגעה בה קשות מבחינה כלכלית וחברתית. חבל מאוד שמערכת הבריאות האיראנית הנחשבת לאחת המשוכללות במזרח התיכון לא השכילה למנוע את התפשטותו של הנגיף הקטלני עוד מראשיתה של המגפה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *