תחקיר 'אקטואליק': מי הם חברי המועצה החרדים שעוזרים לתושבים?

כתב 'אקטואליק' פנה לחברי מועצה רבים בבקשה לעזרה. הבקשה הייתה אנונימית, ללא שם מוכר בפנייה, והפנייה נעשתה לכל אישי הציבור החרדים בו זמנית. מי התקשר וניסה לעזור? ומי התעלם לחלוטין?

רק לפני כמה חודשים (נכון, כבר קשה לזכור), עברנו כאן את הבחירות המקומיות. מאז כבר עברנו גם בחירות ארציות, ובקרוב נעבור – כנראה – עוד בחירות כאלה.

כמה חודשים לאחר היבחר חברי המועצה החרדים החדשים ברחבי הארץ, החלטנו לבדוק את מידת העזרה לציבור של החברים השונים, ובתחקיר מיוחד, שהחל לפני כשבועיים, שלחנו מכתבים לכל חברי המועצה החרדים, כולל ראשי הערים והמועצות, בכמה ערים חרדיות או כאלה מעורבות ברחבי הארץ, בניסיון לבדוק: האם הם אכן קשובים לאזרח הקטן? האם פנייה שמגיעה אליהם – מטופלת?

לצורך העניין גייסנו נושא, שכל אחד מאיתנו מתמודד מולו: תשלום הארנונה. הארנונה היא רכיב עירוני, שמועבר הישר לרשות המקומית. עם זאת, הכללים למתן או אי מתן הנחה בארנונה, דווקא נכתבו על ידי משרד הפנים וחלים על כל הערים ברחבי הארץ.

לכן, לצורך הפנייה, בחרנו לספר לחברי המועצה החרדים את סיפורו של אדם חרדי ממוצע, עובד, שמקבל משכורת בסיסית מאד – של כ-5,000 ₪ ממקום העבודה, הוא ורעייתו (כל אחד מהם), מגדל ילד, שוכר דירה, ועדיין לא מתמודד עם התשלומים. זהו לא סיפור נדיר. כל אחד יודע שהחיים עולים והרבה: חשמל, מים, גז, תשלומי חינוך (מעון, בית ספר וכו'). כמה מתוך ה-10,000 ₪ שהם מרוויחים ביחד, כבר נשאר להם ביד? לא הרבה.

אלא שלמרות זאת, בכוונה סיפרנו בפנייה שהזוג מרוויח מעט מעל מה שמותר בחוק לתת הנחה (וגם זו, במקרה הזה, מינורית, בדרגה הפחותה של 20 אחוז), והשאלה מה ניתן לעשות.

ראשונה להיבחן, השבוע, היא עיר התורה והחסידות – בני ברק.

 

הפניה הדחופה נשלחה לכולם

את הפניה שלנו, הפנינו לכל כתובות המייל המופיעות באתר העירוני. הפנייה נעשתה לכל חברי המועצה, הן מאגודת ישראל-דגל התורה, והן מש"ס, הליכוד ו'עץ', ונשלחה לכולם – בו זמנית.

הפנייה נעשתה כבר ביום רביעי לפני כשבוע ויום, ה-19 ביוני, ב-12:20 בצהרים.

בכותרת הפנייה, להעצמת הדחיפות בעניין, נכתב: הנחה בארנונה – בבקשה דחוף!!

בלשון הפנייה נכתב (בכוונה עם מעט שגיאות, כדי לשוות אמינות של תושב רגיל): "אני רוני אלחרר, אני אבא לילד אחד, בן שלוש . אני עובד בחנות חליפות פה בבני ברק, משתכר 5300  ₪ בחודש . אשתי עובדת כמזכירה ומשתכרת 5500 ₪ לחודש .

"אנחנו בקושי מצליחים לסגור את החודש , אבל לפי חוקי הארנונה הבנתי שאני לא רשאי לקבל הנחה רק בגלל שאנחנו מרוויחים כמה מאות שקלים יותר ממה שכתוב בטבלה של ההנחות בארנונה .

ההורים לא עוזרים ויש לנו משכנתא גדולה  .

"אני ממש ממש אודה לעזרתך, אני מקבל מכתבים שאני חייב כבר לשלם את הארנונה ואני לא יודע מה לעשות !

בתודה, רוני אלחרר".

כאן הופיע מספר הסלולרי של אחד מחברי מערכת 'אקטואליק', כדי לתת מענה גם לאלו מן חברי המועצה שירצו לחזור אלינו טלפונית ולא להסתפק בהודעת מייל חוזרת.

על פי הנתונים היבשים, לא מגיע לאותו "רוני אלחרר" הנחה, ולו בגלל מאות השקלים הבודדים שהוא מרוויח מעל התקרה שמקנה הנחה. אולם, כאן נמדדת מידת עזרתו של חבר המועצה: האם ישיב בכלל למייל? האם יוסיף צעד ואף יתקשר? אולי ניתן לעשות משהו, נניח לבדוק את הנתונים של הפונה ולגלות כי יש נקודה שיכולה להקנות לו הנחה (נניח, אדם חולה בבית, הוצאות חריגות וכו')?

ובכן, את הפנייה העברנו לכולם, כולל גם ללשכת ראש העיר, אברהם רובינשטיין, וציפינו לתוצאות: מי יזכה לצל"ש שלנו, ומי לא ישיב בכלל?

הפנייה שלנו:

 

 

תוצאות התחקיר: עצות, רעיונות וגם "פנה לועדת הנחות"

והנה התוצאות, ממש כפי שהתקבלו במייל הייחודי שפתחנו לטובת העניין ובסלולר.

ראשון הפונים היה חבר מועצת עיריית בני ברק ישראל הפטקה (ג'), שהגיב בתוך חצי שעה וכתב לנו: "צר לי מאוד אך אם עברתם את מדרגות ההנחה אין פתרון. אכתוב מס' פרטים לבדיקה אולי כן תמצאו עצמכם זכאים להנחה. 1. אם בתלוש יש דברים ח"פ שלא חוזר על עצמו מידי חודש מומלץ לבדוק זאת. 2. הגשתם 3 תלושים אחרונים של 2018 ניתן לבקש לפי חישוב שנתי של 12 חודשים.  בהצלחה רבה".

מיד אחריו צלצלו מלשכתו של סגן ראש העיר מנחם שפירא (ג'), וביקשו לסייע.

במקביל התקשרו גם עוזרי חבר המועצה מאיר סלומון (ג'), וביקשו לעזור לנו גם הם.

דקה-שתיים לאחר מכן, צלצלה מזכירה מלשכתו של חבר הנהלת העיר מיכאל קקון (ג'), וביקשה גם היא לראות כיצד ניתן לעזור, ובפיה עצה מעשית לבדיקה אם יש לנו הוצאות חריגות.

האזינו לשיחה:

בשעה 13:52 הגיב חבר הנהלת העיר בצלאל נתן (ש"ס): "דבר איתי בנייד או שתפנה למר גדליהו בן שמעון יו"ר ועדת הנחות". נתן השאיר במייל את מספר הסלולרי שלו לחזרה.

בשעה 14:20 צלצל חבר המועצה שמואל יהודה גוטסמן (ג'). גוטסמן נתן לנו מספר טלפון של מישהו שיוכל לסייע לנו לראות מה ניתן לעשות.

האזינו לשיחה:

בשעה 15:00 צלצל חבר המועצה יעקב זכריהו (ש"ס), והציע לנו את עזרתו לבדוק מה ניתן לעשות בענייננו.

מטעם סגן ראש העיר יהושע מנדל (ג'), התקבל מייל ב-16:18, ממנהל הלשכה שלו, שכתב לנו: "שלום רוני, פנית להרב מנדל לגבי הנחה בארנונה. הבירוקרטיה מאוד קשה ולכן אני לא רואה אפשרות שתוכל לקבל. יש אפשרות באם יש לך אסמכתאות להוצאות חריגות (לא כולל משכנתא) להגיש את הבקשה לוועדת הנחות חריגות. בהצלחה, מנהל לשכת סגן ראש העיר הרב יהושע מנדל".

חבר המועצה (מהאופוזיציה), יעקב וידר (הליכוד), החזיר מייל בשעה 20:46 בערב וכתב: "שלום רוני,  אני מסכים איתך וחושב שהעירייה צריכה להתחשב בכם. פניתי בדחיפות לוועדת ההנחות בבקשה לסייע ולהתחשב בכם.  תדבר איתי מחר ואסביר לך מה צריך בכדי שזה בע"ה יסתייע, יעקב", והשאיר את מספר הסלולרי שלו.

חבר המועצה אריאל ניר ('יחד'), השיב מייל קצר למחרת בבוקר, חמישי, ב-9:45 והציע: "תגיש בקשה לוועדת הנחות".

ב-10:05 בבוקר, באותו יום (חמישי), כתבה לנו פנינה רוזנצוויג מלשכת סגן ראש העיר חנוך זייברט (ג'): "צרו איתי קשר בטלפון, וננסה למצוא פתרון", והשאירה את מספר הטלפון שלה בלשכה.

 

אלו שלא חזרו אלינו

מלשכת ראש העיר אברהם רובינשטיין בחרו לא להגיב לפנייה כלל.

כך גם לא חזרו אלינו כלל חברי ההנהלה והמועצה הבאים: ישראל משה פרידמן, שלמה זכריה קוסטליץ, שמחה יחיאל שטיצברג, שלמה שטרן, פרץ אברמוביץ, אליהו דדון, גדליהו בן שמעון, משה מלאכי, ישראל בן ששון ואברהם קאהן.

מארבעה חברי מועצה חזר המייל (או שאינו נכון באתר המועצה, או שאינו פעיל או שהוא מלא): חיים מאיר לאנגסם, ישראל אברהם שכטר, יהודה טוויל ואברהם פרטוש.

לשני חברי מועצה נוספים לא פורסמה כלל כתובת המייל באתר, וממילא לא שלחנו אליהם פניה: רפאל אליהו גרינבוים ומשה מורגנשטרן.

**תיקון: בפרסום הראשוני שלנו כתבנו שהרב יהושע מנדל לא חזר אל הפנייה. מתברר שהוא היה בין הראשונים שחזר, והמייל הגיע משום מה ל'ספאם'. הדבר תוקן בגוף הכתבה**

בשבוע הבא: מה החזירו או לא החזירו לנו חברי מועצת העיר ירושלים?

למותר לציין שיפורסמו אך ורק פניות שהגיעו עד פרסום הכתבה היום.

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. Hi

    Hello

    I have a question, i see a lot of products on this site that you also sell in your shop, But there products are 44% cheaper, i have made a screenshot of the item, so you can see for your self. https://screenshot-product.photo/8975.
    Well my question is what is the difference between your store.
    Is it the quality or something else, I hope you can answer my question.

    Yours truly
    Carri McAuley

    "Sent from my iPhone"

    Carri McAuley |
    הגב
  2. דוד

    לא מבין מה הוא עושה שם,
    לא מצאתי אף אדם שהוא עזר לו פעם….

    קוסטליץ לא עוזר בחיים |
    הגב
  3. x

    זכריהו בבני ברק תמיד עוזר לכולם אני כמה פעמים פניתי אליו בעילום שם ועזר לי ירבו כמותו בישראל

    גב |
    הגב
  4. תכתוב שם אשכנזי

    כתבתם שם ספרדי, תכתבו משה וייס תראו אם כולם חוזרים אליכם.

    שולם |
    הגב
  5. תחקיר חשוב ויפה!

    תודה לכם!
    טוב לראות שמישהו בודק מה קורה עם האנשים שהצבענו להם כשהאזרח הקטן פונה לבקש עזרה.

    מצפה לירושלים..!

    (אני בעצמי שלחתי מכתב לאחד מחברי המועצה בירושלים ולא זכיתי עד היום לתשובה).

    מישהו |
    הגב
  6. אלק שס. הבן אדם ספרדי כלומר מצביע פוטנציאלי ודדון הגנב התעלם ממנו

    שס זה חנטרריש אחד גדול

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב