תחקיר ירי המחבל על סמ"ר חדריה שמואלי ז"ל: "כשל מבצעי ומודיעיני"

ל"ישראל היום" הגיעו חלקים מתחקיר האירוע שככל הנראה יוצג היום להוריו של חדריה שמואלי ז"ל. בין היתר, התחקיר חושף "כשל מבצעי ומודיעיני" שנבע מקונספציה שגויה, שבה לא הובא בחשבון כי מחבל עשוי להתקרב לגדר עד לטווח אפס בחסות המתפרעים – ולירות לעבר לוחמי צה"ל דרך חרכי הירי בגדר.

חקירת הפיגוע במהלך המהומות בגבול עזה, שבו נורה הלוחם מטווח קצר: הכוחות לא נערכו לתרחיש שבו מפגע יתקרב לגדר ויירה בכוחות דרך החרכים. בכירים במשמר הגבול: יש להעניק צל"ש לבר-אל ז"ל. כך מפרסם הבוקר (ו'), הכתב לענייני משטרה של "ישראל היום", איציק סבן

בכירים במשמר הגבול סבורים שיש להעניק ציון לשבח לסמ"ר בר-אל חדריה שמואלי ז"ל, שנפל מירי מחבל מטווח קצר בצפון הרצועה בחודש שעבר.

גורמים הבקיאים בתפקודו של הלוחם, ששימש צלף של יחידת המסתערבים של מג"ב, טוענים בשיחות סגורות: "בר-אל נלחם כמו אריה עד הדקה האחרונה, ואם היה נפגש פנים מול פנים עם המחבל שירה בו – התוצאה הייתה אחרת. הוא פעל בנחישות בתוך אירוע מורכב ומסוכן, ועל כן היה מגיע לו צל"ש, אם היה בחיים, ומגיע לו צל"ש גם לאחר מותו".

ל"ישראל היום" הגיעו חלקים מתחקיר האירוע שככל הנראה יוצג היום להוריו של חדריה שמואלי ז"ל. בין היתר, התחקיר חושף "כשל מבצעי ומודיעיני" שנבע מקונספציה שגויה, שבה לא הובא בחשבון כי מחבל עשוי להתקרב לגדר עד לטווח אפס בחסות המתפרעים – ולירות לעבר לוחמי צה"ל דרך חרכי הירי בגדר.

יחידת המסתערבים של מג"ב מוצבת על ידי מפקדי צה"ל האחראים לגזרת הרצועה בקו החזית, והיא מעניקה הגנה ליישובים הישראליים הסמוכים. מהתחקיר עולה כי לוחמי היחידה נערכו ביום חמישי לפני שבועיים לאירועי הפרות סדר. בשבת שלאחר מכן, במקביל להתפרעויות על הגדר, התמודד כוח מסתערבים עם ניסיון חדירה של מחבל משורות חמאס. בתום כ-40 דקות של מרדף, שב הכוח להתמודד עם אירועי הפרות הסדר על הגדר כדי להכיל אותם, כפי שאירע כמה פעמים בשנתיים האחרונות. צלפים התמקמו בעמדות המרוחקות כמה עשרות מטרים מהגדר, וירו ירי מדויק לעבר עשרות פלשתינים שטיפסו עליה. מהתחקיר עולה כי עד לירי בבר-אל חדריה שמואלי ז"ל לא התקבל שום מודיעין קונקרטי על כך שמחבל עשוי להגיע בחסות המתפרעים לגדר ולבצע פיגוע.

עוד עלה בתחקיר כי הכוח שהוצב מול הגדר יכול היה להבחין במתפרעים עד למרחק של כ־100 מטרים ממנה, וככל שהמתפרעים התקרבו לגדר טווח הראייה של הכוחות הצטמצם והירי לעבר המתפרעים בוצע דרך חרכי ירי מיוחדים. מהתחקיר מתברר כי צלפים ביצעו תצפיות לעבר שטח הרצועה מתוך ג'יפים ממוגנים. כשהרכבים התקרבו לחרכי הירי, הצלפים היו מזנקים מהם, מזהים את הסכנה ויורים לעברה, סוגרים את החרך ושבים אל הג'יפ. תחילה ניסו הלוחמים להדוף את המתפרעים מעמדות נייחות ממרחק של כ-60 מטרים ופגעו בכשבעה מהם. כשהכוח הבין שעשרות מתפרעים "דילגו" אל סמוך לגדר, הפעילות נגדם התבצעה באופן טקטי ומהיר דרך חרכי הירי. עוד עולה מהתחקיר כי חדריה שמואלי ז"ל הצליח לפגוע בחמישה מחבלים לפני שנורה.

התחקיר מעריך כי מחבל ניצל הזדמנות כשחדריה שמואלי ז"ל ניסה לסגור את החרך שממנו ירה ולחזור לג'יפ. כדור אחד מתוך שלושה שנורו לעברו פגע בו ופצע אותו באורח אנוש. עוד עולה מהתחקיר כי ברגעים הראשונים לא ברור היה מה פגע בלוחם. תחילה סברו שמדובר בירי של צלף פלשתיני או בפגיעה של אבן מרוגטקה, ורק לאחר שהתברר כי מדובר בירי של אקדח שבוצע מהחרך – פרץ אחד הכוחות לצד הפלשתיני של הגדר, פתח בירי לעבר המתפרעים והרחיקם. התחקיר עסק גם בניסיון לחטוף את נשקו של אחד הלוחמים, וממנו עולה כי המהלך כשל בעקבות ירי שביצע הלוחם מאקדחו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *