תיעודים מזעזעים מהודו: גופות מוטלות ברחובות – ד"ר דרור מנור

דווקא בהודו שמייצרת כארבעה מיליון חיסונים ביום, לא מצליחים להשתלט על הנגיף הקטלני, ומאות אלפי תושבים נדבקים מידי יום. בהודו יש תחושה של אובדן שליטה מוחלט, כאשר חולים אינם מפסיקים להגיע לבתי-החולים המתקשים לתת להם שירות הולם

נגיף הקורונה משתולל לאחרונה במלוא העוצמה ברחבי הודו, ומערכות הבריאות במדינות השונות פשוט קורסות כמעט לחלוטין. מה שמדהים הוא שדווקא בהודו שמייצרת כארבעה מיליון חיסונים ביום, לא מצליחים להשתלט על הנגיף הקטלני, ומאות אלפי תושבים נדבקים מידי יום. בהודו יש תחושה של אובדן שליטה מוחלט, כאשר חולים אינם מפסיקים להגיע לבתי-החולים המתקשים לתת להם שירות הולם.

בערים ניו דלהי, מומביי וערים נוספות, בעיקר בצפון הודו, יש מצב קשה ביותר. בתי-החולים סובלים ממצוקה קשה. חולים מתקוטטים על חמצן, תרופות ומנשמים. המזל הגדול הוא שרוב הצוותים הרפואיים מחוסנים, מה שמגן עליהם מפני הנגיף הקטלני. בתקופה האחרונה סובלת הודו מגל עצום של קורונה: מאות אלפי נדבקים ביום, מספר גבוה של נפטרים, ובתי-חולים שאינם מסוגלים לעמוד בעומס הכבד ושסובלים ממחסור חמור בחמצן ותרופות. ביום שלישי, 20 באפריל, רק זוהו 259 אלף חולים מאומתים. הודו עקפה לאחרונה אפילו את ברזיל, והתמקמה במקום השני בעולם במספר מקרי ההידבקות בקורונה.

עד כה נפטרו בהודו כתוצאה מהמגפה הארורה יותר מ-190אלף בני אדם. התפשטות הנגיף היא כל כך מהירה עד שתושבים רבים אינם מצליחים להגיע בזמן לבתי-החולים על מנת לקבל טיפול. המצב בבתי-החולים ברחבי המדינה הענקית הוא כה קשה, עד שנוצר מצב עגום שבו חולים המגיעים אליהם מגלים במהרה שאין מיטות פנויות עבורם.

בשבוע שעבר דיווחו הרשויות על מחסור חמור בבלוני חמצן בבתי-החולים, ובמיוחד בעיר הבירה ניו דלהי. שר התחבורה נאלץ להשקיע מאמצים רבים כדי לדאוג לאספקה מהירה של חמצן לבתי-החולים ברחבי המדינה. זאת על מנת להדביק את קצה עליית התחלואה. המחסור החמור בחמצן גרם לפטירתם של חולים רבים שלא החזיקו מעמד.

אמצעי התקשורת בהודו מציינים כי המדינה נמצאת במצב של קריסת מערכות, וכי יש איבוד שליטה כמעט מוחלט על התפשטות נגיף הקורונה. יש מספר עצום של חולים, ומערכת הבריאות אינה מתפקדת, מה שיוצר לחץ מטורף על הממשלה והציבור. הדיווחים על מערכת הבריאות הקורסת מגיעים מהערים הגדולות, כאשר ידוע מעט על המתרחש בהודו הכפרית, שבה מתגוררים כשבעים אחוז מהתושבים.

ההתפרצות המהירה של נגיף הקורונה נגרמה כנראה מהתקהלויות רבות בהודו במהלך התקופה האחרונה, כאשר התושבים אינם נוהגים לשמור על חבישת מסכות, שמירת מרחק והיגיינה. מבצע החיסונים הלאומי החל לפעול בחודש דצמבר, אך הוא מתנהל בסרבול ובאיטיות רבה. עד היום חוסנו בהודו רק כ- 15 מיליון בני אדם. מה שמרגיז הוא שדווקא במדינה שבה מיוצרים מנות חיסון של החברות אסטרהזניקה ובהרט ביוטק בהיקף של ארבעה מיליון מנות חיסום ביום, חוסן רק אחוז זניח באוכלוסייה- 1.3 אחוז בלבד. גם אם הפצת החיסון תהפוך לפשוטה וזמינה יותר, יהיה קשה לממשלה לשכנע את הציבור ההודי לבוא להתחסן. תושבים רבים חוששים כי ייאלצו לשלם מכספם עבור מנות החיסון. חלקים שונים באוכלוסייה מביעים חוסר אמון בממשלה ובמערכת הבריאות.

אין ספק כי מצבה של הודו קשה מאוד, וכי על הממשלה לפעול במלוא העוצמה על מנת למגר את מגפת הקורונה. על קברניטיה של הודו לפעול בכל האמצעים, אפילו הנוקשים ביותר (כמו הטלת סגר), כדי להביא לצמצום התחלואה. כמובן שמדובר במשימה קשה ומורכבת ביותר היות ומדובר במדינה ענקית הכוללת 28 מדינות ואוכלוסייה אדירה של יותר ממיליארד בני אדם. חלק ניכר מהאוכלוסייה ההודית יושב בכפרים, כך שקשה מאוד לרשויות לפקח בצורה רצינית על הנעשה בהם. זאת לעומת הערים הגדולות, דוגמת עיר הבירה ניו דלהי, ששם האוכלוסייה צייתנית יותר ומשתפת פעולה עם הוראות הממשלה. הודו תיאלץ להתייעץ עם טובי המומחים בעולם כדי להצליח במשימה המורכבת של היציאה מהמגפה, ורצוי מאוד שקברניטיה יתייעצו גם עם מדינת ישראל שמפעילה מבצע חיסונים מעולה אשר קוצר שבחים בכל רחבי העולם. חבל שהודו הייתה צריכה להידרדר לשפל שכזה. הרי לפני מספר חודשים החלה המדינה לצאת בצורה טובה ומאוזנת מהמגפה, והמשק שלה נפתח והשיג רווחים נאים ששיפרו את המצב הכלכלי והחברתי במדינה הענקית.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. דיייי עם הבילובלי שכל.. מי אמר שהתמונות אמתיות.

    ובהודו יש מליארד ו300 מיליון תושבים.. עם כמות החולים (שאינם באמת חולים) ליום.. זה בדיוק כמו שהיה בישראל.

    ל |
    הגב