"תכנית החומש החדשה לבדואים בנגב – סוגרת את הברז לרשויות החוק"

על רקע התפרעות הבדואים שתקפו כוחות משטרה ופקחים בבסיס צאלים, בתנועת רגבים מתריעים כי תכנית החומש החדשה לנגב שהממשלה צפויה לאשר ללא תקציבי אכיפה, תגרום נזק ארוך טווח למצב המשילות בנגב.

עבריינים בדואים שפלשו עם מאות כבשים לשטח בסיס צאלים, התעמתו עם כוחות משטרת ישראל והסיירת הירוקה שבאו לפנות את העדר משטח האימונים של צה"ל. העבריינים הזעיקו תגבורת מפזורת ביר הדאג', יידו אבנים לעבר השוטרים, התעמתו עם הכוחות ואף ניסו לדרוס את אחד הפקחים.

אירוע זה מתרחש במקביל לעימות בין שרי הממשלה על קידום תכנית החומש החדשה לנגב. בשבועות האחרונים הסתיימה תכנית החומש הקודמת (2397) בתקציב כולל של כ-3 מיליארד ₪, אשר כללה הקצאת 200 מיליון שקלים לפעולות ייעור, שמירת קרקע ואכיפה. בטיוטת תכנית החומש החדשה שהיתה אמורה לעלות השבוע לאישור הממשלה, לא הוקצב ולו שקל אחד לפעולות אלו, ופרק האכיפה נחתך מטיוטת התכנית.

בתנועת רגבים מתריעים כי אישור תכנית חומש שתכלול רק הזרמת תקציבים לרשויות הבדואיות, ללא הקצאת משאבים לרשויות האכיפה, תגרום נזק ארוך טווח למצב המשילות בנגב.

מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים אומר כי "הגברת פעולות האכיפה בנגב בשנה האחרונה, הינן פרי החלטות הממשלה והתקציבים שהוקצו לשם כך בשנת 2017. נכון לעכשיו, ללא פרק האכיפה, תכנית החומש החדשה לנגב סוגרת את הברז לרשויות החוק – והתוצאות הקשות של המהלך הזה, יופיעו בשנים הקרובות. אסור בשום אופן לאשר תכנית הכוללת גזרים בלבד, ללא אף מקל בצידם".

מוקדם יותר, עימותים פרצו בין כוחות משטרה לבדואים בעקבות פינוי עדר כבשים משטח אש של צה"ל באזור מחנה צאלים. במהלך העימותים נרגמו שוטרים באבנים, והמקומיים חסמו כביש בעזרת ג'יפ וטרקטורונים. רק אחרי שלוש שעות פינוי העדר הושלם. אחד המתפרעים עוכב לחקירה. בפתח הכתבה – תיעוד מההתפרעות וממרדף הכוחות.

העדר, שכלל 400 כבשים, פלש לשטח האש של צה"ל ובעקבות כך האימונים במקום נעצרו. אנשי יחידת יואב של המשטרה והסיירת הירוקה במשרד החקלאות נדרשו לפנות את העדר. לאחר איתור הכבשים, החלו הכוחות להוביל את העדר אל מחוץ לשטח האש. לבעל הכבשים יוחסה עבירה בכך שאפשר לעדר לנוע בחופשיות בשטחי האש ולסכן את עצמו, את קרוביו ואת העדר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *