תעלומה: מי הזמין עשרות מטוסי F-16?

מאז תחילת הייצור ב־1976 יוצרו למעלה מ־4,500 מטוסים

הפנטגון הוציא הודעה רשמית בה דיווח על חוזה בשווי 62 מיליארד דולר לאספקת עשרות מטוסים בעשור הקרוב, אך לא ציין באלו לקוחות מדובר.

חברת לוקהיד מרטין זכתה בחוזה בשווי 62 מיליארד דולר לאספקת מספר גדול של מטוסי קרב מדגם F-16 לכמה לקוחות זרים בעשר השנים הבאות. זו ההזמנה הגדולה ביותר של מטוסי קרב מדגם זה.

החלק הראשון של ההזמנה כולל 90 מטוסים שייוצרו במפעלי לוקהיד מרטין בגרנוויל, קרולינה הדרומית, ובפורט וורת', טקסס, עד ה-31 בדצמבר 2026. על פי ידיעה באתר World Defense, לא זוהו הלקוחות בהודעה הרשמית שהוציא הפנטגון, אולם ההנחה היא שהעסקה כוללת 66 מיטוסים לטאיוואן, שמונה מטוסים לבולגריה ו-13 מטוסים לסלובקיה.

הF-16 פייטינג פלקון הוא מטוס קרב סילוני רב־משימתי אמריקאי מהדור הרביעי שתוכנן על ידי ג'נרל דיינמיקס. הוא נועד במקור להיות מטוס קרב קל, והתפתח למטוס רב־משימתי מוצלח. ב־1993 מכרה ג'נרל דיינמיקס את עסקי ייצור כלי הטיס ללוקהיד קורפוריישן, כיום חלק מלוקהיד מרטין. יכולותיו הרב־תכליתיות הן הסיבה העיקרית להצלחתו, והוא מיוצא בהיקפים גדולים ונמצא כיום בשירותן של 25 מדינות. תוכנית ה־F-16 היא תוכנית מטוס הקרב המערבית הגדולה ביותר, וכנראה המשמעותית ביותר.

מאז תחילת הייצור ב־1976 יוצרו למעלה מ־4,500 מטוסים ומעל 3,500 עדיין בשימוש. ייצור המטוס נמשך עד היום לייצוא, לאחר שחיל האוויר האמריקאי הפסיק להצטייד בו והחל לרכוש מטוסים מתקדמים יותר.

ה־F-16 נחשב למטוס קרב מעולה לקרבות אוויר צמודים. הוא כולל חידושים כגון חופת בועה, מוט היגוי המותקן בצד, ומושב הנשען לאחור. זהו גם מטוס הקרב האמריקאי הראשון המסוגל לבצע פניות ב־9 ג'י. אף ששמו הרשמי של ה־F-16 הוא "פייטינג פלקון", הוא ידוע בקרב הטייסים האמריקאיים בכינוי "וייפר" (צפע).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *