156,000 אנשים עם מוגבלות מוכרים לרווחה

שירותי המשרד מתוקצבים בכ-4 מיליארד ₪ – כ- 60% מהתקציב מושקע במסגרות דיור עבור אנשים בעלי מוגבלות.

משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים העביר 15% מאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות ממעונות המשרד לדיור בקהילה בארבע השנים האחרונות – זאת בהתאם למדיניות המשרד ולאמנת האו"ם לזכויות לאנשים עם מוגבלות (CRPD) שעליה חתומה ישראל.

מדובר ב-955 דיירים שזכו לחיים חדשים בדירות בקהילה בתמיכת הרווחה ונהנים משירותים מתקדמים, מחברה ומתכנית שילוב. לדברי ראש מנהל מוגבלויות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים גדעון שלום, הוסיף המשרד תקציב של כ-30 מיליון שקלים בשנה לצורך יישום התכנית. "מדובר במהלך היסטורי בתחום שירותי הרווחה", אומר שלום, "אנו שואפים בשנים הקרובות להרחיב את מעגל האנשים שזוכים לשילוב בדירות בקהילה גם לאוכלוסיות עם מוגבלות שכלית והתפתחותית ברמת נזקקות גבוהה יותר".

תכנית השילוב בקהילה כוללת ליווי של מטפלים ומדריכים בשעות אחר הצהריים שמסייעים לדיירים להשתלב בקהילתם. בשעות הבוקר יוצאים הדיירים לפעילות בשוק הפרטי, במרכז יום טיפולי או במרכז תעסוקה, בהתאם לתכנית האישית שנבנתה עבור כל אחד מהם.

לדברי שלום, בהתאם למדיניות החדשה של המשרד, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שנמצאים בבית וזקוקים לסידור חדש, מופנים ראשית לדיור בקהילה ולא למעון כפי שהיה נהוג בעבר.

156,000 אנשים עם מוגבלות מוכרים לרווחה

כ-156 אלף אנשים עם מוגבלויות היו מוכרים למשרד העבודה והרווחה בשנת 2018 – 53% בעלי מוגבלות פיזית, חושית או מוגבלות למידה, 22% בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, 14% עיוורים ו-11% מאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. שירותי המשרד מתוקצבים בכ-4 מיליארד ₪ – כ- 60% מהתקציב מושקע במסגרות דיור עבור אנשים בעלי מוגבלות.

16,749 אנשים עם מוגבלות מקבלים שירותים בתחום הדיור בכ-900 בתים ברחבי הארץ, בהם 956 ילדים ו-985 דיירים מעל גיל 66. כ-11,000 אנשים עם מוגבלויות מתגוררים ב-137 מעונות הנותנים מענה מלא ומקיף 24/7 לאורך כל ימות השנה. בנוסף מפעיל המשרד שלוחות והוסטלים המיועדים לבעלי תפקוד בינוני-גבוה ומשלבים את האנשים בעלי המוגבלויות בקהילה.

לצד הדיור, מפעיל המשרד מכינות לחיים עצמאיים המיועדות לצעירים בני 18-25 המספקות הכשרה והכנה לחיים בוגרים תוך מתן דגש על השתלבות בקהילה ובעולם התעסוקה.

בנוסף לדיור, ניתנים לכ- 50 אלף אנשים בעלי מוגבלויות שירותים רבים בקהילה במטרה לסייע בשילוב וחיזוק החוסן המשפחתי של משפחות לאנשים בעלי מוגבלות. בהם כ-15,000 ילדים ובני נוער בגילאי 0-18.

בשנת 2018 הפעיל משרד העבודה והרווחה 133 מעונות יום שיקומיים, המספקים טיפול, חינוך, שירותים פרה-רפואיים והדרכה וייעוץ להורים לכ-3,000 פעוטות בגיל חצי שנה עד 3 שנים, אשר סבלו מעיכוב התפתחותי ניכר. כמו כן העניק המשרד שירותי סייע/ת שילוב ל-325 פעוטות עם מוגבלות ששולבו במעונות יום רגילים, ובנוסף שולבו במסגרת שילוב קבוצתי במסגרות "מסיכון לסיכוי" 220 פעוטות.

8,992 ילדים וצעירים בגילים 21-3 קיבלו מענים ב-317 מועדוניות שיקומיות הפועלת לאחר שעות הלימודים ומספקות פעילות חברתית שיקומית. בקיץ הופעלו קייטנות לכ-2400 ילדים, בני נוער וצעירים עם מוגבלות. כ-7500 בני נוער עם מוגבלות שולבו כיחידים וקבוצות בתנועות הנוער ברחבי הארץ, במסגרת תכניות שונות במימון ותמיכה של משרד העבודה והרווחה.

כ-5700 אנשים השתתפו בנופשונים במתכונת פנימייה בה מתקיימות פעילויות חינוכיות ופעילויות בילוי ונופש או במשפחות מארחות.
הנופשון מאפשר לילדים ליהנות ממסגרת חברתית שיקומית ולהורים לצאת לחופשה או למלא אחר כל צורך משפחתי אחר. בנופשונים הושקעה עלות כוללת של כ-18 מיליון ש"ח

כ-11,000 בעלי מוגבלויות שולבו בעבודה במסגרת תוכנית "תעסוקה מוגנת". התוכנית פועלת ב-230 מפעלים המספקים שירותי שיקום ותעסוקה מותאמים לאנשים עם מוגבלות שלהם יכולת תעסוקתית מופחתת. המשרד מפעיל מיזמים משותפים עם וללא מוגבלות למשרד ולחברה האזרחית לקידום פנאי תרבות חברה וספורט.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *