צה"ל חושף: הטילים המדויקים של חיזבאללה

חיזבאללה מחזיק בעשרות טילים מדויקים ברמות מבצעיות שונות * משנת 2013 פעלו חיזבאללה להבריח טילים מדויקים ולהקים על אדמת לבנון מפעלים לייצור סדרתי של טילים מדויקים * היום חושף צה"ל את תשתית הפרויקט, האופן בו התכוונו חיזבאללה להסב רקטות לטילים מדויקים, למרות המאמצים חיזבאללה לא הצליח ליצר מפעל לטילים מדוייקים ובידו עשרות בודדות של טילים כאלו

בצה"ל חשפו היום (חמישי) פרטים חדשים על פרויקט דיוק הטילים בלבנון. בין היתר מפורטים דרכי העברת וייצור האמל"ח וכן האופן שבו פועל חיזבאללה כדי להקים אתרים עבור הפרויקט גם בקרבת מבנים אזרחיים.

בשנים 2013-2015 בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, החלה איראן בניסיונות להעברת טילים מדויקים מוכנים לשימוש מאיראן לארגון הטרור חיזבאללה דרך סוריה. מרבית ניסיונות אלה סוכלו על ידי תקיפות שיוחסו לישראל, וחיזבאללה לא הצליחה את יעדיה בתוכניות דיוק הטילים. על רקע הכישלונות של איראן וחיזבאללה הוחלט בשנת 2016 על שינוי מהותי בדרכי הפעולה – לא עוד ניסיונות של העברת טילים שלמים אלא מעבר להסבה של רקטות קיימות לטילים מדויקים על אדמת לבנון באמצעות העברת רכיבי דיוק מאיראן ורקטות מהמכון למחקרים מדעיים 'סרס' בסוריה. לשם כך החל חיזבאללה בהכשרת אתרים רבים ברחבי לבנון לקלוט את ציוד שיהפוך למפעלים בעתיד כולל בביירות בשיתוף פעולה מלא של כוח קודס האיראני ומפקד גיס לבנון בכוח קודס חיג'אזי שמתגורר בביירות עם משפחתו ומהווה יועץ קרוב מאוד ובכיר לנסראללה.


העברת הרכיבים התבצעה בשלושה שלבים :
א. ציר יבשתי מסוריה ללבנון דרך מעברי גבול רשמיים כמו : מעבר אל מצנע.
ב. ציר אווירי באמצעות טיסות אזרחיות שנחתו בשדה התעופה בינלאומי על שם רפיק חרירי בביירות.
ג. ציר ימי של אוניות דרך נמל ביירות כפי שנחשף לאחרונה על ידי שגריר ישראל באו"ם דני דנון.

למרות שניסו – בשנים 2018-2019 לא הצליח חיזבאללה להגיע ליעדי התכנית מסיבות רבות שחלקן יוחס לפי פרסומים זרים לתקיפות ישראליות. הרוב המוחלט סוכל בדרך.
אחד משיאי המאבק נגד פרויקט טילי הדיוק של חיזבאללה היה נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם במהלכו חשף מיקום של אתרי הייצור. כתוצאה מהחשיפה נאלץ חיזבאללה להעתיק את האתרים למקומות אחרים.

במסגרת המאמץ שנמשך הוברח ללבנון הרכיב הקריטי לייצור הטיל המדויק: המערבל (מיקסר), תוצרת איראן, ייעודי לפרויקט הטילים. חיזבאללה ואירא הצליחו להקים אתרים בביירות ובבקעא בלבנון. בתוך בניינים, מתחתיהם ולידם. ארבעה גורמים איראנים ולבנונים אחרים על הפרויקט אחד מהם מבוקש על ידי מחלקת המדינה האמריקאית על מעורבותו בפיגוע בביירות בו נהרגו 240 חיילים אמריקאים.

מדובר בפרויקט ממודר מאוד שחשיפתו תפתיע את פעילי חיזבאללה כולל הבכירים ואת ממשלת לבנון. נסראללה וכוח קודס הקימו את תשתיות ייצור הטילים המדויקים מתחת לאפם וללא ידיעתם. גם כשר החוץ הלבנוני הגיע לאתר עליו דיבר רוה"מ נתניהו דאגו חיזבאללה להביאו אל המקום אחרי שהם 'מנקים' את האתר. בפועל, ממשלת לבנון, מגבה את הפרויקט למרות פניות חוזרות ונשנות של ישראל וגורמים מערביים נוספים ולכן הם נושאים באחריות. בידי ישראל מידע רב על הפרויקט וחלקו נחשף היום על ידי דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס שמסר חומרים בנושא.

חשוב לציין, כי למרות העיכוב בפרויקט הטילים המדויקים יש בידי חיזבאללה עשרות לא רבות של טילים מדויקים ברמה מבצעית מגוונת אך אין לה יכולות לייצור סדרתי של טילים מדויקים. עד היום לא הצליחו חיזבאללה ואיראן להקים מפעל על אדמת לבנון למרות שחשבו שמרחב לבנון מוגן מפני תקיפות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *