אפריל בבורסת ת"א: המדדים המובילים ירדו ב־4-5%, מדד הביומד ירד ב־12%

בצל מתקפת הטילים האיראנית וחג הפסח, מדד ת"א-35 ומדד ת"א-90 סיימו את החודש בירידות. האוצר גייס כ־15 מיליארד שקל

הבורסה מסכמת את חודש המסחר הרביעי של שנת הכספים – חודש אפריל – שעמד בצל ההתקפה הברברית של איראן על ישראל.

המסחר בבורסה התנהל על רקע התגברות המתיחות בין ישראל לאיראן, כשב־14 בחודש ביצעה איראן מתקפת ירי מאסיבית וחסרת תקדים לעבר ישראל. בעקבות התגברות הסיכון הגיאו־פוליטי באזור, והשלכותיו השליליות על הנתונים הכלכליים-פיסקאליים של המשק, הורידה חברת הדירוג S&P את תחזית הדירוג של ישראל מדירוג -AA לדירוג +A כשהתחזית נותרה "שלילית".

רק נזכיר שמספר גורמי הערכה מובילים בעולם, העריכו בשבוע האחרון כי הצמיחה בישראל בשנה הנוכחית תעמוד על 2.4%, הרבה יותר מזו של מדינות עשירות וגדולות יותר במערב ועל־אף מצב המלחמה ואי הוודאות הפוליטית. ובחזרה לבורסה:

מדדי המניות המובילים, ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ־4%-5%, כל אחד, בדומה למגמה בבורסות מובילות בעולם. ואם כבר במדדים עסקינן, הרי שבקרוב, במועד העדכון החצי־שנתי הקרוב של מדדי המניות, כלומר, בתום שבוע המסחר הזה, עם סגירת המסחר ב־2 במאי, יתווספו למדד ת"א-35 המניות של פתאל החזקות ושופרסל, וייגרעו מהמדד מניות קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי.

ירידות שערים אפיינו את כל המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד בכ־12% באפריל. זה קרה בהובלת המניות הדואליות הכלולות בו. המחזור היומי הממוצע בשוק המניות הסתכם באפריל בכ־2.1 מיליארד שקל, בדומה למחזור הממוצע בחודשי הרבעון הראשון של השנה.

לא נרשמה החודש איזו פעולה דרמטית או מהותית של ציבור המשקיעים הישראלי ומשקיעי החוץ שלא ביצעו באפריל פעילות מהותית במניות בת"א, זאת לאחר שצמצמו את החזקותיהם ברבעון הראשון של השנה, וכך גם המשקיעים המוסדיים לטווח הארוך שלא ביצעו החודש פעילות מהותית זאת לאחר שהגדילו את החזקותיהם במניות בת"א ברבעון הראשון של השנה.

בסך הכל הגיוסים בשוק המניות באפריל הסתכמו בכ־260 מיליון שקל. ויש גם מצטרפת חדשה למסחר בבורסה. זו חברת נדל"ן מניב אמריקאית בשם סטרוברי אינק שמניותיה נסחרות ב-NYSE, שרשמה את מניותיה למסחר מקביל בת"א החל ב־21 בחודש.

ירידות שערים אפיינו את מרבית מדדי איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות. התשואה לפידיון של איגרות החוב השקליות ל־10 שנים זינקה בכ־0.5% והגיעה לכ־4.9% לקראת סוף החודש, זאת בדומה למגמה בארה"ב. עלייה זו משקפת את הציפיות לתקופה ממושכת יותר עם שיעור אינפלציה גבוה כפי שנוכל לראות כבר השבוע בגל ההתייקרויות ששוטף את המשק.

מחזורי המסחר היומיים באיגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות הסתכמו בכ־3.4 מיליארד שקל ובכ־1.2 מיליארד שקל (בהתאמה). זאת בדומה למחזורים ברבעון הראשון של השנה. באפריל גם נרשם המשך גיוסים ערים בשוק איגרות החוב על־ידי האוצר, גיוסים שהסתכמו בכ־15 מיליארד שקל. זאת בהשפעת העלייה בצורכי הביטחון והמשך העלייה בגירעון הממשלתי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *