בעליו של סטארט־אפ מזהיר מפני הקונספציה ששוררת בענף ההייטק

"העולם רואה אותנו כמו מדינת עולם שלישית", הזהיר יזם הייטק את חברי הוועדה לקידום תעשיית ההייטק בישראל בדיון שעסק במצב חברות ההזנק הישראליות בשל המלחמה

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום תעשיית ההייטק בישראל, התכנסה היום (שלישי) לדיון במצב ההייטק מאז פרוץ המלחמה ובחסמים שעומדים בפני השקעות של גופים מוסדיים בסטארט־אפים ישראלים.

יושב ראש הוועדה, חה"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) אמר כי יש למצוא מקורות נוספים להשקעות בענף, וציין את העובדה שהמוסדיים משקיעים מעל שלושה טריליון שקל מכספי הציבור. נציגת רשות החדשנות שנכחה בדיון אמרה: "מיד אחרי פרוץ המלחמה הבינו ברשות שצריך לסייע לחברות שנשארו להן פחות משישה חודשים לחיות. לקחנו קצת יותר מ־400 מיליון שקל שמונפו בעוד 850 מיליון שקל כספים פרטיים. הופתענו מהביקוש, ציפינו ל-300 חברות שיגשו למסלול הזה ובפועל ניגשו 800 – וזה מעיד על המצוקה".

היא הוסיפה והציעה מסלול נוסף לגיוס כספים לענף ואמרה: "מהלך שני הוא להזרים מיליארד דולר בשנים הקרובות באמצעות הגדלת תשואה של מוסדיים. על כל דולר שמוסדי שם, אנחנו שמים עוד 30 סנט. כאשר המוסדי יכול להחזיר לנו רק את ההשקעה וליהנות מכל התשואה".

לא ניתן להתעלם מהשלכותיה של המלחמה שעדיין לא קרובה לסופה, על ההשקעות בהייטק הישראלי. אביב דרור, מייסד ומנכ"ל סטארט־אפ, אמר: "אנחנו במצב קטסטרופלי. אנחנו בקונספציה על מלא. איך יכול להיות שהשקופיות מראות שאנחנו במקום טוב והשוק גדול מכדי ליפול? לא רואים את תהליכי העומק. אנחנו המודיעין שלכם שאומר לכם שהמצב לא טוב והקריסה עוד לפנינו. מישהו היה משקיע עכשיו בדירה באוקראינה? ככה גם תופסים אותנו בעולם. אבל אנחנו עם העיוורון שלנו אומרים שהכל טוב והכל ורוד. האג"ח הממשלתיות מתומחרות כמו אג"ח של הפיליפינים, העולם רואה אותנו כמו מדינת עולם שלישי".

נציין כי רוח המרי האזרחי והתפרעויות השמאל הקיצוני חלחלה לדיון וחלק מהדוברים טרחו להאשים את הממשלה ואת הקואליציה במצב שנוצר תוך שימוש בביטויים דוגמת "ההפיכה המשטרית" וכדו'. יו"ר הוועדה, ליברמן, הזכיר לנציגי הגופים המוסדיים כי התשואה שניתן להשיא באקזיט, גדולה עשרות מונים מתשואת האג"ח צמוד הדולר וקרא להם להשקיע יותר בענף ההייטק הישראלי מבלי להמתין לצעדים ממשלתיים. הוא הציע להשלים עם המציאות וליצור מסלולי השקעה שלוקחים בחשבון את הירידה בהשקעות הזרות בעקבות המלחמה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *