דרוקר וספי עובדיה מנתחים: אלו המפתחות לניצחון הגושים, ומרצ שנלחמת על חייה

רה"מ נתניהו מבין שהמפלגות החרדיות והציונות הדתית יחד שוות כ-20 מנדטים, והוא מבין שעליו להשיג, יחד עם ימינה, 41 מושבים נוספים בכנסת. צפו בכתבה המסכמת

יום הבוחר בבחירות לכנסת ה-24, ושני הגושים עושים מאמצים אחרונים ונלחמים על כל קול כדי להשיג את המנדט ה-61 המיוחל, שיבטיח את ניצחונם ויסיים את הפלונטר הפוליטי שנמשך זה ארבע מערכות בחירות.

הפרשנים הבכירים רביב דרוקר וספי עובדיה מנתחים כי המפתח לניצחון של גוש נתניהו הוא קודם כול נפילה של מרצ או כחול לבן מתחת לאחוז החסימה. תרחיש כזה יקרב אותו מאוד לקואליציה יציבה. רה"מ נתניהו מבין שהמפלגות החרדיות והציונות הדתית יחד שוות כ-20 מנדטים, והוא מבין שעליו להשיג, יחד עם ימינה, 41 מושבים נוספים בכנסת.

אולם, כדי להשיג קולות חדשים לגוש שלו, עליו לקחת קולות מהערבים, שדווקא הולכים ועוזבים אותו, או מסער, שמצביעיו מתנגדים לו. עם זאת, האנרגיה של נתניהו, יחד עם האפליקציה שהשיקה הליכוד, עשויות להעלות את אחוזי ההצבעה במעוזי מפלגתו. על הדרך, הוא מנסה לגדול על חשבון בנט, שמספר חד ספרתי של מנדטים יקטין מאוד את מרחב התמרון שלו, ויקשה עליו לעבור לגוש הנגדי.

מנגד, בגוש להחלפת נתניהו מבינים שניצחון בבחירות לא יתאפשר אם אחת מהמפלגות המתנדנדות לא תעבור את אחוז החסימה. אולם, תנאי הכרחי זה לא יספיק, משום שניצחון לגוש המרכז-שמאל ידרוש שיעורי הצבעה גבוהים בערים ליברליות וגם בלימת הירידה בשיעורי ההצבעה בחברה הערבית.

אפשרות אחרת, שקצת סותרת את הקודמות, היא מספר מנדטים סביר לבנט וסער יחדיו, כך שגם אם נתניהו ישיג לכאורה 61 מנדטים, השניים יוכלו להקים סביבם ציר משותף לממשלה בלי נתניהו. אולם, סיכוי זה קלוש למדי.

אם בסופו של דבר נתניהו יהיה זה שיקים את הממשלה הבאה ויכניס את הציונות הדתית לממשלה, איתמר בן גביר צפוי לדרוש שינוי בשיטת המינוי של היועץ המשפטי לממשלה.

ואז, בעוד פחות משנה שיצטרכו לבחור יועץ משפטי חדש, בן גביר ידרוש לעשות זאת באמצעות שימוע פומבי בכנסת והצבעה חשאית של הח"כים, ולא לעשות זאת בדרך המסורתית הנהוגה כיום – דרך ועדת איתור.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *