יוקר המחייה בישראל הגיע היום לנקודת רתיחה בדיון של ועדת הכלכלה

ויכוח בין מנכ"ל סופר־פארם ומנכ"לית BE של שופרסל עלה לטונים צורמים ומעליבים. החוק שנועד לקדם את התחרות עדיין תקוע בוועדה

בדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת הכלכלה של הכנסת אודות החוק של חה"כ ינון אזולאי (שס) למלחמה ביוקר המחייה. בדיונים קודמים הסביר אזולאי, כי יש לבטל את החרגת חנויות הפארם מהוראות חוק המזון שעוסקות ביחסים בין הקמעונאים הגדולים לספקים הגדולים, ולהחיל גם את ההוראות הנוגעות לפתיחת סניפים חדשים באזורים הסמוכים לסניפים קיימים.

היום דנה הוועדה בהצעה חדשה להטיל הגבלות על פתיחת חנויות חדשות בהתאם לבקשת יו"ר הוועדה דוד ביטן (הליכוד). בדיון התפרץ עימות בין מנכ"לית רשת BE של שופרסל, עינת פלד שפירא, למנכ"ל סופר פארם, ניצן לביא. לביא טען ש"שופרסל מנסה בצורה צינית למנוע מאיתנו לפתוח חנויות, בעוד שהיא יכולה לפתוח חנויות איפה שהיא רוצה". פלד שפירא אמרה מנגד כי לשופרסל יש תחרות בעולם המזון, יש עליה פיקוח והיא עובדת בשקיפות וחל עליה חוק המזון, כאשר הבעיה שלה בענף הפארם היא עם מיקומים אטרקטיביים בהם היא בנחיתות. במהלך העימות אף אמרה פלד שפירא ללביא: "התרגלתי שאתה מרים עלי את הקול, אני מקווה שלאשתך ולבנות שלך אתה לא מדבר ככה". אופס!

בפתח הדיון ציין חה"כ ביטן שיש בעיה בהטלת מגבלות גיאוגרפיות על פתיחת חנויות. הוא הוסיף שעל־אף שרשות התחרות ומרכז המחקר והמידע של הכנסת סבורים שאין במצב הנוכחי פגיעה בתחרות, עדיין חברי הכנסת סבורים כי ישנה תחרות לא הוגנת בגלל הגודל של סופר פארם לעומת כל השאר. "סופר פארם מחזיקים ביותר מ־75% מהשוק, וכמה שניסינו למצוא מתווה שיגן על החלשים יותר לא מצאנו כזה, ולכן החלטנו לטפל במרכזי המסחר ובקניונים החדשים" אמר ביטן. חה"כ אזולאי מתח ביקורת על־כך שרשות התחרות טענה שהיא תצטרך תקנים רבים כדי לבצע אכיפה, ואמר כי לא יהיה נכון להגביל חקיקה בגלל זה.

מנכ"לית BE, עינת פלד שפירא, ציינה כי בשוק הפארם יש שלושה שחקנים בקושי וסופר פארם שולטת ביותר מ־80% מהשוק. "סופר פארם תמשיך להיות מונופול עוד הרבה שנים, אנחנו רק רוצים לסדוק את זה ולאפשר תחרות". היא הציעה לבחון הגבלות גיאוגרפיות לפי ערים ולבדוק בהן את מספר החנויות. היו"ר ביטן אמר כי אף אחד לא מונע מהם לפתוח חנויות, ופלד שפירא ציינה כי יש בעיה של שטחי מסחר.

כך או כך, החוק של חה"כ אזולאי שכבר אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, לא יאושר לפני צאת הכנסת לפגרה. וספק אם יאושר אחריה על־אף רצונם של חברי הוועדה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *