מה עומד מאחורי חידוש יחסי סעודיה-תאילנד – ד"ר מנור

חידוש יחסי סעודיה-תאילנד בצל הקורונה. זה חשוב לשתי הממלכות כי הן זקוקות האחת לשנייה. במיוחד מבחינה כלכלית ועוד בצל הקורונה. היו יחסים טובים בין שתיהן גילוי פרשת היהלום הכחול ב- 1989 אשר הוסבילה לניתוק היחסים ולסנקציות סעודיות חמורות על תאילנד. תאילנדים מוסלמים לא יכלו גם לעלות למכה. עובדים תאילנדים לא נשלחו לסעודיה וגם לא הונפקו להם ויזות על ידי הממלכה

לאחרונה נודע כי סעודיה ותאילנד חידשו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן. זאת בעקבות סיום "פרשת היהלום הכחול": בשנת 1989 גנב מנקה תאילנדי תכשיטים יקרי ערך בשווי עשרים מיליון דולר מארמון מפואר של נסיך סעודי. הפרשה גרמה לסכסוך דיפלומטי חריף ביותר בין שתי המדינות. במהלך הסכסוך נרצחו ארבעה אזרחים סעודים שנשלחו על ידי בית-המלוכה לחקור את הפרשה העגומה בעיר הבירה בנקוק. התכשיט היקר ביותר היה יהלום כחול שמשקלו חמישים קראט. כך קיבל הסכסוך בין שתי הממלכות את השם "פרשת היהלום הכחול". הסכסוך הזה מסתיים בעיצומה של מגפת הקורונה שפגעה קשות הן בסעודיה והן בתאילנד.

סעודיה האשימה בזמנו את משטרת תאילנד בהתערבות בכל מה שהיה קשור לחקירת גניבת התכשיטים על ידי אותו מנקה, וטענה בתוקף כי חלק מהיהלומים הגנובים הגיעו לידי קציני משטרה תאילנדים בכירים. משטרת תאילנד החזירה לבית-המלוכה הסעודי חלק מהיהלומים והצהירה בפני אמצעי התקשורת כי הצליחה לסיים את הפרשה. אולם מבחינת הסעודים, העניין היה רחוק מלהסתיים. לטענתם, רוב התכשיטים שהוחזרו היו מזויפים. לאף אחד לא היה ידוע לאן נעלם היהלום היקר ביותר שנגנב על יד המנקה התאילנדי- היהלום הכחול, שהיה כה חשוב לבית-המלוכה הסעודי.

הפרשה הסתבכה עוד יותר כאשר שלושה דיפלומטים סעודים שנשלחו למצוא את התכשיטים הגנובים נורו למוות בבנקוק בשנת 1990. מספר ימים לאחר האירוע נעלם איש עסקים סעודי שנשלח אף הוא למשימה, ולא נמצא עד היום. לפי הערכות שונות, הוא נרצח. משטרת תאילנד עצרה חמישה גברים מקומיים, בהם קצין משטרה בכיר, והאשימה אותם ברציחתם של האזרחים הסעודים. במהלך שנת 2014 נסגר התיק המשטרתי בעקבות היעדר ראיות מספיקות. הדבר אכזב מאוד את בית-המלוכה הסעודי שציפה ליותר רצינות ממפקדי המשטרה התאילנדית. המנקה התאילנדי נשלח על ידי בית-המשפט לחמש שנות מאסר על גניבת היהלומים היקרים מארמונו של הנסיך הסעודי.

"פרשת היהלום הכחול" פגעה אנושות ביחסי שתי הממלכות. בעקבות הפרשה הפסיקה סעודיה להנפיק ולחדש ויזות למאות עובדים תאילנדים. זאת למרות שבית-המלוכה נזקק מאוד לשירות המסור שלהם. סעודיה השעתה לחלוטין את כל אישורי הכניסה לאזרחים תאילנדים מוסלמים שרצו לעלות לרגל למכה. בנוסף, הממלכה הזהירה את האזרחים הסעודים שלא לנסוע לתאילנד. מאז שנת 1990 ניסתה ממלכת תאילנד לחדש את יחסיה עם סעודיה. הרי הסעודים היו יכולים להזרים כסף רב לתיירות המקומית ולרפד את קופתה של תאילנד הענייה. אולם סעודיה סירבה בתוקף לכל תחנוניה של המדינה האסייתית.

אולם ביום שלישי, 25 בינואר, לאחר יותר משלושים שנה, הכריזו סעודיה ותאילנד על חידוש מלא של היחסים הדיפלומטיים ביניהן. לאחר פגישה חשובה שנערכה בריאד בין יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן-סלמאן לבין ראש ממשלת תאילנד פראיות צ'אן אוצ'ה, הודיעו שתי הממלכות כי נעשה צעד היסטורי שהוא תוצאה של מאמצים ממושכים של שני הצדדים לשקם את האמון ההדדי ואת יחסי הידידות בין שתי המדינות. סעודיה ותאילנד אף הודיעו לאמצעי התקשורת כי ימנו בקרוב שגרירים חדשים בריאד ובבנקוק.

אין ספק כי מדובר בצעד חשוב לשתי הממלכות אשר נאבקות מזה שנתיים במגפת הקורונה המשתוללת. בין סעודיה לתאילנד קיימים יחסים היסטוריים ארוכים. שתי הממלכות נהנו מיחסים טובים עוד לפני ייסוד היחסים ביניהן בתחילת אוקטובר 1957 במעמד נציגים תושבים בריאד ובבנקוק. במהלך שנת 1966 שודרגו יחסי שתי המדינות לרמת שגריר. סיום "פרשת היהלום הכחול" מראה עד כמה סעודיה ותאילנד זקוקות אחת לשנייה, ובמיוחד כאשר משתוללת מגפת הקורונה שגובה קורבנות רבים בכל יום. לפי פרסומים שונים, הסנקציות הסעודיות על תאילנד פגעו קשות ביחסים בין שתי המדינות, כאשר מ- 500 אלף אזרחים תאילנדים שעבדו בסעודיה נותרו פחות ממאה. בנוסף, ירד מספר הסטודנטים התאילנדים במוסדות להשכלה גבוהה בסעודיה מאלפים ל- 300 איש בלבד. ברור לכל, כי חידוש היחסים יועיל מאוד לשתי המדינות, הן מבחינה דיפלומטית והן מבחינה כלכלית, ובמיוחד בתקופה הקשה הזו של התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *