סקר חדש מוכיח שחילונים סבורים שזיכרון השואה התעמעם יותר מחרדים

את הסקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה, יזמה עמותת מטב שמטפלת בניצולי שואה והוא בודק את עמדות הציבור בישראל לשואה על רקע טבח שמחת תורה

סקר שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור עמותת "מטב" בדק האם ארועי טבח שמחת תורה, העלו מחדש את זיכרון השואה בקרב אזרחי ישראל. הסקר חושף כי כ־82% מאזרחי ישראל מרגישים כי זיכרון השואה נחלש עם השנים, אך במקביל כ־71% סבורים שאירועי הטבח, מחדדים את זיכרון השואה.

חשוב לציין שהסקר נערך במרשתת ולא בטלפון כך שיש להתייחס אליו בהסתייגות על־אף שהשתתפו בו 500 משיבים שמהווים מדגם ארצי ומייצג. הסקר ביקש לבדוק עוד האם מרחק הזמן והתמעטות ניצולי השואה שעדיין חיים, מעמעמים את זיכרון השואה, בעיקר בקרב הדור הצעיר? והאם, ארועי הטבח, שנתפסים כאסון הגדול מאז השואה, מבליטים את זיכרון השואה?

"מחקרים מראים שהבדידות היא האויב הגדול ביותר של הזקנה", אומר ליאור שטרסברג מנכ"ל עמותת מטב, שיזמה את הסקר. "יש בכוחנו להוביל שינוי משמעותי וחיובי בחיי שורדי השואה בישראל! לכולנו קשה בימים אלה אבל לאוכלוסיית הקשישים ניצולי השואה קשה שבעתיים. במיוחד לאלה שפונו מביתם לאחר השביעי באוקטובר".

מטב מובילה פרויקט לאומי בשם "עכשיו זה הזמן". פרויקט אותו יזמה הרשות לזכויות ניצולי שואה שאף מממנת אותו. הפרויקט מפעיל מערך התנדבות ארצי שנותן מענה לכ־3,700 ניצולי שואה באמצעות מתנדבים חברתיים קבועים שמגיעים לביתם לביקור, מארחים להם חברה, משוחחים איתם, מסייעים במקרה הצורך ובעיקר פותחים את הדלת ונכנסים הביתה.

"אין ספק, כי בימים קשים אלו הפרויקט שלנו מקבל משנה תוקף, וביתר שאת לאור ממצאי הסקר. אשר על כן, אנו קוראים לציבור הרחב להצטרף אלינו למשימה ערכית בעלת חשיבות ראשונה במעלה", אומר שטרסברג.

עוד מממצאי הסקר: בני ה־18-34 מרגישים יותר שזיכרון השואה התעמעם (86.7%) לעומת 68.5% מבני ה־55+ ו־82.7% מבני ה־35-54 שהשיבו כך. הנתונים מצביעים על־כך שמתוך אלה שהשיבו בחיוב כי לאירועי הטבח השפעה גדולה על זיכרון השואה, תושבי איזור השרון הכי מאמינים כך (74.4%), אחריהם תושבי איזור ירושלים (73.5%), תושבי איזור הצפון (71.5%), תושבי הדרום (69.5%) ולבסוף תושבי המרכז (68.1%) שהשיבו כך.

מהסקר עולה עוד שמתוך אלה שהשיבו שזיכרון השואה מתעמעם, יותר חילוניים השיבו כך (86.6%), אחריהם הציבור הדתי-חרדי (77.9) ולבסוף הציבור המסורתי (77.8%) שהשיבו כך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *